Упправляващата партия ГЕРБ внесе предложение в парламента за създаването на Българска автомобилна камара. В нея е предвидено да се обединят превозвачите на пътници и товари в страната.Законопроектът обаче не беше приет добре, като предизвика бурни спорове между различните фирми в сектора.
По-малките обявиха, че идеята е в полза на големите играчи. Председателят на Националната транспортна камара Койчо Русев посочи, че такава камара ще създаде напрежение, защото в нея ще участват хора от бранша, които са в конкуренция. Той допълни, че има регламент на Европейския съюз от 2009 г., според който органът, който се занимава с даването и отнемането на лицензите на превозвачите, е Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Именно такова предложение обаче е заложено като функция на камарата – да има възможност да предлага на министъра на транспорта да спира, отнема или издава лицензи за превоз и също така да следи да се спазват изискванията и разпоредбите на закона.
В законопроекта е записано още, че членуването в националния орган ще е задължително. Всеки съществуващ превозвач, както и тези, които искат да влязат в сектора, ще трябва да подават молба за членство и да бъдат проверени. Ще има и публичен регистър на превозвачите. Такъв обаче вече има от 4 години, уточни Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи.
Предвидено е още автомобилната камара да има две комисии – една за пътнически и една за товарни превози. Камарата ще се самоиздържа чрез членски внос, което ще покрива и разходите за проверка и лицензиране на превозвачите.
„Подкрепяме създаването на такава камара, защото това ще подобри взаимоотношенията в сектора и ще въведе ясни правила“, заяви от своя страна транспортният министър Ивайло Московски. На обратното мнение беше транспортният министър по време на кабинета на Сергей Станишев Петър Мутафчиев. Според него в момента има над 15 хил. превозвача, които няма как всички те да бъдат вкарани в тази камара.
По време на обсъждането на законопроекта беше решено да се създаде работна група, която ще продължи дискусията за създаването на органа.
Източник: вестник „Капитал daily“.