Изнасяме автомобили и части за 1,26 млрд.

Заетите в бранша нарастват над 5,5 пъти за 15 години и надхвърлят 20 000 души

Износът на превозни средства и части за коли нараства от 45 млн. лв. през 2000 г. до 1,26 млрд. лв. за 2015 г. Така тази продукция вече формира 2,76% от общия износ на страната, сочат данни на Инфограф. Ролята на производството на превозни средства и части за тях за родната икономика сериозно нараства през последните години. Най-голям ръст от 2009 г. насам има при износа на пътнически и други автомобили. Но сериозен дял в експорта имат и тракторите, велосипедите и частите за коли. Броят на наетите в сектора "Производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета" продължава да нараства. В периода 2000-2015 г. заетите в бранша се увеличават 5,5 пъти, като след 2009 г. се задържат над 10 000 души, а през третото тримесечие на 2015 г. за пръв път надхвърлят 20 хил. души. Това е в силен контраст в сравнение с общата тенденция в промишлеността у нас, в която броят на наетите за същия период намалява с около 15%.

Въпреки сериозното подобрение в представянето на сектора у нас след 2000 г. Румъния и Сърбия се развиват много по-добре. Производството на автомобили се превърна във водещ фактор за сръбската икономика и след 2013 г. е основният двигател на сръбския износ. Експортът на автомобили и други превозни средства формира близо 14% от общия износ на Сърбия през 2014 г. Същото важи и за Румъния, където в този сектор продължават да бъдат привличани сериозни чужди инвестиции. Преките чужди инвестиции в автомобилостроенето в Румъния към края на 2014 г. са над 3,24 млрд. евро, което е 5,4% от общите инвестиции в страната (малко над 60 млрд. евро). Сред водещите инвеститори, освен Automobile Dacia и Ford, се нареждат още Preh, Yazaki, Autoliv, Kimball Electronics, Schaeffler, Draxlmaier и много други. В Сърбия безспорен тласък на сектора дава Fiat, инвестирайки над 940 млн. евро за 4 години. Други водещи инвеститори са Michelin (370 млн. евро), Cimos (120 млн. евро), Robert Bosh (71 млн. евро), Magneti Marelli, Johnson Controls, Draxlmaier, Mecaplast, Sigit, Lames и др. Общите инвестиции в сектора са над 1,7 млрд. евро, а заетите в него – около 27 хил. души.

В България чуждите инвестиции в производството на превозни средства и части за тях към края на 2014 г. са около 255 млн. евро, което е едва 1,2% от чуждите инвестиции в страната (около 21,6 млрд. евро към края на 2014 г.).

Източник : www.standartnews.com

Воден транспорт

Риболовците очакват съдействие от държавата за освобождаване на корабите

март 27, 2023

Риболовците от трите задържани в Румъния наши кораби очакват по-късно днес да се срещнат с ресорния земеделски зам.-министър Георги Събев в Балчик. Пред него те ще настояват за съдействие от […]

ЖП транспорт

Интермодалният транспорт става все по-важен, България планира още 5 терминала

март 26, 2023

Пренасянето на товари, използвайки няколко вида транспорт, е бъдещето не само за нашата страна, но и за цяла Европа. Основният принцип на интермодалния транспорт е да се използва железопътен транспорт за […]

ЖП транспорт

Общият език за европейските машинисти: допълнително препятствие или решение?

март 25, 2023

Европейският железопътен сектор остава разделен: трябва ли да има общ език за трансгранични влакови операции за персонал като машинисти, персонал и ръководители на движението? Забележителното е, че товарната асоциация ERFA, […]