Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи: Въвеждането на тол такси ще обезлюди цели региони на страната

Галя Топалова е председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ) и президент на компаниите за автобусни превози „Етап-Адрес" и „Груп плюс", които осъществяват ежедневно превоз на пътници по над 30 редовни и сезонни автобусни линии в страната и чужбина. С нея разговаряме за перспективите пред превозваческия бизнес на фона на намалелите цени на горивата, намалелия пътникопоток и предвижданите промени в транспортната схема с въвеждането на тол такси .

– Г-жо Топалова, как се отрази поевтиняването на горивата върху автобусния транспорт?

– Когато говорим за горива, трябва да отчитаме, че първо в България качеството не е добро. Затова всички транспортни средства дават по-висок разход. В Германия със същото количество гориво разходът е с около литър на сто по-нисък. Освен това продължаваме да не разбираме как се формират цените на дизела и бензина. В Кипър например, където няма рафинерия, цените са с около 2 евро-цента по-ниски. На този фон смятаме, че цените са твърде високи за нашия пазар. Реалната стойност трябва да бъде около 1,90 лв. за литър. От друга страна обаче, е добре, че горивата са малко по-евтини, защото много фирми бяха тръгнали към фалит. Това е нужна глътка въздух за тях.

– Какво ги притиска?

– Доскоро ги притискаха високите цени на горивата. Освен това пътнико-потокът намаля с над 30 на сто. Причината е икономическата ситуация. В по-малките населени места няма производство, няма бизнес и затова хората тръгват за чужбина. Много градове вече са на прага на бедността и изолацията – никой не пътува, нито с автобус , нито пък с влак. Дори по магистралите вече няма трафик. Много фирми ще закриват линии или направо ще спират с този бизнес. Може би след Нова година.

– Тогава хората с какво ще пътуват, особено тези, които нямат жп превоз?

– В някои градове вече няма автобуси. Над 60 малки общини търсят превозвачи и няма кандидати. Няма кой да вози ученици, възрастни, болни хора. Кметовете купуват коли, за да могат да ги закарат на лекар например.

– Не трябва ли държавата да ги дотира, все пак това е социална услуга?

– Общините се борят, но споразумение няма. Разберете, в малките села няма хора. Останали са 30 или 40 души, няма икономическа логика да се разкрива автобусна линия заради тях. Кметът трябва да намери превозно средство, затова част от тях возят хората и със собствените си коли.

– Искате да кажете, че тези хора са в пълна изолация?

– Намират начини да пътуват. Напоследък наблюдаваме бум на сайтове за споделено пътуване. Плащат си някой лев и се возят с частни коли, с микробуси на по 20 години, с каквото се сетите. Дори се рекламират тези сайтове, разбира се, напълно незаконно. Смятам, че Министерство на

финансите трябва да вземе мерки. Не може да се качвате лековерно при някой непознат човек, да ви вози нанякъде без правоспособност, без правила и без никаква сигурност.

– Имате ли данни колко хора пътуват така?

– Много хора и най-вече студентите. Много е лесно да се забранят тези сайтове, включително и във „фейсбук", ако има желание у правителството. Например по начина, по който забраниха сайтовете за онлайн залаганията. Но някой трябва да се заеме – например „Компютърни престъпления" в ГДБОП, по сигнал на НАП или финансовия министър. Дали сме достатъчно данни в министерството, за да се захванат. – На фона на тази трагична картина държавата иска да ви въведе тол такси от 2017 година. Как ще се отразят те върху транспортния бизнес?

– Ще има още по-голям спад на бизнеса, но ефектът ще бъде драстичен за населението. Ето ви един пример с Бургас. Ние возим средно по 20 пътници. При средна цена от 20 лв. това прави 400 лв. А те ще ни искат по 10 стотинки на километър. Излиза, че трябва да дадем на държавата около 80 лв. от всеки курс само за пътуването по магистралата. Но има и второстепенни пътища, тъй като пътуваме и до Китен, до Приморско. Къде ще излезе сметката при този оборот -да се плати на шофьора, да се зареди гориво, поддръжка, данъци, осигуровки, „Гражданска отговорност" и накрая да остане и някаква печалба. В крайна сметка превозвачът няма да пътува. И пътниците ще отидат в БДЖ. Само че БДЖ се финансира от нашите данъци с близо 200 млн. лв. субсидия, тъй като е социална услуга. Е, ние като извършваме социални услуги, защо нямаме такава дотация?

– Тогава какво е решението – да не се въвежда тол система?

– Нека има, но цената да бъде по-разумна. Да бъде определена сума за преминаване по магистралата, определено по-ниска от тази, която се предлага в момента. Както е в чужбина – този аутобан струва 2 евро на ден. Ние, като автобусни превозвачи, не можем да не пътуваме, независимо дали има или няма пътници. Имаме разписание и ни глобяват, ако го нарушим. Те искат от нас бизнесът да изгражда магистралите. Правителството планира да събере пет пъти повече приходи от такси – близо 1,2 млрд. лв. при 250 млн. лв. сега. Да се изграждат с тях пътища. Но това си е чисто държавна дейност, която трябва да става с бюджетни или европейски пари. Парите от винетките, от тол таксите, трябва да отиват за поддръжка на пътища.

– А ако все пак я въведат тази такса?

– Това означава фалит на фирми, влизане в сивия сектор и по-малко приходи от данъци. Освен това за товарните превози ще бъде още по-скъпо. Това пък ще удари стоките, които се транспортират. Ще поскъпнат основни хранителни продукти, всички стоки, които са обект на търговия. Никой не си дава сметка за това. Ако се въведат тези тол такси , мисля, че всички превозвачи няма да пътуват. И ние ще се присъединим.

– Ще протестират?

– Какъв протест?! Ще спрем да работим, тъй като се ликвидира целият бизнес. Казват ни – увеличете, си цената на билета. Как да го увеличим като хората и сега нямат пари да ги плащат и търсят всякакви евтини и незаконни начини да се придвижат.

– Повечето автобусни компании вече предлагат билетите си онлайн? Какво сочат вашите наблюдения – хората продължават ли да си държат на хартиения билет?

– Българинът се научи да купува билети онлайн и това е много хубаво. От една страна това ни пести персонал, тъй като не разкриваме допълнителни каси. А и сивият сектор влиза под наблюдение, защото не може да скрие парите, които минават през банка. Имаме около 40 на сто ръст на продажбата на билети онлайн. В някои определени дни, по празници, повече от половината са продадени през интернет.

– Наблюдавате ли увеличение на хората, които пътуват за чужбина?

– Не, само на отиване. Връщането е само на празници или когато си посрещаме децата от чужбина.

 

Източник: www.crossdisplay.bg

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]