Евгени Крусев: Тунелът под НДК ще бъде ремонтиран догодина

През 2019 г. средната възраст на автобусите ще е 6 години, казва в интервю пред „Монитор“ зам.-кметът по транспорта на София. Според него новите бус ленти ще подредят движението.

– Г-н Крусев, как вървят летните ремонти в столицата? Работата по кои големи обекти ще приключи до 15 септември?

– Графиците на всички големи обекти са направени максимално стегнато, така че да можем да приключим бързо работа, за да не затрудняваме гражданите. Метеорологичните условия в последния месец ни затрудниха и имаме забавяне от няколко дни по големите обекти, но строителите имат ангажимент да наваксат при наличие на хубаво време. Към момента на бул. „Христофор Колумб“ има няколко дни забавяне. Ремонтът на бул. „Васил Левски“ върви в график. Отсечката от ул. „Граф Игнатиев“ до Ректората вече е готова. Планираме на 10 август да започнем работа и в останалата част от булеварда – от Софийския университет до паметника на Васил Левски. Ще ремонтираме и кръстовището на Ректората, като там строителите имат ангажимент да го направят за две денонощия. Ако не успеят да се справят през деня, предвиждаме да се работи и през нощта, защото наоколо няма жилищни сгради и не би трябва да има съществени притеснения. Целта ни е възможно най-бързо да се обнови кръстовището, защото въпреки почивния сезон, трафикът там е интензивен. От 10 август ще затворим бул. „Арсеналски“, където ще се правят пътни платна и тротоари.
До средата на август трябва да приключи работата по трамвайните релси на бул. „България“. Там времето ни забави много, защото освен релсите се правят и перони. Веднага щом приключим с трамвайното трасе, ще преасфалтираме пътните платна от бул. „Гешов“ до бул. „Гоце Делчев“. Ще започнем с платното в посока „Бояна“ и в зависимост от това как вървят строителните дейности ще вземем решение дали да се прави и другото платно, или да се направи догодина. Наблюденията ни показват, че по бул. „България“ може да се работи само през август.

За първия учебен ден трябва да е приключила работата по булевардите „България“, „Христофор Колумб“, „Васил Левски“, „Арсеналски“, „Пенчо Славейков“, Източната тангента, ул. „Боянска“, кръговото на ул. „Папрат“ и „Захари Зограф“, ул. „Гюешево“. По бул. „Константин Величков“ ще е готово обособеното трасе за споделено движение на трамваи и автобуси. След 15 септември ще продължи работата по ул. „Граф Игнатиев“.

– Какви ремонти планирате за следващата година?

– Планираме реконструкции на двата големи тунела в София – този при НДК, където ще бъдат изместени трамвайните линии, и този в „Люлин“. Ще се работи по улици и булеварди, където се очаква да минава третата линия на метрото – като бул. „Линкълн“. Имаме желание в инвестиционната програма да бъде включена и ул. „Житница“. Предвиждаме да ремонтираме и трасето на трамвай № 5. Вътрешнокварталните улици също остават приоритет. Инвестиционната програма ще бъде уточнена, след като бъде гласуван бюджетът за 2019 г. и когато разберем с какви средства разполагаме, ще вземем решение за ремонтите.

– Споменахте споделеното движение на трамваи и автобуси, къде другаде предвиждате да обособите подобни трасета?

– На бул. „Константин Величков“ е първото трасе, което се прави по такъв модел. Изследвали сме добри практики от други градове. Идеята е трамваите и автобуси да използват платното на релсите в средата на улицата. На всяка спирка се изгражда перон, така че хората да могат да имат безопасна зона при качване и слизане. Избрахме „Константин Величков“, защото там минават много трамваи и автобуси, а булевардът е достатъчно широк, което позволява обособяването на перони, без да се затрудни автомобилният трафик.

Ще изградим подобни трасета и по бул. „Възкресение“ от „Константин Великов“ до „Никола Мушанов“, както и по бул. „Мадрид“. При успех на идеята тя може да бъде разширена по всички булеварди, по които има движение на трамваи и автобуси едновременно.

– Разкажете за новите бус ленти, които ще стигат до стоп линията на кръстовищата.

– Те са синхронизирани с промяната на Наредба 2 на Министерството на регионалното развитие, с която се позволява завой надясно от бус лентата.
Бус лентата ще бъде до стоп линията на самото кръстовище и всички, завиващи надясно, ще могат да се включат от нея. В случай че автомобилът продължи направо, ще се счита за нарушение, което следва да бъде санкционирано от „Пътна полиция“. Това се прави, за да може градският транспорт да получи почти пълен приоритет заедно с дясно завиващите. Целта ни е да се намали времето за пътуване.

– По този начин няма ли да се увеличи трафикът на колите?

– Напротив, очакваме да се подреди движението, тъй като специално по бул. „Васил Левски“ тази лента на практика до момента беше неизползваема.

– Предстои разширяване на Зелена зона в районите „Оборище“, „Лозенец“, „Възраждане“ и „Красно село“. Предвиждате ли разкриване на още платени места за паркиране?

– Последните разширения на платените зони за паркиране са по искане на гражданите. Те заявяват своите идеи пред районните кметове, а те организират обществени обсъждания. Такива са случаите в „Лозенец“, „Оборище“, „Възраждане“. Например в „Триадица“ е обратният случай, там гражданите казаха, че не искат платено паркиране. Разкриването на нови платени места за паркиране се прави изцяло по искане на гражданите, а крайното решение взима Столичният общински съвет.

– Има ли заявени искания за разширение на зоната?

– В момента нямам подобна информация.

– От април пуснахте експериментално нощен градски транспорт. Има ли интерес към услугата?

– В делнични дни по четирите линии се придвижват около 300-350 души. От петък до неделя достигат до 1000 души, което показва относително неравномерно натоварване. В момента Центърът за градска мобилност извършва анализи и като отминат летните месеци, ще се направи разчет къде има нужда да се оптимизира мрежата и къде трябва да се подобри разписанието. Най-натоварена е линията между „Люлин“ и „Младост“, след това „Обеля“-“Студентски град“.

– Ако се запази този поток на пътници, ще остане ли нощният транспорт и догодина?

– Целта ни е да се запази нощният градски транспорт, защото проучванията показват, че хората все повече разчитат на него. Дори да се наложи някаква промяна, идеята ни е софиянци да имат нощен превоз.– В края на юли бе избран изпълнител за тикет системата и вече започнаха обжалванията. Това отдалечава ли София от идеята да има нова система за таксуване в градските транспорт през 2020 г.?

– Всяко обжалване удължава срока за изграждане на системата. В момента има депозирана жалба, предстои да се произнесе КЗК, евентуално след това ще се пристъпи и до ВАС, което 100% ще забави системата. Центърът за градска мобилност като възложител е длъжен да изчака решението на съда и да се съобрази с него, каквото и да е то.

– Докъде върви обновяването на столичния автопарк?

– В момента има сключени договори за нови 102 автобуси, от тях 82 са газови, а 20 ще са първите електрически, които да се включват в автопарка до края на годината. През 2019 г. предвиждаме да дойдат още 60 съчленени автобуси, за които Столичният автотранспорт предстои да сключи договор. С всичките тези нови автобуси автопаркът ще бъде обновен в една огромна степен и така средната възраст на превозните средства ще бъде 6 години. Предстои сключване на договор за доставяне на 13 нови трамваи, които да се движат по новите релси на трамвай № 5.

Източник: в. Монитор