Иван Петров, старши вицепрезидент на FIATA Рязко се увеличава превозът на стоки от Азия за Европа с блок-влакове

Броят на жп сервизите между Азия и Европа е нараснал бързо през последните години. Това заяви в кулоарите на световния конгрес на Fiata в Дъблин, Ирландия, д-р Иван Петров, старши вицепрезидент на FIATA, изпълнителен директор на ТрансЕкспрес.

Д-р Петров подчерта, че жп услугите предлагат по-ниски цени спрямо въздушното карго и по-бързо транзитно време – около 2 седмици, спрямо 5 седмици океанско пътуване.

По време на сесията той съобщи, че през 2013 г. е имало 72 блок влака между Азия и Европа. През миналата 2015 г. те са били 815, като техният брой се очаква да достигне 1200 в края на 2016 г. Междувременно, стойността на товарите, превозени от тези сервизи, нараства от 1,1 млрд. долара през 2013 г. до 19 млрд. долара през тази година.

В момента 10 града в Китай пускат блок влакове до 11 града в 7 европейски страни. Макар че този ръст е впечатляващ, стойността на товарите превозени през 2015 г. по жп направлението Азия – Европа представлява едва 2,2% от общия товарооборот. В същото време пред жп сервизите има много предизвикателства. Според г-н Петров, в момента нивото на конкуренция е ограничено, тъй като има само 4 жп компании, които предлагат тези услуги. Опциите за маршрути са ограничени, а граничните терминали за претоварване при преминаване към линии с различно междурелсие са малко. Той също попита дали има истински пазар за тези сервизи, тъй като жп транспортът е много субсидиран.

Ханс Керстен, директор по товарите в International Union of Railways, открои други предизвикателства за услугите. Той каза, че има тесни места в инфраструктурата, различни операционни правила и правни режими между различните страни. Освен това времето за преминаване на границите е непредсказуемо и има дисбаланс в трафика в полза на влаковете в посока запад. Въпреки това, възможностите за жп сервиз растат, тъй като производството в Китай се измества от крайбрежната зона към вътрешността. Вече са разработени дълги и тежки влакове, с които ще се увеличи капацитетът на този вид превози. Стимул за развитието им дава и ООН, където работят за глобална хармонизация на железопътните закони.

 Източник : www.trud.bg

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]