БДЖ в последния момент са решили да занижат критериите в търга за доставка на нови влакове, който трябва да стартира в близките дни.
Вместо първоначалния вариант да бъде доставен подвижен състав, поддържащ максимална скорост от 200 км/ч, последната редакция на тръжните условия е новите влакове за стотици милиони левове да се движат с до 160 км/ч, научи OFFNews.
В същото време повечето от проектите за рехабилитация на жп инфраструктурата са за модернизация на железните пътища, така че да поддържат 200 км/ч.
Подобна промяна звучи меко казано странно и по друга причина. В момента влаковете за 200 км/ч се смятат за конвенционални, а почти никой не произвежда композиции за 160 км/ч. Това може да доведе и до абсурда по-бавните влакове да излязат по-скъпи.
Още от 70-те години на миналия век БДЖ имат локомотиви, които се движат със 110 км/ч, а мотрисите „Сименс“ се движат със 130 км/ч, там където е възможно.
Редактирани са и други важни условия по обществената поръчка. Срокът на гаранционната поддръжка за новия подвижен състав е намален от 30 на 15 години, а също така е редуцирано и изискването за оборот на изпълнителя ѝ от 1,6 млрд. лева на 1 милиард лева за последните 3 години.
Освен това е отпаднала доставката на дизелови влакове, която бе препоръчана в доклада на експертната работна група от университетски преподаватели по подготовката на търга.
Друга промяна е, че новите влакове няма да бъдат 350-местни, а с 230 седалки.
Според жп експерти новите редактирани условия на обществената поръчка са в изгода на точно определен кандидат.
Търгът за новия подвижен състав на БДЖ се очаква да привлече много сериозен интерес. Жп специалисти очакват в обществената поръчка да се включат испанската „Талго“, канадската „Бомбардие“, италианския клон на „Хитачи“, „Алстом“ – Франция, „Сименс“ – Германия, китайската CRRC.
След редакцията на тръжните условия се очаква да се включат и полската компания ПЕСА, която достави нови трамваи в столицата, а може би и чехите от „Шкода“.
източник: offnews.bg