Обществената поръчка за доставка на 30 новопроизведени автомата за продажба на хартиени билети и обработка на електронни безконтактни карти беше обявена от „БДЖ-Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) на 30 януари 2020 г. и е на обща стойност 595 200 лева. Проведеният конкурс бе спечелен от „Клубфербанд – ИТА“ ООД, една от най-старите и известни фирми в сектора у нас, член на Българската асоциация на дистрибуторите на фискални устройства. Нейният управител д-р инж. Борислав Павлов изтъква, че е „проектирал почти всички слаботокови системи на метрото, включително и системата за самотаксуване, от 1988 г. насам“. Но „Клубфербанд – ИТА“ печели търга не само с традиции и професионализъм, но и с предложената от нея цена – 429 750 лв. – със 165 450 лв. по-ниска от обявената индикативна стойност на проекта – 595 200 лева. Това прави по 12 135 на автомат, или общо 364 050 лева. Останалите 65 700 лева – до 429 750, са предвидени за пълното гаранционно поддържане – труд, резервни части и периодично обслужване, за целия гаранционен срок от 72 месеца (6 години).
Договорът между БДЖ-ПП и „Клубфербанд – ИТА“
е сключен на 10 юли 2020 година. Според него доставката на 30-те билетни автомата трябваше да се осъществи за срок от 4 месеца – т.е. до 9 ноември 2020-та. Трябваше, но и досега това не се е случило. Или поне не изцяло.
Защо? „БАНКЕРЪ“ реши да проучи въпроса, не за да се заяжда с ръководството на жп превозвача, а защото в условията на пандемия работата на тези 30 билетоиздаващи машини сериозно би намалила риска за заразяване на пътниците. Още повече, че те ще работят с безконтактни банкови карти, а не с пари в брой. В този смисъл самата обществена поръчка си е удар в десетката! Колко са важни въпросните автомати стана ясно след затварянето на държавата в средата на март миналата година, когато със заповед беше преустановено и издаването на билети в много гари. През май извънредното положение беше отменено, но и до днес на гишетата в редица от тях виси надпис, че билети се продават само от кондукторите във влаковете.
От кореспонденция между железниците и фирмата изпълнител става ясно, че 30-те автомата са произведени в договорения срок. С писмо от 6 ноември 2020 г. ръководството на БДЖ-ПП съвсем честно и добросъвестно информира управителя на „Клубфербанд – ИТА“, че „поради забавяне от трети лица по отношение на точното определяне на местата за монтаж на посочените в техническата спецификация адреси на гарите, както и на доработването на софтуер, който да бъде инсталиран, нямаме готовност да осигурим възможност за монтиране и въвеждане в експлоатация на произведените от Вас автомати. В тази връзка осъзнаваме невъзможността от Ваша страна да спазите заложените в Договор 183/10.07.2020 г. срокове“. Поради това от датата, на която ръководството на БДЖ-ПП е официално уведомено от фирмата за нейната готовност да монтира автоматите – 27 октомври 2020 г., „спират да текат всички срокове по договора“, завършва писмото.
Разбира се, всеки бизнесмен, вложил пари в даден проект, търси начини поне да си върне направените разходи, ако не и заложената печалба. Същото прави и „Клубфербанд – ИТА“, настоявайки пред ръководството на БДЖ-ПП да изпълни договора, като получи произведените билетни автомати и съответно ги заплати. Още повече, че блокираната сума е твърде голяма за фирма от подобен ранг и поради нейното блокиране не може да бъде използвана за реализиране на други проекти.
Така около месец след изтичането на срока по контракта „Клубфербанд -ИТА“ получава списък с 16 гари, на които трябва да бъдат монтирани
18 от 30-те произведени билетни автомата
– на 15 гари по един, а на Централна гара, София – три. Сред останалите са тези в Захарна фабрика, Перник, Мездра, Пазарджик, Асеновград, Велинград, Банско и др. Много от тях са различни от посочените в първоначалния списък на БДЖ-ПП, в който е било предвидено на някои от гарите да бъдат монтирани по два автомата.
Основната причина за неизпълнението на срока по договора за доставка и монтаж, както и за отпадането на първоначалния списък, разработен и предоставен още в хода на самата процедура по обществената поръчка, е повече от прозаична. Оказва се, че ръководството на БДЖ е „забравило“, че вече 20 години не е собственик на гарите, на които иска да се монтират автоматите и не се е договорило с техните стопани за местата, на които те ще стоят. Само за справка, от 2002 г. собственик на жп гарите у нас е НК „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), като от няколко години стопанисването на гара Пловдив е отдадено на концесия на известната автобусна фирма „Карат С“. И именно заради липсата на разбирателство между ръководството на БДЖ-ПП, НКЖИ и „Карат С“ произведените преди края на октомври билетни автомати още не са монтирани. Стига се дори до конфузни ситуации, като например на гара Мездра екипът на „Клубфербанд – ИТА“ да виси между 10.00 и 14.30 часа, докато представител на нейния стопанин най-сетне определи мястото за монтаж.
В крайна сметка фирмата вече е монтирала 18 билетни автомата, за които дори си е получила и парите. Машините са захранени с електроенергия, заземени са според изискванията, а
на екраните им се върти рекламен видеоклип
с информация, че скоро от тях ще могат да бъдат закупувани билети, както и с демонстрация за техните възможности.
„Моето желание е да монтираме и останалите 12 автомата поне до края на февруари, но както вървят нещата – това може и да не стане“, казва управителят на „Клубфербанд – ИТА“ Борислав Павлов. „Независимо от забавянето на сроковете по договора лично аз съм уверен в желанието на ръководството на БДЖ-ПП да приключи колкото се може по-бързо проекта и да се разплатим, но явно не зависи само от него“, допълва той.
За това явно говори и фактът, че от железниците са изпратили на „Клубфербанд – ИТА“ нов график за монтаж и на останалите 12 билетни автомата – 4 на натоварени жп гари, 4 – в най-големите университети и 4 – на основни метростанции. Ръководството на БДЖ-ПП обаче явно пак е подходило повече ентусиазирано, отколкото прагматично, защото от фирмата отново ударили на камък за монтажа на част от автоматите. От централата на столичния „Метрополитен“ е получено писмо, според което ръководството му е съгласно с монтажа на билетоиздаващите машини, но няма право да издаде разрешение за него без то да бъде гласувано от собственика на компанията – Столичния общински съвет.
Впрочем
оказва се, че съществува и друг проблем
пред използването на билетните автомати. Според сключения договор „Клубфербанд – ИТА“ е ангажирана да произведе и достави само машините, а за създаването на софтуера за тях жп превозвачът е ангажирал друга организация. Осведомени твърдят, че става дума за „Информационно обслужване“ АД, което е ангажирано с решаването на проблемите около предстоящите парламентарни избори и вероятно изобщо не му е до разработването на софтуер за някакви си билетни автомати. Така че явно и ръководството на БДЖ-ПП ще чака кротко да минат изборите, за да се реши въпроса.
„Ние сме тествали автоматите с наш фирмен софтуер и те показаха, че работят перфектно. Имаме идея, за която все още не сме информирали БДЖ-ПП, че ако наистина имат проблеми със софтуера на автоматите, да им предложим междинно решение за издаването на билети за някои дестинации, като например София – Перник, Пловдив – Асеновград и София – Враца, за да се демонстрират възможностите им“, отбеляза по този повод Борислав Павлов. По думите му автоматите са сертифицирани „във всяко отношение и за всичко“, така че няма опасност НАП да забрани тяхното използване, както това се случи със системите за електронно таксуване на пътниците в градския транспорт на Пловдив и Варна.
От ръководството на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) пък съобщиха за „БАНКЕРЪ“, че сред изпратените на 15 февруари в транспортното министерство допълнителни въпроси към Националния план за възстановяване и устойчивост е включено и предложение БДЖ-ПП да довърши изграждането на системата си за онлайн билетоиздаване, както и да оборудва още 70 жп гари с билетоиздаващи автомати. Срокът за отговор на въпросите е 1 март.
източник: в. Банкер – Белчо Цанев