Иван Петров, старши вицепрезидент на FIATA Рязко се увеличава превозът на стоки от Азия за Европа с блок-влакове

Броят на жп сервизите между Азия и Европа е нараснал бързо през последните години. Това заяви в кулоарите на световния конгрес на Fiata в Дъблин, Ирландия, д-р Иван Петров, старши вицепрезидент на FIATA, изпълнителен директор на ТрансЕкспрес.

Д-р Петров подчерта, че жп услугите предлагат по-ниски цени спрямо въздушното карго и по-бързо транзитно време – около 2 седмици, спрямо 5 седмици океанско пътуване.

По време на сесията той съобщи, че през 2013 г. е имало 72 блок влака между Азия и Европа. През миналата 2015 г. те са били 815, като техният брой се очаква да достигне 1200 в края на 2016 г. Междувременно, стойността на товарите, превозени от тези сервизи, нараства от 1,1 млрд. долара през 2013 г. до 19 млрд. долара през тази година.

В момента 10 града в Китай пускат блок влакове до 11 града в 7 европейски страни. Макар че този ръст е впечатляващ, стойността на товарите превозени през 2015 г. по жп направлението Азия – Европа представлява едва 2,2% от общия товарооборот. В същото време пред жп сервизите има много предизвикателства. Според г-н Петров, в момента нивото на конкуренция е ограничено, тъй като има само 4 жп компании, които предлагат тези услуги. Опциите за маршрути са ограничени, а граничните терминали за претоварване при преминаване към линии с различно междурелсие са малко. Той също попита дали има истински пазар за тези сервизи, тъй като жп транспортът е много субсидиран.

Ханс Керстен, директор по товарите в International Union of Railways, открои други предизвикателства за услугите. Той каза, че има тесни места в инфраструктурата, различни операционни правила и правни режими между различните страни. Освен това времето за преминаване на границите е непредсказуемо и има дисбаланс в трафика в полза на влаковете в посока запад. Въпреки това, възможностите за жп сервиз растат, тъй като производството в Китай се измества от крайбрежната зона към вътрешността. Вече са разработени дълги и тежки влакове, с които ще се увеличи капацитетът на този вид превози. Стимул за развитието им дава и ООН, където работят за глобална хармонизация на железопътните закони.

 Източник : www.trud.bg

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]