Износът ни през Гърция паднал с една трета

Над 100 фирми ще търсят обезщетения заради блокадата на границата

С почти една трета е паднал износът на български стоки на годишна база през Гърция за страни извън Евросъюза по време на блокадите на граничните ни пунктове с южната ни съседка. Това сочат данни на Агенция „Митници".Спрямо първите 3 седмици на годината преди спирането на товарния трафик по шосетата през Гърция спадът на експорта ни за трети страни е почти 27 на сто, сочат още данните на митниците. Вносът от държави през пристанищата на южната ни съседка на годишна база за периода на блокадите е паднал с над 8 на сто. В сравнение с времето от началото на годината до започването на блокадите спадът е по-малък – около 6 на сто. Причината е, че някои наши вносители и превозвачи са потърсили алтернативни пътища за доставките си от чужбина и не са ги реализирали през обхванатата от безредици Гърция. От митниците уточниха, че блокираните пътища са затруднили и транзитните доставки през Гърция и България и от и за други страни от ЕС.Най-големи загуби и неудобства от блокадите на граничните пунктове и пътищата към пристанищата в съседната страна понесоха автомобилните ни превозвачи. Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев съобщи, че продължава събирането на конкретна информация за щетите. „Без конкретни данни не можем да подадем съдебните искове за търсене на обезщетения", каза той. „Не бива да забравяме, че след като се вдигна блокадата, някои превозвачи, имащи курсове към Италия и Испания, може да не са се прибрали още и за това ще изчакаме", уточни браншови-кът.Арабаджиев обясни, че освен от неустойките за закъснение на доставките, превозвачите търпят загуби и от престоя на автомобилите„Докато чака на границата камионът, на шофьора му се плаща заплата, командировка. На хладилните камиони генераторът работи и харчи гориво, за да поддържа необходимата температура в ремаркето. Другата страна на въпроса е свързана с пропуснати ползи. Ако не чака 5 дни, той би доставил товара и следващите дни би натоварил друга стока и би извършил следващ превоз, който ще генерира приходи за превозвача", уточни той.Над 100 ще са фирмите, които ще дадат информация и ще искат обезщетения заради блокадите, смята Миролюб Столарски, председател на Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. По думите превозвачите имат готовност да блокират границата, но засега нямало необходимост от това.Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, обяви, че ако има общ иск на всички фирми от бранша за искане на обезщетения заради загубите от блокадите, то организацията й ще се присъедини към него. Тя обаче не е оптимистично настроена относно получаването на компенсации от Гърция или от ЕС за понесените от България щети.

Източник : www.crossdisplay.bg

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]