"Зад конкретната цена от 1,60 лева не мога да кажа, че стоя, защото тя е експертно предложение", коментира в понеделник столичният кмет Йорданка Фандъкова пред Нова телевизия по повод предложението на Центъра за градска мобилност за увеличение на цената на билета за градския транспорт с 60 процента.
"Стоя зад това да се знае точната цена и да се вземе решение откъде ще се платят тези пари. За мен е важно хората да имат алтернативата да пътуват по-евтино, а това се дава чрез картите. Важно е и да модернизираме градския транспорт", обясни Фандъкова.
Тя напомни, че през последните години са били разширени линиите на метрото, подменени са голям брой стари автобуси и почти 90% от тролейбусите. "Купихме и 20 трамвая, с които хората буквално се снимаха, защото бяха климатизирани…", каза столичният кмет
Йорданка Фандъкова така и не зае твърда позиция по въпроса за увеличаването на цените на билетите. Тя обясни, че единственото й настояване е цените на картите да се запазят. "Ние трябва да подкрепим тези, които ползват редовни превозни документи", обясни тя.
По думите на кмета общо 85% от столичани пътуват с карти, а 64% от тях са с преференциални карти. Така средната цена на пътуването със столичния градски транспорт излиза 20 стотинки.
"Логиката (на увеличаването на цената на билета – бел. ред.) ще се решава в общинския съвет", обясни Фандъкова.
Основният аргумент на протестиращите срещу по-високата цена е, че тя се прокарва в момента, в който цените на горивата са рекордно ниски. Фандъкова отвръща на това с големите оперативни разходи и нуждата от инвестиции.
„Разходите за осигуряване на градския транспорт в София са над 200 милиона лева годишно, а 94 милиона лева са приходите от билети. Общо 95 милиона лева се дават от данъците на всички столичани", каза тя.
Тя обясни, че ще настоява за увеличаване на контрола в най-рисковите линии на градския транспорт, където гратисът е най-голям.
Фандъкова бе попитана и за разследването на Mediapool , което показа, че Столичният общински съвет е на път да отдаде на концесия 16 линии на градския транспорт на фирма "MTK Гроуп", която дори няма лиценз за превозвач. Предлага се договорът да е за 8 години, който би генерирал приход от 141 млн. лв за фирмата за този период.
"Взимането на лиценз е процедура. Ако не вземе лиценз, то няма да има договор. Тези милиони ще се дадат, ако се купят нови автобуси и ако тази фирма вози на цените на (общинския) автотранспорт", каза Фандъкова.