Експерти: Въвеждането на ТОЛ такса само върху магистралите е достатъчно за финансиране на пътната инфраструктура

Финансирането на българските пътища може да се извърши само от въвеждането на ТОЛ такса за магистралите, без да има нужда от пари от винетки, заяви Борис Марков – представител за България на световния лидер в изграждането на подобни системи – австрийската компания "Капш" по време на организираната от "Форум за балкански транспорт и инфрастуктура" кръгла маса конференцията “Тол такси, винетки и акцизи – системи за финансиране на пътната мрежа“. по думите на Марков могат да се съберат близо 700 млн. лв. годишни приходи без това да натоварва обществото. Според експертите на "Капш" разширяването на обхвата на новата система върху първокласни, второкласни и третокласни пътища е безмислено, защото по тях липсва трафик, а евентуалните приходи ще бъдат "изядени" от увеличените разходи за поддръжка на системата.
Системата, приета от българското правителство бе представена от Лазаринка Стоичкова, съветник в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Тя посочи, че след 2020 г. евросредствата за България по линия на кохезионната политика се очаква да бъдат силно редуцирани, затова трябва да бъдат намерени други пътища за финансиране на пътната мрежа. Според нея новата система е базирана на продължили над три години изследвания и обработка на статистически данни. Стоичкова подчерта, че една от основните мерки ще е затягане на контрола по границите, като различни държавни структури, сред които МВР и митниците ще следят за плащането на тол-таксите от автомобилите, преминаващи през границата. Тя припомни, че е приета Стратегия за развитието на пътната инфраструктура до 2020 г., а след анализ на Световната банка министерството предвижда въвеждане на смесена система за таксуване. По смесената система камионите ще плащат тол такси, а леките коли – електронни винетки. Оператор ще е Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи посочи, че в Европа тол такси се дължат само за аутобани и „който бърза, си плаща“, а за останалите пътища шофьорите не дължат такси. Той представи недоволството на автомобилния бранш, според който българското правителство се опитва да налага системи, които не са консултирани нито с бизнеса, нито с обществения сектор.
Най-справедливо е парите за пътища да дойдат от тези, които ги ползват, но тол таксите няма да са достатъчни, заяви Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите в България. Той припомни, че средства могат да се осигурят и чрез публично-частни партньорства.
Според бившия транспортен министър и председател наФБТИ Петър Мутафчиев след въвеждането на винетките поддържането на пътищата не се е подобрило.
В Стратегията за пътната инфраструктура, която е публикувана от МРРБ, се казва, че в момента 35% от републиканската и около 65% от общинската мрежа е в лошо състояние. В същото време средствата, необходими за поддържане, далеч превишават текущото финансиране.
За да се приведе цялата мрежа в добро състояние през следващите пет години, трябва да се инвестират годишно около 1,1 млрд. лв. в републиканската и около 400 млн. лв. – в общинска пътна мрежа.
За сравнение, сега се инвестират по-малко от 300 млн. лв. за републиканската мрежа и по-малко от 100 млн. лв. за общинските пътища. Разходите за рехабилитация на пътищата трябва да бъдат поне удвоени, за да се постигне 75% устойчива пътна мрежа до 2022 г., пише в документа.

От правителството трябва да бъдат много внимателни и при въвеждането на новата система трябва да бъде направена цялостна оценка за въдействието й върху икономиката на страната, коментира народният представител от БСП проф. Румен Гечев. Според такава оценка трябва да бъде направена, преди целия проект да бъде внесен в Народното събрание.

Очаквайте различни мнения от кръглата маса да бъдат публикувани на нашия сайт в следващите часове.
 

Uncategorized

13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

септември 18, 2024

Михаил Рангелов Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателс…

борислав Гуцанов от трибуната на народното събрание
Избрани

БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

септември 18, 2024

Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в…