- Господин Петков, накъде трябва да се развива транспортът в Пловдив след местните избори?
- Най-важната задача пред новия кмет ще бъде изградената транспортна система да заработи. Трябва да могат да се купуват билети от автоматите, да се следят с GPS колите на градския транспорт, да може да се вижда на таблото на всяка спирка кой автобус кога ще дойде. Тази система вече е платена и когато заработи ще има много удобства, ще може да се следят приходите и разходите. Това е много важно, тъй като от тази система ще зависи заплащането на превозвачите – нека да напомня, че градския транспорт се извършва от частни компании. В този проект са включени и велоалеите, и така наречените смарт или умни светофари. Има изграден управляващ център с видео наблюдение на светофарите, който може да ги управлява директно в случай на задръстване. За съжаление в момента най-зле е организацията на движението и най-големи задръствания се получават точно където са разположени тези смарт светофари. Така че пускането на този проект, който на 17.12.2015 година бе платен изцяло, трябва да бъде с най-висок приоритет за новия кмет. Подобни работещи системи има в София, Бургас, Стара Загора, а какво има в Пловдив – една система, за която са платени 44 милиона лева и тя не може да заработи. Включително за експлоатацията й има създадено общинско предприятие, което се намира в бившия хотел на Ванко1, но то не работи ефективно.
- В другите градове тенденцията в градския транспорт е да се минава на екологични видове транспорт, най-вече електрически. Как стоят нещата при вас? Може ли например Пловдив да има трамвай?
- Град Пловдив спечели част от тролейбусната си мрежа на дело във Върховния съд от частната компания, която ги експлоатираше и те вече са в неговите активи. Сега може да бъде създадено едно предприятие за пловдивски електротранспорт, което да кандидатства за безвъзмездно финансиране по европейските програми. То трябва да бъде без участие на фирмата „Градски транспорт”. Може да се кандидатства и за електрически автобуси с батерии – вече имаме опит и от други градове в страната.
- Трамвайни линии обаче ще е доста по-трудно да бъдат осъществени. В продължение на над 10 години никой не си мръдна пръста за разширяването на основните транспортни линии – като например бул. „Шести септември“. Да вземем за пример и едно „Коматевско шосе“, което след ремонта стана още по-тясно от преди. Така че трамваи в Пловдив не са реални благодарение на слабоизградената инфраструктура. Според мен трябва да се върви по посока закупуване на електробуси, което реално може да подобри трафика и екологията в Пловдив. Има изготвена Регионална транспортна стратегия за електротранспорт, в която се предвижда изграждането на широко релсови трамвайни трасета между големи селища в агломерация Пловдив. Например Брестовица – Пловдив, Първенец – Пловдив, Белащица – Пловдив, Куклен – Пловдив и т.н. Поради голямата застроеност на града и наличието на тепета и река Марица обаче изграждането на трамвайни трасета вътре в града е неефективно.
- Пловдив е известен с това, че в региона са най-големите транспортни компании. Създава ли данъчната политика удобство за тези компании или напротив?
- Големите транспортни компании и най-вече тези с влекачи избягаха от Пловдив и предпочетоха съседните общини – Родопи, Първомай. Аз съм разговарял с кмета на община Родопи и той е изключително доволен, че една от големите фирми в бранша е пререгистрирана при него. Само тя му носи приход от 300 хиляди лева годишно като данъци. Вината е изцяло на досегашния кмет Иван Тотев, който за да му излезе капиталовата програма вдигна данъците и в резултат големите компании просто се пререгистрираха. При това говорим не само за автомобилните компании, но и за такситата.
- Добре, ако например вие спечелите изборите, ще преразгледате ли данъчната политика?
- Ами на първо място новият кмет ще трябва да види какви дългосрочни договори са подписвани. Говори се, че има подписани договори за Модър-Царевец, за нова спортна зала на бул. „Дунав“, в същото време се направи годишна прогноза за около 60 милиона по-малко постъпления в градския бюджет. Реално най-малко в първата година новият кмет трябва да изпълнява договорите, подписани от Иван Тотев, което няма как да стане без запазване или повишаване на данъците. Най-важното нещо за новия кмет ще е да вкара кадърни икономисти в общината, които да направят всичко възможно през първата година данъците да не се увеличават, а след първата година вече да се помисли и за една по-справедлива данъчна политика, която да върне големите инвеститори. Така че наследството, което Иван Тотев ще остави на следващия кмет е меко казано брутално и пълно с подводни камъни. Договорът за боклука на Пловдив – по същият начин както в София бе подписан предварително за пет години, както и куп други дългосрочни капиталови договори, които ние като общински съветници от БСП категорично поискахме да бъдат оставени за новия кмет, за да може той да си носи своята отговорност и да изпълнява своята транспортна и инфраструктурна политика. Но това, което се приема за скандално в София, в Пловдив е просто ежедневие в общината.
* Иван Петков е кандидат за общински съвет в Пловдив от листата на БСП №56 с преференциален номер 112