Изборите минаха и БДЖ спря конкурса за доставка на нови влакове

Още в първия ден след като минаха изборите за Народно събрание, БДЖ прекрати конкурса за доставка на 16 нови електрически мотриси за нуждите на компанията. 

Още на 15 октомври миналата година OFFNews разкри, че обществената поръчка за влаковете за средни и дълги разстояния на БДЖ е пред провал, въпреки подадените оферти от страна на трима световни производители „Алстом“, „Сименс“ и „Щадлер“.

Процедурата бе с бюджет от 246 787 878,93 лв. без ДДС (296 145 454,72 лева с ДДС).

Според вчерашното решение, под което стоят подписите на управителя на БДЖ-Пътнически превози Любен Нанов и на прокуриста на дружеството Велик Тонев, конкурсът за доставка на влаковете се отменя, тъй като двама от кандидатите в процедурата, а именно „Алстом“ и „Щадлер“, не са потвърдили офертите си и не са се явили на посочената от БДЖ дата за преговори.

Така единствената валидна оферта е останала тази на германския технологичен гигант „Сименс“. Тръжната комисия е провела преговори с тази компания и е предложила кандидата за изпълнител на обществената поръчка, но според чл. 110, т.2, ал.2 от Закона за обществените поръчки, тъй като има само една подходяща оферта, жп превозвачът решава да прекрати процедурата.

От БДЖ твърдят, че тъй като офертата е само една, не може да се стигне до ефективна конкуренция и сравнение на две или повече подходящи оферти. Освен това в решението пише, че ценовото предложение на Сименс е надвишавало предвидената прогнозна стойност на обществената поръчка за доставка на 16-те мотриси.

До голяма степен спирането на конкурса се очакваше, а източници на OFFNews отдавна твърдяха, че БДЖ никак не иска да купува предлаганата от „Сименс“ модификация ML – обновен модел на влакчетата „Дезиро“, познати у нас. Според конкурсната документация, написана от самите БДЖ, те отговарят на всички заложени изисквания, но от националния жп превозвач смятат, че не са достатъчно комфортни за пътувания на далечни разстояния.

А въпросният модел от „Сименс“ е по-евтин от предлаганите от „Алстом“ и „Щадлер“.

В случая е напълно възможно да става дума за сценарий процедурата да бъде саботирана, тъй като няма особена логика двама световни производителя да не потвърдят вече подадени оферти за доставка на новия подвижен състав.

Най-вероятно решението на БДЖ да спре обществената поръчка за доставка на влаковете ще стане обект на съдебни дела в Комисията за защита на конкуренцията, а след това и във Върховния административен съд. Срокът за обжалване е 10 дни. 

Източник: https://offnews.bg/ikonomika/izborite-minaha-i-bdzh-spria-konkursa-za-dostavka-na-novi-vlakove-749363.html

ЖП транспорт

София посреща Железопътен форум 2024: Международни експерти обсъждат бъдещето на жп оперативната съвместимост

ноември 6, 2024

На 8-9 ноември 2024 г. в София ще се проведе “Железопътен форум 2024” на тема “Бъдещето на железопътната оперативна съвместимост: 25 години опит …