ИПИ: Държавните фирми са с лоши финанси

Държавните предприятия са в лошо финансово състояние и това оказва сериозен ефект на публичните финанси, сочи анализ на Института за пазарна икономика. Приходите на държавните предприятия през 2015 г. се равняват на 13% от БВП, но дори тази цифра подценява тяхното икономическо влияние, защото ключови сектори като енергетика, железопътен транспорт и водоснабдяване са доминирани именно от такива предприятия, сочи анализа През 2015 г. общата сума на субсидиите и капиталовите трансфери от републиканския бюджет към публични предприятия е общо 2.7 млрд. лв. или 3.1% от БВП, като те остават относително стабилни около 3% от БВП през последните години. Въпреки тяхната важност за икономиката и тежест върху бюджета, до момента не е публикуван анализ върху финансовото състояние на предприятията в публичния сектор. Това е сериозен пропуск, особено с оглед на факта, че през последните няколко години процесът на приватизация на тези предприятия е на практика замразен, а субсидиите и капиталовите трансфери към тях продължават да растат,при това по-бързо от БВП, смятат от ИПИ. Даните показват, че като цяло финансовото състояние на държавните предприятия се влошава през 2014 и 2015 г. спрямо базисната 2013-та година. Броят на губещите предприятия значително нараства до 72 през 2014 г. и въпреки че леко спада до 62 през 2015 г., остава над нивото от 55 през 2013-та. Общият финансов резултат сериозно се влошава от 493 млн. лв. нетна печалба през 2013 г. до 266 млн. лв.загуба през 2014 г. През 2015 г. ситуацията се подобрява и отново е отчетена нетна печалба, но този път от само 85 млн. лв. Задълженията на предприятиятарастат през всяка една от разгледаните години и през 2014 г. темпото на натрупване на дългове дори изпреварва ръста на БВП. Медианната възвръщаемост на активите е много ниска. През всяка една от разгледаните години тя дори не доближава 1%, което означава, че една голяма част от държавните предприятия на практика не отчитат никаква възвръщаемост. За сравнение, в частния сектор препоръчителната възвръщаемост, която едно предприятие трябва да достигне, за да се счита за добра инвестиция, е около 5%. Нивото на задлъжнялост като цяло е паднало през периода, но в определени ключови сектори като здравеопазване и енергетика се покачва. Тревожно е, че медианното съотношение на дълг към собствен капитал за предприятията с годишни приходи над 100 млн. лв. е шест пъти по-високо от медианното за всички предприятия. Това ясно показва, най-големите и важни предприятия са и най-задлъжнелите.

Източник : www.dnes.dir.bg

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]