Кабинетът подготвя нова електронна система за плащане на пътни такси

Правителството подготвя въвеждане на нова модерна електронна система, която да замени сегашните винетки като резултатът ще е, че най-много ще плаща този, който пътува най-много. Това съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова във Варна на международен форум за развитие на пътната инфраструктура в Югоизточна Европа.

Според Павлова въвеждането на новата електронна система, разработена с помощта на Световната банка, ще доведе до по-голяма справедливост, тъй като ще плащат повече тези, които се движат повече по пътната мрежа. Хартиените стикери по предните стъкла ще отпаднат. 

Министърът на транспорта Ивайло Московски подчерта, че таксите за транзитно преминаване през България са в пъти по-ниски, отколкото в други държави. Например, за изминаване на 400 км в България се плащат 10 евро (дневна винетка), докато  в Австрия цената е около 142 евро, а в Словения и Германия – около 100 евро. "Това е изключително голям дисбаланс", коментира министърът. 

Годишните приходи от винетки в България са 160 млн. лв., а за поддръжка на мрежата са необходими
600 млн. лв., каза транспортният министър. 

В същото време той очерта друго противоречие – транзитните жп такси са на европейско ниво, а пътните са много по-ниски. По думите му, това води до абсурдната ситуация превозването с влак на товари през територията на страната да бъде няколко пъти по-скъпо от това с автотранспорт. В същото време, в Европа предпочитаният транспорт е железопътният.

Според министър Московски в момента има двойно субсидиране – на поддръжката пътищата, поради ниските транзитни такси за преминаване, и в същото време на железницата, поради липсата на достатъчно приходи от превоз.

Необходимо е да опитваме да моделираме транспортните потоци в страната, а не да ги следваме, посочи вицепремиерът Дончев. По думите му на държавата не са й нужни пътища-паметници, като за целта трябва да се планира предварително и да се изграждат пътни връзки с международния трафик. Вицепремиерът каза още, че трябва да се мисли и върху това, че настоящите модели за финансиране на нова мрежа се изчерпват в края на този програмен период, което означава, че трябва да се търсят нови варианти.

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]