Христо Алексиев: Новите китайски влакове за БДЖ идват още догодина

Интервю на Светослав Метанов

 

– Министър Алексиев, за китайски интерес към железниците у нас се говори, мисля, че от 2009 г. Какво е по-различното сега?

– Зная, че и преди години е имало интерес. Сега различното е много сериозният ангажимент на правителството и държавата. Първата среща с китайския производител CRRC бе проведена при премиера Огнян Герджиков и там бе гарантирана пълна подкрепа. След това при нас в министерството бяха проведени редица срещи. Имаме ясна концепция и според мен шансът това да се случи, е много сериозен. Ако стигнем до сделка, ще се решиат в голяма степен проблемите на БДЖ.

Спънката преди години вероятно е била издаването на държавна гаранция, но сега работим по друга схема, тъй като ясно заявихме, че държавна гаранция по сделката не трябва да има – първо, защото самата процедура е тежка и от страна на България като държава и второ, защото трябва да се иска нотификация от страна на Европейската комисия. Подобна процедура би отнела много време. Естествено тази държавна гаранция се отразява на дефицита и трудно би била приета от Министерство на финансите.

– И какво е решението на този проблем?

– В момента се водят разговори с няколко китайски банки и като обезпечение мисля, че ще бъдат приети както активи, така и капиталовия трансфер, който БДЖ получава от бюджета чрез договора за предоставяне на обществена услуга. Защото все пак това е формален документ, който представлява гаранция, че БДЖ ще разполага с тези пари и ще може да погасява задълженията си. Говорим за плащания на целия инвестиционен пакет в рамките на 10-15 години.

– Бихте ли обяснили?

– Периодът на самото рефинансиране вероятно ще е по-кратък, а новият подвижен състав ще бъде под формата на заем или лизинг. Мисля, че ще постигнем разбиране. Доколкото знам неформално са водени разговори с китайски банки, които са много заинтересовани от това проектът да се случи. Следващата седмица ще трябва да доуточним параметрите. Ясно е каква сума е необходима за рефинансирането – 130 млн. евро, но трябва да се изясни другият компонент – подвижния състав, колко мотриси трябват, колко интерсити влака. Тогава ще имаме окончателна сума на този инвестиционен пакет. Говорим за общо 500 – 600 милиона лева. Тук са включени както рефинансирането, така и поръчка и производство на подвижен състав за нуждите на БДЖ, а също и изграждане на производствени мощности за асемблиране на част от този подвижен състав тук в България.

– Този завод къде ще бъде изграден?

– Оглеждани са вече халета и производствени мощности на БДЖ. Има някаква ориентация какво е подходящо. Допълнително следващата седмица ще коментираме къде е възможно да бъде изграден този завод. Идеята е да се използват халета и депа на БДЖ. Плюс това те имат доста свободни територии, на които може да се строи. Това ми е един от основните приоритети и ще положа всички усилия това да се случи. Разговарях с българския посланик в Китай и той също е активизиран където е нужно да помага и съдейства. Гледаме да работим интензивно и мисля, че това е много добър сценарий за по-дългосрочното стабилизиране на БДЖ.

– Колко време ще е необходимо? Питам ви, защото наистина е хубаво, че се случват нещата, но мандатът на едно служебно правителство е много кратък.

– Ние работим наистина с бързо темпо. За съжаление мандатът ни наистина е кратък, но аз ще се постарая да се проведат преговорите със CRRC, както и с финансиращите банки. Да имаме нещо договорено и готово като продукт, който да стартира. Поне това трябва да направим. Дано да не се забавят много самите банки, защото те трябва да направят преглед, за да отпуснат средствата. Там също съм помолил това да става по най-бързия начин. Самите китайски производители също „натискат“. Посланикът ни в Пекин също полага усилия да се работи бързо. Защото, ако се забавим във времето, може да го изтървем този проект.

– Сериозно?

– Има воля и от българска, и от китайска страна този проект да се случи. В Китай отзивите също са много положителни.

– Появиха се обаче и известни притеснения около тази схема. Според някои експерти асемблираните китайски влакове не биха получили типов сертификат за движение в ЕС. 

– CRRC вече е доставила влакове на Македония. Там те са получили сертификат, а изискванията им там не са по-различни. Тяхното законодателство е синхронизирано с това на ЕС.

– Но няма ли опасност новите влакове да се движат само у нас и да не могат да прекосяват пределите на България? Ще могат ли тези влакове да се продават в чужбина, какъвто предполагам, че е основният интерес на китайската компания?

– Железопътната агенция ще бъде мобилизирана максимално, за да бъдат сертифицирани тези влакове. Като изисквания и стандарти те отговарят на европейските норми. По принцип не виждам проблем с това. Няма нищо по-различно. Да, това е въпрос, който трябва да решаваме, но не мисля, че е проблем. След като получат сертификат в България, тези влакове ще могат да се движат навсякъде в ЕС.

– Чу се и възражение, че при китайската сделка няма никакъв подарък за страната ни. Става дума за рефинансиране на дълг и се взема заем за нови влакове.

– Много важно е, че се инвестира в производствени мощности за подвижен състав. Ясно е, че безплатен обяд няма никъде и китайците също не правят подаръци, но тази сделка наистина е разумна. За България тя води до нови производства, работни места, възможност да станем лидер в това отношение. Ние вече имаме успешен пример с ремонтния завод на „Луфтханза Техник“. Това бе добра инициатива. Получи се и продължава да се развива. Така че, ако има воля, всичко е възможно.

– За колко работни места става въпрос в новия завод?

– Не мога да дам точни данни. В момента те няма да са коректни, но според мен те ще са в рамките на 500  – 1000.

– А кадрите?

– Кадрите са проблем. Ще ги търсим и ще привличаме хора и от други сектори. Ще търсим заварчици, хора, които са били ангажирани във военните производства. Могат да бъдат привлечени. Иначе за съжаление навсякъде в България има проблем с кадрите. Тези хора ще преминат през обучение. Ще бъде предадено ноу-хау от китайска страна.

– Колко нови влака очакваме да ни доставят китайците?

– По принцип сме говорили за минимум 20 мотриси за регионални превози и 15 интерсити влака. Доставката няма да е наведнъж, но най-спешни са мотрисните влакове, защото такива ще са необходими на БДЖ, за да си вържат графика за догодина.

– За догодина!

– Разбрали сме се, че когато има готови 5 мотрисни влака, те ще бъдат доставени. Първите е възможно да дойдат в началото на следващата година. Китайците ни обясниха, че за мотрисните влакове ще са им необходими 12 месеца. За интерсити влаковете доставката ще е около 2020 г., но те тогава ще ни трябват. Те ще вървят по направленията, които са с по-високи параметри, които сега се изграждат по оперативна програма „Транспорт“.

Офнюз