Източно преминаване през Кресненското дефиле с 5 тунела и 12 моста. Това е последният вариант на проектното трасе на този най-сложен участък от магистрала "Струма", който е обсъден от Комитета за наблюдение.
"Смятаме този вариант за най-балансиран към момента. Възможно е до 2020 г. да имаме безопасен и безконфликтен път през Кресненското дефиле. Всяко забавяне на строителството на пътя през Кресненското дефиле ще е пагубно за човешкия живот и природата". Това каза председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров пред БНТ.
Кресненското дефиле е район с висока концентрация на пътно-транспортни произшествия. На този път средногодишно загиват 46 човека, а над 250 са ранените за последните четири години, сочат данните на пътна полиция. Последният тежък инцидент беше с алпиниста Боян Петров и еколога Андрей Ковачев, които бяха ударени от кола при проучване на алтернативни трасета.
Източният вариант
Последният проект на трасе през Кресненското дефиле, който се смята за най-удачен, е представен в АПИ преди половин година.
Той предвижда едната посока на движение – от Кресна към Симитли, да минава по настоящия път, който ще бъде ремонтиран.
Другото платно – от Симитли до Кресна, ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов път през дефилето. Той ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти. Ще има и 5 малки тунела.
Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района.
Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира настоящото.
"Масово на Запад в планинските райони използват този вариант", каза инж. Лазаров.
Той подчерта, че районът не е безопасен и затова се търсят оптимални и бързи варианти.
Лазаров припомни, че вече десетилетие са обсъждани различни варианти на трасе – дълъг тунел, двулентов път на два етажа и други. Те обаче са били изоставяни заради протести на природозащитници или на жителите от района, както и по мнение на експерти от БАН, тъй като региона е сеизмологичен.
Андрей Ковачев и Боян Петров е трябвало да предложат щадящо природата трасе
Пътната агенция е работила с еколозите Андрей Ковачев и Петко Ковачев като членове на комитета по наблюдение на магистрала "Струма". Боян Петров, който пострада тежко при удар от кола в дефилето преди два дни, вероятно е бил техен сътрудник, каза Лазаров.
По думите му те е трябвало да предложат мерките, които да залегнат при проектирането на трасета, така че магистралата да бъде максимално щадяща към природата.
В деня на инцидента двамата еколози са били там, за да огледат допълнително трасето като част от мерките, които трябва да предложат. Седмица преди това е имало съвместно обследване, в което са участвали и експерти от пътната агенция, каза Лазаров.
В деня на инцидента, на метри от еколозите, в района е имало ограничение на движението и сигнализация във връзка с дейности по укрепване и поставяне на мрежа на ската, извършвана от алпинисти на АПИ, каза Лазаров.
Освен това там има и отбивка и ограничения на скоростта.
Лазаров пожела на Боян Петров и Андрей Ковачев бързо възстановяване, за да продължат работата по проекта.
Източник : www.mediapool.bg