Като първа точка от днешния дневен ред на Народното събрание са заложени промени в Закона за автомобилните превози, които да разрешат на шофьори да извършват таксиметрови услуги за собствена сметка, но от името на регистриран превозвач.
Точно същият този текст от закона отпадна миналата есен и от 1 април тази година бе определен срок, в който компаниите с жълти коли да назначат водачите си на трудов договор или самите шофьори трябваше да станат самостоятелни превозвачи. Новият все още невлязъл в сила регламент бе предложен от двама депутати от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков и срещна голяма надпартийна подкрепа в парламента.
След това обаче се задействаха лобитата на големите такси компании и дойде ред за промяна на текста, осветляващ таксиметровия бизнес.
НОВ ЛОБИСТКИ ОПИТ В ПОЛЗА НА ГОЛЕМИТЕ ТАКСИМЕТРОВИ ФИРМИ
Важните поправки в закона сега се внасят отново от депутати от ГЕРБ. Те вече бяха определени от БСП и част от депутатите от "Реформаторския блок" като откровен лобизъм в полза на големите таксиметрови компании, които събират от шофьорите на жълтите коли разнообразни такси – за стикери, радиостанция, коли на лизинг. В същото време в хазната не влизат почти никакви средства от данъци и осигуровки от такситата. Апаратите им масово са регистрирани на фирми в ромските гета, а клиентите изобщо не знаят кой ги вози.
БСП: ЛОБИСТИ ОТ ГЕРБ ОРГАНИЗИРАХА ПРОТЕСТА НА ТАКСИТАТА
По промените в закона Клуб Z потърси за коментар председателя на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи СПАС АТАНАСОВ, който е един от хората, които най-категорично се противопоставят на идеята таксиметровите шофьори да се назначават на трудов договор от фирмите превозвачи. Ето разговора ни с него:
– Г-н Атанасов, какво очаквате да се случи с промените в Закона за автомобилните превози?
На протеста ни на "Орлов мост" дойде министърът на транспорта и един от вносителите на промените, които устройват по-голямата част от бранша – Станислав Иванов от ГЕРБ. Те поеха твърд ангажимент да се решат нещата, така че след 1 април да не останат около 18 000 шофьори без разрешителни за доста дълъг период от време. Нали разбирате, че не сме предприели случайно тази крайна стъпка – блокирането на "Орлов мост".
– Такситата блокираха "Орлов мост", след като вие ги организирахте.
Вече съм казвал, че това е един глупав закон. Това е глупав закон, направен от хора, които не го познават, включително от хора като Гроздан Караджов (доскорошният председател на парламентарната комисия по транспорт). Той се изказва без да познава закона.
– Не е много ясно дали връщането на стария ред, за което настоявате ще мине.
Не е ясно, но министърът дойде на крака и обеща. Каза, че са имали проблем с един от коалиционните партньори и че се надява да си ги решат.
– С АБВ ли е бил проблемът, заради който този законопроект не влезе в парламента още миналата седмица?
Вие го казвате. Това, което ще се гласува сега също не се харесва на шофьорите, защото се въвежда алтернативен данък. Аз също не харесвам някои неща около този данък, но всички те ще бъдат изчистени между първо и второ четене. Нещата ще се оправят така че да могат шофьорите да работят и след 1 април. Иначе ме притеснява, че данъкът за таксиметров автомобил, който ще бъде въведен, е малко завишен. Притеснява ме минимумът, който ще въвеждат общините. Записано е, че той ще е от 400 до 1000 лева на година, но в много от малките общини 400 лева са твърде много. Менда Стоянова казва, че толкова е данъкът върху една минимална работна заплата, но истината е, че в малките градчета шофьорите на таксита изкарват половин работна заплата. Возят за по 2 лева и нямат оборот. Долната граница трябва да е 200 лева годишно. В София, Пловдив и Варна патентът трябва да е 650 лева.
– Това не е ли прекалено малко? Тук някои шофьори правят над 100 лева дневен оборот.
Е, те шофьорите не искат и това да плащат.
– Какво означава това? Всички хора плащат данъци, независимо дали искат или не искат.
Те твърдят, че имат много други плащания – към фирми, към бюджети и така…
– Всички хора имат разходи за дейността, която извършват.
Ако сравняваме таксито с една сергия на пазара, то сергията какви разходи има? Да даде пари за домати и краставици и да ги продаде по-скъпо.
– Плащат се наеми, доставки…
Е, ама и на таксито не е малък наема. Има застраховки – гражданска, каско, такси в община, ДАИ, технически прегледи на 6 месеца. Не трябва такситата да се сравняват с останалите дребни търговци.
– Това не е довод точно такситата да са изключение. По същата логика от общия режим на данъчно облагане биха могли да поискат да бъдат изключени и редица други далеч по-хуманни професии.
Да, режимът е облекчен счетоводно, но нашата професия изисква повече разходи. 1000 лева патент за такси е прекалено много. Аз си представям тази цифра да бъде достигната когато доходите в България станат като тези в Германия.
– Чакайте, един човек с 1000 лева месечна заплата внася на година 1200 лева в хазната.
Да, така е. Но трудовият договор дава много права. След това човекът може да отиде на борсата, да се регистрира там.
– Дойдохме си на думата. Тогава защо сте против и за таксиметровите шофьори да има трудови договори?
Няма фирма, която да се е съгласила да ги назначава на трудов договор. Има специфика бранша ни.
Източник : clubz.bg