Прехвалената от управляващите тол-система не работи. По тази причина не е ясно къде отиват в момента парите, които давате, когато си купувате винетка. Това установи Фрог нюз, след като подробно се запозна с техническата документация, която е неразделна част от договора, сключен между държавата в лицето на АПИ и фирма ”Капш”. Тя всъщност е отговорна за изграждането на цялостната система в България, която ни струва 105 милиона лева без ДДС, иначе е 180 милиона.
По този начин скандалите около тол-системата продължават да се завихрят с пълна сила.
За какво става дума
Само преди ден управляващите заявиха, че отлагат за пореден път старта на тол-системата. Първо трябваше да стартира на 1 януари – не тръгна, отложиха я за 16 юли – пак не тръгна. Сега уж щяла да заработи на 1 март 2020 г. Като причина, изтъкнаха че трябва решение на Министерския съвет, с което да бъде потвърдена техническата изправност на системата. Този път измененията са записани в законопроект за поправки в Закона за пътищата, внесени от депутати от ГЕРБ на 1 юли. Текстовете предвиждат до 29 февруари 2020 г. товарните превозни средства над 3.5 т да плащат винетка, съответно тридневна, седмична, месечна или годишна. И в момента системата с винетките си е пълен абсурд, защото контролът е невъзможен, най-вече заради фактът, че не е изградена отчитащата контролна система. Още от сега експертите в бранша са категорични, че тол-системата няма да тръгне и на 1 март 2020 г., а ръководството на държавата знае отлично този факт. Причините, с които и тогава по –всяка вероятност ще бъде отложен стартът на тол-системата са няколко.
За да тръгне тол-системата
За да тръгне тол-системата трябва да се случат много неща. Според документите, съпътстващи договора с Капш, изпълнителят „е задължен да изгради 100 броя нови Стационарни контролни точки (рамки) и да преоборудва 320.“ До момента няма данни, че това е направено. Както вече ви съобщихме по неясни причини „Капш“ и страната ни са се договорили да не се преоборудват 125 съществуващи рамки за контрол. Специалистите са на мнение, че това орязване на техниката ще доведе до намален или занижен контрол на превозните средства, а някои твърдят, че системата няма как да заработи без въпросното оборудване.
Снимка: Част от техническото задание към Договора за изпълнение сключен с „Капш“. Няма данни всичко това да е изпълнено и налично.
„ Ако ги няма всички 420 рамки, това означава, че в условията на 1 фирма, която разработва софтуера и 1 фирма монополист („Интелигентни трафик системи“), която събира парите, както е в момента, е възможно събирането на пари от гражданите да не бъде отчетено към пътната агенция, а и пътната агенция няма да може да разбере дали всеки, който е минал през определен път е таксуван, поради липсата на информация от камерите.
Това е особено валидно за електронните тол-такси, където устройствата, които събират данни за местоположението на автомобилите предават данни не директно към централната система, която трябва да е на АПИ, а минават през системата на доставчика на услуги, в случая „Интелигентни трафик системи“, обясниха за Фрог експерти.
Условие да стартира системата е тя да се тества първоначално 6 месеца, след пълното й изграждане. Факт е, че такова все още нямат. Чак след задължителния период на тестване от 6 месеца, започва друг, който е 12 месечен. През това време се доказва ефективност, т.е. че системата работи преди да бъде пусната за събиране на пари от гражданите. Дори и от сега да започне тестването на системата, няма как до 1 март 2020 г. да са приключили изпитанията й, тъй като за тях трябват общо 1 година и 6 месеца. Излиза, че страната ни най-рано би могла да има ефективно действаща тол-система след 2021 г. И то само при условие, че системата е изградена към днешна дата и започне веднага тестването й. Това обаче все още не е факт, защото няма приемо–предавателен протокол, както се изисква по договор.
Къде отиват парите ни
Големият въпрос е къде отиват парите ни в момента, след като, нито е изградена тол-системата, нито има ефективен контрол за нея. Не се изключва вероятността средствата да се гълтат от частната фирма, която все по-отчетливо се свързва с Капш.
Ситуацията, как може да се манипулира системата, може да се онагледи така: Ако 1 камион е изминал 100 км. и е платил на „Интелигентни трафик системи“ 200 лв., но тази фирма декларира пред АПИ (така работи системата в момента) например 10 км. Това означава, че „Интелигентни трафик системи“ отчита на държавата 20 лв., вместо 200 лв.
Ако не са налични всички 420 рамки и те не работят, АПИ няма да има начин по който да разбере, че това се случва, защото няма да имат снимково доказателство, че камионът е изминал не 10 км, а 100 км.
Рамките и камерите са само контролното средство на АПИ, а истинското деклариране става от устройствата в камионите и от доставчика. Тоест система без пътни рамки с камери и лазери ще застраши сериозно националната сигурност на държавата, оставяйки без контрол средства между 700 млн. и 1 млрд на една частна фирма, която може да манипулира всички данни, защото само тя е допусната да ги събира.
Снимка: Не е ясно какво е изплатил възложителя, т.е. държавата на изпълнителя „Капш“.
Има подозрения, че ситуацията устройва конкретни лица от честния сектор и няма да е учудващо ако умишлено не се преминава към ефективно изграждане на тол-системата и контролът, за да може милионите от продадени винетки да отиват в нечий джоб, а не в държавната хазна.
Миналата седмица при поредното си джип-шоу премиерът Бойко Борисов обясни на министърът на финансите Владислав Горанов и зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков: „Тол-системата я вкарвайте, да се почва- тези тирове дето вървят -да плащат. Не може да разчитат. Аз искам да вдигам догодина доходите, искам да дадем повече пари на медицинските сестри. ТОЛ-а е печатница за пари, изкарвайте си пари. Защо го инвестираме това. Не може само да бъркаме у готовите пари на приходните агенции. Много ни е амбициозна работата, но докато не въведем ТОЛ-а разчитаме основно на добрите приходи на финансовия министър.“
Бойко Борисов е абсолютно прав, че тол-системата е печатница за пари, но в момента не и за държавата. Въпрос на време е да видим докога ще е така.