Христо Щерионов, изпълнителен директор на летище София: Атентатите в Париж не повлияха на трафика

– Господин Щерионов, атентатите в Париж повлияха ли на трафика от и за Западна Европа от столичното летище?

– Летище София функционира нормално и полетите се извършват по разписание. Атентатите в Париж не са повлияли на трафика от и до България.

– Ще има ли обаче промени в мерките за сигурност?

– Предприемаме нормалните мерки за сигурност. Съответно засилени са във всички зони на летището, но без да обезпокояват движението на пътниците. Летище София винаги е изпълнявало своите задължения от гледна точка на сигурността. Мерките, които са предприети за сигурността на терминал 1, са съгласно националната програма за сигурност.

– Какво е вашето мнение за случката с взривения от полицията микробус близо до летището?

– Няма какво да се коментира. Нещата по сигурността са към МВР.

– Има ли нови авиокомпании с редовни полети до София?

– 2015 г. беше първата пълна година за полетите на авиокомпанията от ОАЕ flyDubai, която от настоящия сезон лети вече три пъти седмично до Дубай. От края на месец март по редовната линия Цюрих – София оперира SWISS Inter-national Airlines. Тя възобнови полетите си до българската столица след няколкогодишно прекъсване. Две нови авиокомпании ще се включат в зимната чартърна програма до летище София, започваща в средата на декември и продължаваща до края на март – Norwegian International, с полети от Лондон/Гетуик и Enter Air с полети от Бристол. За втори пореден сезон ще лети английският превозвач JET 2, с разширена програма от три маршрута до София – от Манчестър, Ейст Мидланд и Нюкасъл. От следващата пролет редовни полети до София ще изпълнява и Ryanair.

Билетите по дестинации Пиза и Лондон/Станстед вече са в продажба.

От 2016 г. Wizz air ще пусне своя шеста дестина-ция от и за София. Очакваме и други авиокомпании, като информацията за това ще бъде обявена на сайта ни.

– Коя е най-предпочитаната дестинация от летище София?

– Статистиката на летището показва, че най-предпочитаната дестинация е Лондон. Тя се обслужва от 4 авиокомпании, които изпълняват редовни целогодишни полети, а от следващата година авиокомпаниите ще станат 5. По този маршрут пътническият трафик бележи ръст от 16% спрямо миналата година. От София пътувалите са 300 хил. души до четири от летищата на британската столица: „Хийтроу", „Гетуик", „Лутън" и „Станстед".

Привличането на по-голям пътнически и товарен трафик е една от основните цели на летище София и за нейното постигане се работи целогодишно.

– Колко пътници са обслужени на двата терминала от началото на годината?

– За първи път през далечната 2006 г. столичното летище посрещна над 2 милиона пътници. Година след въвеждане в експлоатация на терминал 2, през 2008 г., бяха обслужени над 3 млн. пътници (3,2 млн.). През 2013 г. те нараснаха на 3,5 млн., а през 2014 г. достигнаха 3,8 млн.

От януари до края на ноември 2015 г. пътниците по редовните линии са се увеличили с 6,6% спрямо същия период на предходната година, което се дължи на постоянно увеличаващия се брой на пътуващите по международните маршрути.

В резултат на ежедневното ни усилие да изграждаме авторитет на сериозен и надежден партньор се увеличава и броят на индивидуалните туристи, които ползват редовните пътнически полети до предпочитаните от тях дестинации. Прехвърлянето на 4 млн. пътници е добър успех за нас, което стана преди Коледа. Надяваме се, че догодина ще имаме същите успехи. Както споменах, имаме увеличение на обслужените пътници

по всички дестинации. Особено по топдестинацията от и за Лондон.

– Колко инвестиции и за какво бяха направени от началото на годината на летището?

– „Летище София" ЕАД води сериозна инвестиционна политика за развитие на летището в няколко направления.

Първото е повишаване на капацитета на полосата и съществуващата инфраструктура. Второто е повишаване на капацитета на двата терминала. Засилва се тенденцията за използването на терминал 1 от нискотарифните авиопревозвачи, които увеличават пазарния си дял. Приключват строително-монтажните работи по изпълнение на одобрен проект за разширение на антиобледенителната площадка в източна посока, което ще увеличи капацитета на съоръжението три пъти и ще намали предпоставките за закъснения заради извър-шване на антиобледеняване. В ход е обновяването и автоматизацията на пе-ронното осветление, което ще доведе до около 50% икономия на ток. Така ще бъдат

изпълнени всички препоръки на ИКАО (Международна организация за гражданска авиация). Прави се текущ ремонт на асфалтобетоновата настилка в участък от пътека за рулиране и е обновена термопластична-та боя на част от писта за излитане и кацане, пътека за рулиране и перон. Поставено е начало за преустройство на мълниеза-щитна и заземител на уредба на жп разтоварище ГСМ и резервоари за горива. Започна изграждането на нова скоростна пътека за рулиране, което ще увеличи капацитета на летището за кацане на повече самолети и ще оптимизира времето за рулиране на въздухоплавателните средства, които излитат. Изгражда се нова инсталация за гасене на откритите резервоари.

– Какви са плановете ви за 2016 г.?

– Предстои подмяна на част от настилките на терминал 1 и се изработва инвестиционен проект за разширение и реконструкция на галерията и блок VII, ниво 0.00 с цел увеличаване на капацитета на терминал 2 и комфорта на

ползващите го пътници.

– Има ли промени на таксите за обслужване?

– След поредния кръг от консултации с летищните ползватели беше определен размерът на таксите на летище София за 2016 г., които остават едни от най-ниските в Европа и региона. За трета поредна година пътническата такса и такса сигурност, които заплащат пътниците, са без увеличение.

– Какви са финансовите резултати от работата на летище София от началото на годината?

– За периода януари -октомври 2015 г. „Летище София" ЕАД отчита печалба в размер на 4,981 млн. лв., с 2,060 млн. лв. повече от планираната и с 558 хил. лв. повече от отчетената за съответния период на 2014 г.

– Концесията ще спомогне ли за развитие на летище София?

– На този етап няма какво друго да се коментира освен известното в общественото пространство, че в момента се намираме в предконцесионен етап.

източник: www.crossdisplay.bg

ЖП транспорт

Товарните влакове между Турция и Китай вече се движат редовно по график

Първият Китай-граница влак от Турция тръгна на 4 декември миналата година, а вторият току-що пристигна в централно разположения китайски хъб. Услугата ще работи два пъти месечно. Това е положителен старт […]

ЖП транспорт

Flixmobility с жалба пред Европейската комисия против държавна помощ на ДойчеБан

FLIXMOBILITY, германското дружество с отворен достъп Flixtrain и автобусния оператор на дълги разстояния Flixbus, подаде официално оплакване пред Европейската комисия (ЕК) за милиарди евро държавни помощи, предоставени на германския железопътен […]

ЖП транспорт

Много скъпо. Много бавно. Много опасно. Що е то? БДЖ трябва да умре…

Какво се случи след – продължение на историята от 2016 г. Компания Български държавни железници (БДЖ) e един от редовните сюжети на „Черната книга на правителственото разхищение“. Годишното издание им посвети […]