Европейският Съюз и Украйна: транспортни проблеми при износ на зърно след прекратяването на Черноморската сделка

Анализ на трудностите и разходите, свързани с прекратяването на Черноморската сделка: как ЕС и Украйна търсят алтернативи в транспортирането на зърно и колко ще струва това.

Европейският Съюз и Украйна транспортни проблеми при износ на зърно след прекратяването на Черноморската сделка

БРЮКСЕЛ/КИЕВ, 27 ЮЛИ – Източници на Ройтерс информират, че Европейската комисия не разполага с незабавни средства в бюджета си или с ясна стратегия за подпомагане на финансирането на допълнителни транспортни разходи, които Украйна ще трябва да понесе за износа на зърно след прекратяване на Черноморската сделка. Това може да даде възможност на Москва да се възползва от ситуацията.

През този месец Русия се оттегли от Черноморската сделка за зърно, ръководена от ООН, която даваше възможност на украински товарни кораби, превозващи зърнени култури, маслодайни семена и пшеница, да достигат световните пазари безопасно.

 Русия вече е обещала безплатно зърно на някои от африканските клиенти на Украйна.

Украйна, която е един от най-големите износители на зърно в света, сега ще бъде принудена да разчита почти изцяло на скъпите транспортни маршрути през Европейския съюз.

Река Дунав, която представлява най-евтината алтернатива, може да не успее да се справи с разширяването на обема, особено след бомбардировките.

Международният валутен фонд преценява, че това ще доведе до увеличение на световните цени на зърнените култури с 10-15%.

В писмо от 21 юли, разгледано от Ройтерс, украинското министерство на земеделието моли европейския комисар по въпросите на търговията на ЕС Валдис Домбровскис да предостави финансова помощ за допълнителните транспортни разходи свързани с използването на алтернативни маршрути в ЕС, означени като “пътища на солидарността”.

Украйна оценява допълнителните разходи на 30-40 долара на тон.

Въпреки това, източници подчертават, че пътят към тази помощ не е ясен.

“Все още не сме намерили начин да подкрепим транспорта на зърно. Хората са в затруднение относно този въпрос вече от миналата година”, казва източник, запознат с разговорите в Комисията.

“Много усилия вече бяха положени за опростяване на системата.”

В писмото се призовава и за разширяване на “пътищата на солидарността” с 1-1,5 млн. тона месечно чрез “зелени коридори”, включително към Адриатическо море, балтийските държави, Германия и Нидерландия.

Един от дипломатическите източници подчертава, че средствата са ограничени и значителни допълнителни ресурси биха могли да станат достъпни само след средносрочния преглед на бюджета, процес, който може да отнеме още няколко месеца. Това се случва въпреки наложителната нужда от средства, като се има предвид предстоящата есенна реколта от царевица.

Говорител на Комисията потвърди получаването на писмото от Украйна и обяви, че “в момента проучваме подобни искания и ще отговорим своевременно”.

Един от въпросите, които се поставят, е временната забрана за внос на украинско зърно в пет от съседните държави-членки на ЕС. Тези пет държави настояват за удължаване на срока след 15 септември. Полша е категорично против позволяването на украинско зърно на своя пазар и търси гъвкаво споразумение по този въпрос.

Тези страни получиха известна компенсация от Комисията за своите земеделски производители, които бяха сериозно засегнати от внезапния приток на допълнително зърно през последната година.

Въпреки това, според втори дипломатически източник, нараства недоволството, тъй като някои страни не виждат смисъл от това да плащат за допълнителните транспортни разходи в резултат на тази забрана.

АЛТЕРНАТИВНИ МАРШРУТИ

През май миналата година ЕС прекрати прилагането на митата и установи така наречените “коридори на солидарност”. Комисията, съвместно с други кредитори, отпусна 1 милиард евро (1,1 милиарда долара), за да се облекчат логистичните затруднения и да се намалят някои разходи. Въпреки това, по отношение на директните компенсации за транспорта, Комисията не е сигурна как да помогне.

“Нямаме инструментите и на кого би дали тези пари? Съществува и въпросът за конкуренцията… Ролята на Комисията не е да предоставя застраховки за транспорта. Държавите могат да предоставят гаранции, но няма окончателни обсъждания”, допълва източник, запознат с обсъжданията в Комисията, позовавайки се на допълнителните разходи, възникнали от риска от война.

Миналата година Украйна пренесе 60% от износа си по коридорите на солидарността и 40% през Черно море благодарение на споразумението.

От целия обем, пренесен през съседните държави-членки на ЕС, около две трети преминават по делтата на река Дунав, основно през Румъния, което е и най-ефективният и най-евтин коридор.

В понеделник Русия бомбардира някои украински пристанища и силози на река Дунав. Това подкопа надеждите на ЕС да увеличи обема на превоза по коридорите на солидарност от около 3 милиона тона месечно до 5-5.5 милиона тона месечно до края на годината, като до 4 милиона тона ще се превозват по река Дунав.

“Все още оценяваме рисковете и щетите”, каза същият източник.

Една алтернатива, предложена от Литва, би била т.нар. “Балтийски коридор”, но той изисква две промени на железопътната ширина, което увеличава още повече разходите.

Общо около 45.5 милиона тона украински селскостопански износ, от които 41 милиона тона са зърно, преминават през ЕС и Молдова между май 2022 г. и юни тази година.

Reuters

волга
Автомобилен транспорт

Автомобилът “Волга” възкръсна (СНИМКИ)

май 21, 2024

Русия се насочва към местното производство на автомобили, след като ембаргото ограничи сериозно вноса и присъствието на чуждестранни авто…