Броят на жп сервизите между Азия и Европа е нараснал бързо през последните години. Това заяви в кулоарите на световния конгрес на Fiata в Дъблин, Ирландия, д-р Иван Петров, старши вицепрезидент на FIATA, изпълнителен директор на ТрансЕкспрес.
Д-р Петров подчерта, че жп услугите предлагат по-ниски цени спрямо въздушното карго и по-бързо транзитно време – около 2 седмици, спрямо 5 седмици океанско пътуване.
По време на сесията той съобщи, че през 2013 г. е имало 72 блок влака между Азия и Европа. През миналата 2015 г. те са били 815, като техният брой се очаква да достигне 1200 в края на 2016 г. Междувременно, стойността на товарите, превозени от тези сервизи, нараства от 1,1 млрд. долара през 2013 г. до 19 млрд. долара през тази година.
В момента 10 града в Китай пускат блок влакове до 11 града в 7 европейски страни. Макар че този ръст е впечатляващ, стойността на товарите превозени през 2015 г. по жп направлението Азия – Европа представлява едва 2,2% от общия товарооборот. В същото време пред жп сервизите има много предизвикателства. Според г-н Петров, в момента нивото на конкуренция е ограничено, тъй като има само 4 жп компании, които предлагат тези услуги. Опциите за маршрути са ограничени, а граничните терминали за претоварване при преминаване към линии с различно междурелсие са малко. Той също попита дали има истински пазар за тези сервизи, тъй като жп транспортът е много субсидиран.
Ханс Керстен, директор по товарите в International Union of Railways, открои други предизвикателства за услугите. Той каза, че има тесни места в инфраструктурата, различни операционни правила и правни режими между различните страни. Освен това времето за преминаване на границите е непредсказуемо и има дисбаланс в трафика в полза на влаковете в посока запад. Въпреки това, възможностите за жп сервиз растат, тъй като производството в Китай се измества от крайбрежната зона към вътрешността. Вече са разработени дълги и тежки влакове, с които ще се увеличи капацитетът на този вид превози. Стимул за развитието им дава и ООН, където работят за глобална хармонизация на железопътните закони.
Източник : www.trud.bg