Хиляди „мръсни дизели“ заминават за България

DW: Източноевропейските държави и Африка се пълнят със стари „дизели“ от Западна Европа

Страхът от евентуални забрани за дизеловите автомобили в германските градове и надеждите за „премии за бракуване“ или „екологични премии“, появили се след скандала с манипулирането на емисии вредни газове от водещите производители на коли в Германия, предизвикват несигурност сред шофьорите в страната, пише „Дойче веле“ (Deutsche Welle), цитирайки списание „Фокус“.

Все повече собствениците на дизелови автомобили се чудят дали да се разделят с колите си. Всъщност, голяма част вече са го направили – най-вече притежателите на по-стари машини. Тенденция, която се усеща не само в Германия, но и в други западноевропейски страни. И покрай която източноевропейските държави и Африка се пълнят със стари „дизели“ от Западна Европа.

Според европейското екологично сдружение „Transport & Environment“ (T&E), през 2017 година само в България са внесени над 100 000 стари автомобила от Западна Европа. 35 000 от тях са били с дизелови двигатели, като всяка втора кола е била на възраст над десет години. Повече от една четвърт (27%) от внесените в България дизелови автомобили са дошли от Германия. А най-много – от Италия (63%). Сред италианците все още не се е формирало сериозно антидизел движение, но пък общинската управа на Рим възнамерява да наложи в близко бъдеще забрана за дизелови автомобили в града.

От T&E са изчислили, че изхвърляните в атмосферата азотни оксиди при внесените през 2017 г. в България дизелови автомобили надхвърлят 12 пъти допустимите европейски норми за нови коли Освен това старите дизели в България не са снабдени серийно с филтър за твърди частици, съобщава сдружението.

Обичайната практика в търговията със стари коли в Германия е по-старите дизелови автомобили – до стандарт Евро 3 включително, обикновено да се предават за скрап, тъй като удостоверението за бракуване е необходимо за получаване на съответната премия. Преди да бъдат унищожени, от колите обикновено биват изваждани части, които все още са годни за употреба.

Един търговец от Долна Саксония обаче признава, че „много търговци междувременно нямат място за складиране на частите и автомобилите отиват директно в пресата – задно с кожения салон и навигационната ситема“.

Онези дизелови коли, които не биват предавани за скрап, обикновено поемат към Източна Европа или към Африка. Германските търговци се наемат да продават по този начин само такива коли, които са изминали малко километри и отговарят минимум на Евро 4.

В Германия замърсяването на въздуха бележи спад от години. Само на някои места изхвърляните азотни оксиди надвишават допустимите горни граници. Но е налице парадоксалната ситуация, при която Германия и други европейски страни прехвърлят своите стари дизели в по-бедните членки на ЕС.

Много от старите дизели на западноевропейците попадат в Централна и Източна Европа. По този начин проблемите със замърсяването на въздуха в ЕС не се решават, а се изнасят на изток. Така „желязната завеса“ на качеството на въздуха в Европа става все по-непроницаема, изтъкват от „Transport & Environment“.

Повечето от изнесените в Източна Европа дизелови автомобили са на възраст над десет години и не са оборудвани с филтър за твърдите частици. А поради това те изхвърлят в атмосферата големи количества фини прахови частици, за които е установено, че предизвикват ракови заболявания. Статистически погледнато, фините прахови частици предизвикват всяка година смъртта на над 13 000 души в България, твърдят експертите от Т&E.

При внесените през 2017 година в България стари автомобили изхвърляният отровен азотен окис, който е в основата на скандала „дизелгейт“, е 1 300 мг/км. Само за сравнение – при новите коли допустимата норма е 80 мг/км.

Въпреки това българите сигурно ще се радват на евтините дизелови автомобили от Германия и другите западноевропейски страни.

Източник: DW