Има ли ползи от мобилното приложение на пътната агенция

След девет месеца работа и инвестирани 750 хил. лева европейски средства, от почти два месеца работи мобилното приложение ЛИМА, което би трябвало да улесни живота на всички пътуващи в страната. Реших да видя как работи то и дали наистина може да бъде полезно.
 
Кой направи ЛИМА и що е то?
За начало, нека ви припомня, какво е ЛИМА. Това е мобилно приложение за устройства под всички предлагани към момента операционни системи и е част от по-голям проект за следене на трафика по пътищата, финансиран с 5.6 млн. лв. по програма "Техническа помощ" на Европейския съюз. Възложител е Министерството на регионалното развитие и благоустройството и в частност Агенция "Пътна инфраструктура".
 
След конкурс, за изпълнител е избрана компанията "Декарт", специализирана в разработването на бетинг системи (програми за онлайн залагания на спортни събития, цифрови игри, казино игри и др). Предвид предмета на дейност, не е изненада, че компанията е собственост на "Вабо систъмс" и "Видео Бет", като първото дружество е притежание на "Нове интернал", със 100% собственик на капитала – Васил Божков, информира Капитал Daily при лансирането на приложението.
 
Какво обаче получаваме за тези пари? Според създателите на ЛИМА от компанията Декарт и поръчителите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Ценното в приложението е, че ползва директна информация за пътната обстановка от базите данни на Агенция "Пътна инфраструктура", регионалното министерство, областните пътни управления и общините за пътната обстановка по общо 40 000 километра републикански и общински шосета.
Приложението предлага възможност и за обратна връзка, като има опция за подаването на сигнали от потребителите. Една от най-ценните функции на ЛИМА е възможността да сигнализира на компетенните служби за тежък инцидент с колата, в която се ползва, като посочи нейната позиция и силата на удара. Тази функция е достъпна след регистрация с име и телефон, като целта е да има обратна връзка, ако сензорите в смартфона засекат натоварвания, типични при катастрофа.
 
Недостатъците в режим безопасност
В продължение на няколко седмици в различни дни тествах работата на ЛИМА, като за щастие единствено функцията за аварийна сигнализация не подложих на проверка. Използването на приложението в т.нар. режим безопасност обаче има някои странности. Интересно е например, защо потребителят е защитен само докато е в този режим. Ако ползва други от функциите на ЛИМА или смартфона си, следенето за опасни ситуаци не работи. А иначе в самия режим безопасност, на екрана на телефона се извежда доста постна информация – моментната скорост на автомобила и евентуално съобщения за проблеми по пътищата в близост до вашата кола.
При представянето на ЛИМА беше посочено, че приложението има и функция за предупреждение за превишение на скоростта, но се оказа, че то работи само на магистралите, но не и в населените места и пътищата първи, втори и трети клас. Друго неудобство са предупрежденията.
 
Излиза например надпис задръстване след 3 километра, но не се посочва къде точно е то. Няма и възможност да кликнете върху предупреждението и да видите на картата къде е мястото на проблема.
 
Ако държите да научите подробности, трябва да излезете от режим безопасност (едно кликване върху екрана), да изберете функцията карта (втори клик), да се позиционирате на нея (трети клик) и след това, променяйки мащаба, да видите дали е на пътя, който ви касае. Естествено, не е препоръчително да правите всички тези гимнастики докато шофирате. При моя тест на ЛИМА, на няколко пъти се оказа, че проблемите са близо до позицията на колата ми, но на шосета, по които нямам никакво намерение да минавам.
 
Навигатор, ама друг път
Предположих, че проблемът с излишните предупреждения може да се реши, като избера маршрут за пътуване, надявайки се, че ще бъда информиран само за проблемните участъци по него. Оказа се обаче, че декларираната функция навигация в ЛИМА, работи през други приложения за навигиране, инсталирани на телефона – в моя случай – Google maps, Sygic или Garmin. Докато получавате насоки за пътуването от тях обаче, приложението на АПИ за проблеми по пътя мълчи.
Опитах и трети вариант, за следене само на съобщенията, който ме вълнуват. За целта активирах режим карта, посочих позицията си и зададох подходящият формат, така че да виждам достатъчно от пътя пред мен. Последва обаче ново разочарование. От една страна няма вариант, като е отворена картата екранът на телефона да не загасва, а от друга маркерът за позицията на ползващия и изображението на релефа не се местят в синхрон, както при всяка навигация. Така в един момент точката, която сте вие, излиза от екрана, а на екрана се вижда само зоната от картата избрана предварително.
 
Как може да ни е полезно
При цитираните до тук недостатъци на ЛИМА, открих само един начин на употреба, при който скъпото мобилно приложение, може да е полезно на шофьора. Ето и какъв е алгоритъмът. Преди да тръгнете на път, проследявате маршрута си по картата на апликацията. Виждате дали по него няма червени точки и ако има, проверявате за какво се отнасят – ремонт, задръстване, катастрофа, затворен участък.
Докато шофирате, пък трябва да държите ЛИМА в режим безопасност. При положение, че чуете предупредителният сигнал и на екрана се появи информация за проблем, отбивате в страни от пътя, спирате и проверявате дали информацията ви засяга. Другият вариант е, преди потеглянето да обучите някой от спътниците си да борави с ЛИМА и той да направи нужната справка.
 
Стара информация, липсващи данни и други неудобства
За съжаление, описанията по-горе вариант за употреба на приложението не може да пребори другите негови недостатъци. В София, например, ЛИМА е абсолютно безполезно. Посочени са неверни данни за задръствания, а липсва информация за наистина проблемни райони. Затворените улици рядко са отразени на картата (към днешна дата например, не е отразено че локалното от бул. "Михай Еминеску" към "Цариградско шосе" не може да се ползва, заради ремонт.
Извън града, често уведомлението за проблема идва в момента, в който вече си го видял. Присъства и доста стара информация, като например паднало дърво на пътя, за което е сигнализирано преди четири дни и то отдавна е отстранено.
Източник: Дневник
Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]