Френско-турски консорциум с най-висока цена за летище София

Най-много пари за държавата от близо 33 млн. евро такса на година за концесионирането на летище София предложи френско-турски консорциум, включващ оператора на три парижки летища „Еърпортс Де Пари“ и турската „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“. Това стана ясно вчера при отварянето на офертите на петимата кандидат-концесионери, на което присъства и транспортният министър Росен Желязков. Самият той коментира, че така представени, параметрите на офертата я подреждат на първо място в търга. Все пак предстои комплексна оценка и класация на всичките пет оферти, допълни министърът.

Следващата по големина на концесионните такси оферта е на обединението „ССБ София Еърпорт ДжейВи“, в което участва датският оператор „Копенхаген Еърпортс“, но водещ е „ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ“. Той е готов да даде годишно възнаграждение за бюджета от 26,5 млн. евро. За 24,5 млн. евро ежегодно плащане е офертата на „Соф Кънект“ с водещ член инвеститорският фонд „Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС“, базиран в Париж, в партньорство с оператора „Флугхафен Мюнхен“, който управлява второто най-натоварено летище в Германия след Франкфурт. 21 млн. евро годишна такса предложи българската „Фрапорт България“ ЕАД, която е еднолична собственост на „Фрапорт Малта Инвестмънт Лимитед“ и опитът се покрива от „Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд“, притежаваща 60% от концесионера на летищата във Варна и Бургас. Останалият дял е на „Еърпорт Сървисиз България“, която е на „Химимпорт“, притежаваща авиокомпанията „България Ер“ – един от големите длъжници на летище София. Най-ниското концесионно предложение от близо 20 млн. евро е от консорциум „Витоша“ с водещ член летищният оператор „Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид“ и партньор китайската „Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп“. И петте предложения надхвърлят значително търсеното от държавата минимално концесионно възнаграждение от 15 млн. лв. без ДДС, или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година. 

Основното изискване към концесионера е за инвестиция от най-малко 1,17 млрд. лв. (600 млн. евро), като най-големият разход на бъдещия концесионер е за изграждането на трети терминал до десетата година на концесията. Предвидено е още и разширяване на Терминал 2. До петата година пък концесионерът има задължение да направи проучване дали е необходимо да се строи нова втора писта на летището. При доказване на необходимост от изграждането й има задължение да я построи. Тъй като това са значителни инвестиции, е дадена възможност за удължаване на срока на концесията с още близо 12 години.

От отварянето на офертите стана ясно, че всички претенденти са съгласни да платят авансово исканите от тях 550 млн. лв., предназначени за покриване на дълговете на БДЖ и за нови влакове, и да построят трети терминал до десетата година на концесията, която има общо 35-годишен срок. Той може да бъде удължен с още една трета от този срок при изпълнение на определени условия. Това е втори опит за отдаване на концесия на летище София. Първият беше спрян от служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев. Основната причина за това бяха занижените критерии и защитата на националната сигурност. Левицата и синдикатите също бяха против концесията с мотива, че тя вреди на националната сигурност. Прокуратурата изпълни политическа поръчка и отхвърли искането на БСП за спиране на търга. Според водачката на евролистата на социалистите Елена Йончева процедурата е направена така, че да спечели турска компания. Както се вижда, нейната прогноза е на път да се сбъдне. 

в.Дума