Изненадващо правителството отпусна близо 90 млн. лв. на „печатницата за пари“, както премиерът Бойко Борисов нарича тол системата, чийто старт беше отложен от 16 август 2019 г. на 1 март 2020 г. Средствата ще отидат за финансиране на дейността на специализираното звено „Национално тол управление“, което ще действа като приходна агенция, по думите на председателя на Управителния съвет на агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Георги Терзийски. Това става ясно от съобщението на правителствената информационна служба.
Няма информация за какво точно ще бъдат похарчени допълнителните до 89 998 200 лева, които влизат в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). АПИ е под шапката на МРРБ. Новината идва след като в началото на седмицата доскорошният шеф на тол управлението и настоящ член на директорския борд на АПИ Олег Асенов съобщи пред депутатите, че Националното тол управление се издържа от наложените санкции. Издръжката на тол полицията изобщо не тежи на бюджета и годишно излиза между 7 млн. лв. и 10 млн. лв., каза проф. Асенов в отговор на въпрос на депутата Манол Генов от БСП. Месечните разходи за заплата на назначените към момента 629 служители са 617 хил. лв., каза тогава проф. Асенов.
Възможно е сега отпусканите пари да са нужни за внедряването на системите, с които ще се засичат автомобилите. Тяхното изграждане обаче трябва да бъде поето от изпълнителят – обединение от фирми, свързани с австрийската „Капш“. Те имат договор с АПИ за 180 млн. лв.
Тол системата не е готова, проявете търпение
Съгласно него „Капш“ трябва да монтира 100 нови портални рамки, които са оборудвани с камери, лазерни скенери и WIM системата („кантар“ в асфалта). Към момента са изградени над 85% от порталните рамки, заявиха от „Капш“ пред Mediapool. Освен това трябва да се преоборудват 195 съществуващи рамки по пътищата, които бяха поставени преди няколко години, за да мерят трафика. От „Капш“ не отговарят колко от тях са преоборудвали до момента, но става ясно, че към момента не е направена нито една. Причината е, че „не всички съществуващи портални рамки отговарят на изискванията за ветроустойчивост и натоварване“. Освен това при съвместната проверка с АПИ на рамките е установено, че част от тях нямат електрическо захранване, а други вече са корозирали. Рамките бяха поставени преди четири-пет години с евросредства през миналия програмен период.
„Капш“ все още не са монтирали и нито един от 100-те „пътни кантари“, както заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков нарича weigh-in-motion системата за претегляне на автомобилите в движение. „Инсталацията на системите за претегляне в движение върви по график и сме уверени, че ще приключим в предвидените крайни срокове“, се казва в отговор на „Капш“ до Mediapool. Всички „пътни кантари“ трябва да бъдат инсталирани в асфалта до 20 февруари 2020 г. Към момента все още не е монтирана и нито една от стоте метеорологични станции и стоте лазерни скенери, става ясно от отговора на „Капш“.
Иначе от компанията посочват, че устройствата, които ще монтират, са последен писък на техниката. „Лазерните скенери в синхрон с иновативните камери с технология с изкуствен интелект, могат в реално време да определят размерите и вида на превозното средство, броя на осите и други параметри, за да се определи дали преминаващото превозно средство е коректен ползвател на пътя или нарушител“, се казва в отговора на „Капш“ . На молбата на Mediapool да посочат място, където има направен монтаж на супер техниката или „Капш“ да предоставят снимков материал, от компанията отговарят така:
„Проявете малко търпение и ще разпространим достатъчно информация и снимки. Открити сме, след надлежно съгласуване с възложителя да демонстрираме прогреса на проекта“.
Пътната агенция също мълчи по въвеждането на тол системата, която очевидно изостава от графика и това наложи изместването на старата й от 16 август 2019 г. на 1 март 2020 г. Не е сигурно, че дори и тогава ще тръгне „печатницата за пари“.
Причината е, че „пътните кантари“ много трудно ще бъдат поставени при зимни условия, заради чувствителността на сензорите и изискването 50 метра преди и след него пътят да бъде абсолютно равен, за да е точно замерването. Това най-вероятно ще е причина за преасфалтиране на някои участъци, коментираха специалисти пред Mediapool.
Източник: Медияпул