Електрически и яростни

Електромобилите ще дойдат по-бързо, отколкото очакваме

“Имаш ли някой по-дълъг кабел да ми пуснеш, че ми свърши тока?” Викът идва от известен български финансист и ентусиаст на електромобилите. Току-що батерията на колата му е сдала багажи и той безпомощно се оглежда за познат в околността. От първия етаж на кооперация в центъра на София се подава глава, която безпомощно поклаща глава – никъде няма 20-метров кабел подръка.

Историята се случи само преди няколко години и е типична за прохождането на електромобилите. Както всяка нова технология навлизането й става трудно, понякога дори комично. Само си спомнете мутрите, които в средата на 90-те години на миналия век стояха почти гръб в гръб, за да могат демонстративно да поговорят с мобифоните си, тъй като покритие имаше горе-долу само на бул. “Витоша” в София. Сега същата ситуация се случва и с колите на ток. Шофьорите на стари фиатчета се забавляват да задминават на магистралата “Тесли” за по 200 хил. лв., докато водачите на последните нервно контролират крака си на педала, тъй като са наясно, че батерията им може и да не стигне до Бургас.

Навлизането на е-колите обаче не е шега. Вече не само екзотични компании или ексцентрични милионери стоят зад разширяващата се гама електромобили. В края на миналата година германските автогиганти решиха да хвърлят ръкавицата на Tesla и да я задминат(виж текста “Ток в резервоара”). Ако това е реално предизвикателство, вероятно в момента сме на прага да видим нещо, което се случи на пазара на умни телефони. Спомнете си 2006 г. Лидерът на пазара на смартфони безапелационно беше Blackbеrry, но само няколко години по-късно Apple и Samsung буквално отнесоха канадската компания.

Има и един сигурен признак, че колите на ток скоро ще са ежедневие. В първото тримесечие на тази година България отбеляза рекорд сред европейските страни по нарастване на продажбите на хибридни коли (почти 300%). Щом дори България, в която всичко влиза с доста закъснение, вече влиза в тази вълна, в останалата част на света тя трябва вече да бумти.

Въпреки че броят на електровозилата още дълго време няма да бъде драматична величина, ефектите от тяхното навлизането ще са сериозни. Обичайният заподозрян – петролната индустрия (не случайно Българската петролна и газова асоциация не е сред феновете), няма скоро да почуства удара, тъй като токът няма да измести бензина скоро (за дизела не е толкова сигурно). По-скоро промяната ще бъде почуствана в областта на производството на цветните метали (от което България като голям производител на мед ще спечели), които са съществена част от електродвигателите и батериите. Но дейности като поддръжката на автомобили или пък таксиметрови услуги скоро ще усетят болезнена промяна.

Промяна ще има в навиците на шофьорите. За да не се срути енергийната система от много коли, които зареждат едновременно, скоро ще се въведат правила за диференциирани по часови пояс ценина електроенергията за автомобилите. Т.е. в 15 часът токът може да е пет пъти по-евтин от доставеният в 18 часа. Въпреки че това изглежда неудобно и досадно, с промяната ще се свикне точно както всички свикнахме да купуваме самолетни билети онлайн, чиято цена може да се промени в рамките на секунда.

Тези промени обаче трябва да започнат да влизат в политическия дневен ред, за да може необходимата регулация да е приета далеч преди бума на електромобилите, който вече се задава. Спомнете си пак 2006 г. Тогава на източниците на възобновяема енергия се гледаше като на някаква досадна екзотика, която ще ни бъде наложена от Европейския съюз. В резултат на това регулацията закъсня и беше объркана и за по-малко от шест месеца през 2012 г. инсталираните фотоволтаици скочиха почти десетократно. Последваха скандали и трудности по управлението на електроенергийната мрежа. Подобно нещо може да се повтори и с електромобилите (макар и в по-малък мащаб, заради незначителните субсидии, които държавата дава). Но поглед отрано със сигурност е нужен.