Емисиите от корабите убиват 60 хил. души всяка година

Корабните емисии са невидим убиец, който причинява рак на белия дроб и сърдечни заболявания,установи ново проучване. Според него те водят до 60 000 смъртни случая всяка година, като тази бройка може да се намали значително от изпускателните устройства за филтриране.

От университета в Рощок и германския изследователски център на околната среда Helmholzzentrum Мюнхен са установили на тясна връзка между корабните емисии на отработени газове и сериозни заболявания, които струват на европейските здравни услуги € 58 милиарда годишно.

Конвенционалните корабни двигатели, които използват мазут или дизелово гориво излъчват високи концентрации на вредни вещества, включително тежки метали, въглеводороди и серен, както и канцерогенни прахови частици (PM).

Хората в крайбрежните райони са особено изложени на риск, заявиха изследователите. До половината от PM, свързани със замърсяването на въздуха в крайбрежните райони, реки и пристанища идват от емисиите от кораби, твърди проучването.

Лийф Милър, главен изпълнителен директор на природозащитното НПО NABU каза: "Резултатите са плашещи и потвърждават най-лошите ни страхове. Емисиите от корабите могат да причинят сериозни белодробни и сърдечни заболявания. "

Емисиите на фини прахови частици са свързани с повишени рискове за здравето в продължение на десетилетия. Въпреки че са направени значителни усилия за намаляване на емисиите на серни и дизелови сажди от колите и камионите, не са правени подобни усилия за сектора на корабоплаването.

Неправителствената организация Транспорт & околна среда заявява, "корабното гориво е 2700 пъти по-мръсно от дизелово гориво. € 35 милиарда данък върху горивото се заплаща ежегодно в Европа за автомобилния транспорт, а корабоплаването използва безмитно гориво."

Като се има предвид, че корабите използват над една пета от световното потребление на гориво, фактът, че техните емисии не са по-строго регламентирано е причина за безпокойство.

За изследователите, законодателството налагане филтриране на частиците и ограничаване на PM в корабоплаването е "следващата логична цел за подобряване качеството на въздуха в целия свят, особено в крайбрежните региони и пристанищните градове".

Дитмар Йолигер, експерт по транспорта в NABU, заяви: "Ние наистина искаме да се подчертае препоръката на учените спешно да се премине към горива с ниско съдържание на сяра заедно с ефективни техники за намаляване на емисиите."

Други възможности включват преобразуването на двигателите на кораби да се движат на газ или преоборудване с изпускателни системи за пречистване на газовете, известни като "скрубери".

Международната морска организация (IMO) е сложила таван на съдържанието на сяра в корабното гориво на 3,5%. До 2020 г. ММО ще ограничи съдържание на сяра в горивото на кораба до 0,5% в световен мащаб.

В много от крайбрежните води на Европа ограничението е 1%, а от януари 2015 г., ограничението в зоните на север и в Балтийско море е само 0.1%.

Според Транспорт & Околна среда, здравните ползи от прилагането на нови по-строги SECA, се очаква да бъде на стойност до € 23.0 милиарда.

Но тези ограничения не са спазват строго, и наличните техника и апаратура за намаляване на емисиите на сяра и PM остават твърде скъпи за повечето корабните оператори.
 

Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]