Инж. Стоян Братоев: Над 550 хиляди пътници ще ползват метрото в София след откриването на третата линия

Инж. Стоян Братоев, директор на „Метрополитен“ в интервю за сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“

Водещ: Официално започна работа тунелпробивната машина за строителството на тунелите в централния участък от третия лъч на метрото в София . Строителството трябва да продължи до 2019 година. Как протичат строителните дейности и кои са най-големите трудности ще коментираме в следващите минути с директора на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев. Инж. Братоев, какво е значението на третия лъч на метрото в София и какъв ефект очаквате?

Стоян Братоев: Целият трети лъч ще превозва 180 000 пътници допълнително. Когато стане целият трети лъч, 550 000 пътници ще ползват метрото. Сега в момента са 340 000 на ден. На ден ще се икономисват над 35 000 човеко/часа допълнително. В момента гражданите на София поради това, че ползват метрото, което е по-бърз транспорт, икономисват на ден над 90 000 човеко/часа, и след откриването на трети лъч ще станат 130 000 човеко/часа. Второ, поради това, че го има метрото, на година се икономисват над 70 000 вредни емисии по-малко във въздуха на София. Това е екологичната страна на проекта. С пускането на третата линия ще стигнат около 90 000 икономия годишно на вредни газове, които вместо да ги дишаме всички ние, софиянци, въздухът ще бъде по-чист. Социалният ефект е по-бързият превоз на пътниците, защото е с по-голяма скорост. Метрото се движи със средна скорост – потегляне, спиране, изчакване и т.н. – 36 км в час, а надземният транспорт на София се движи с 14 км в час. Правете сметка каква е разликата. На лека кола в София средната скорост е 24 км/час. Така че е несравнимо удобството по много, много показатели и има изключително много обществени ползи.

Водещ: Колко труден е този проект? Строителството на трасето от „Красно село“ до метростанция „Малък градски театър“ ли е всъщност най-сложният?

Стоян Братоев: Третата линия на метрото за съжаление минава през една изключително сложна геология с много вода, слаби почви. Именно заради това машината, която се пуска, беше заявена, изхождайки от конкретната геология на третия диаметър. Строителят заяви машината конкретно за нашите условия, което е предпоставка да може да се извършва строителство в тези изключително сложни условия по възможно най-добрия начин. Изобщо в момента и по станциите се вижда тази геология, където строим, но успяваме да се справим, защото се подбират подходящи методи, подходящо оборудване за строителство.

Водещ: Казахме колко хиляди столичани ще могат да се възползват допълнително още от метрото. Да кажем на нашите слушатели точно колко станции включва това трасе, къде в момента се движат строителните дейности?

Стоян Братоев: Третата линия започва от Ботевградско шосе, върви по бул.„Владимир Вазов“, минава през централна градска част, театър „Зад канала“, Орлов мост, бул. „Патриарх Евтимий“, Военна академия, бул. „България“, „Красно село“, оттам отива на ж.к.“Овча купел“ и достига до жп линията София – Перник, където ще има съвместна жп спирка отгоре, отдолу ще е метростанцията. По този начин влаковете, които идват от Перник, ще имат директна връзка с метрото. Цялата трета линия е 16 км с 16 метростанции, разделена е на три етапа за строителство. В момента е започнат да се строи най-тежкият централен участък с 8 метростанции, 8-километрово трасе – от бул. „Владимир Вазов“ през центъра до кв. „Красно село“. Това са 8 станции, които вече всичките са в процес на строителство, последната започна преди месец и половина на бул. „Владимир Вазов“, а другите започнаха миналата година пролетта и лятото. Вторият етап е включен също в оперативна програма „Транспорт“, тъй като двата етапа – първият и вторият са включени в оперативна програма „Транспортна инфраструктура“ 2014-2020 година. Вторият етап включва трасето от „Красно село“ – „Овча купел“ до жп линията София – Перник. То е с 4 км и 4 метростанции. Ние планираме в следващите два месеца да стартираме строителство и в този участък, като двата участъка ги предвиждаме да завършат август-септември 2019 година. Може би по график има един месец разминаване, но надявам се да успеем едновременно да ги пуснем. Ако не успеем едновременно, в това нищо лошо няма – графикът такъв, какъвто е, ще го спазваме. Досега сме спазвали всички графици на строителства, надявам се, че и този ще успеем да го спазим.

Водещ: Колко ще струва изграждането на третия лъч, целия?

Стоян Братоев: Първият етап от строителството струва 398 милиона евро, от които 279 са от Европейския фонд за регионално развитие , 46 са от Националния фонд и 76 от Столична община са финансирани. Такъв е законът, такъв е редът по тези програми. Вторият етап струва 102 милиона евро, от които 33 милиона са съфинансиране, останалите от оперативна програма „Транспорт“. Така че това финансиране е обезпечено, изпълнението върви, строителството се извършва съгласно графиците, които са заложени в оперативната програма. На този етап нямаме отклонения от графиците. Като говорим така всичко изглежда много розово и хората си мислят, че всичко става много просто и лесно. Нито е просто, нито е лесно, метрото е много сложно, много трудоемко за строителство. В края на краищата ние успяхме да създадем капацитет от достатъчно много български фирми, които вече могат да се справят с този тип сложно строителство. В момента на метрото работят 11 главни изпълнителя. На почти всяка метростанция по принцип се работи от отделен пътен строител, нищо че те са консорциуми от няколко фирми, но така са разпределени. Ние имаме капацитет вече минимум 11 фирми, които могат да се справят с това сложно строителство, а преди 10-15 години имаше само две български фирми, които бяха с подобен капацитет. Това е положителното и на европейските фондове, че създаваме капацитет от можещи фирми.

Източник:Радио „Фокус“