Какво се е случило със самолетът на Air Asia?

Изчезналият полет на Air Asia – QZ8501, е летял с „около 160 километра в час“ по-бавно, когато се е сблъскал с лоши атмосферни условия, смятат авиационни експерти. С подновяването на издирвателната операция на „Еърбъса“-а, изчезнал в 06:17 часа местно време в неделя, летейки от Индонезия за Сингапур със 162 души на борда, спекулациите за това, което се е случило, варират от лошо време и скорост до стара радарна система.
Авиационният експерт Джофри Томас е на мнение, че пилотът на QZ8501 се е изправил пред лоши метеорологични условия и е летял твърде бавно в опита си да ги избегне. „Полет QZ8501 е летял твърде бавно, с около 100 възела, което е 160 километра, по-бавно. На тази височина това е доста опасно“, казва Томас. 
 
„Пилотите са на мнение, че екипажът, опитвайки се да избегне гръмотевичната буря, набирайки височина, някак си е летял твърде бавно и това е довело до аеродинамичен срив, подобен на ситуацията, при която се разби полет AF447 на Air France през 2009 година“, каза Томас пред ААП. 
 
Полет AF447 на Air France се разби в Атлантическия океан, летейки от Рио де Жанейро за Париж. „Имам данни от радар, които показват, че машината е летяла на височина от 10973 метра със скорост от 353 възела, което е със около 100 възела по-бавно… ако данните са коректни, изглежда че той лети с твърде бавна скорост за съответната височина“, каза още експертът. 
 
По думите на Томас, това не трябва да се случва с „Еърбъс“ А320, който е доста модерен самолет. Изглежда, че инцидентът се дължи на екстремни метеорологични условия, добавя той. „Самолетът е попаднал в масивен възходящ въздушен поток или нещо подобно. Нещо много сериозно се е объркало. В крайна сметка самолетът е летял твърде бавно за тази височина, крилата не са могли да го поддържат заради ниската скорост и е попаднал в аеродинамичен застой“, каза още експертът. 
 
Томас също отбелязва, че А320 не е оборудван с последната радарна система. Радарът, монтиран на А320 понякога може да има проблем при гръмотевични бури и пилотът може да е бил подведен. Най-модерните радари, въведени първо от компанията „Кантас“ през 2002 година, могат да дадат по-цялостна и точна картина за гръмотевичните бури, но те ще бъдат сертифицирани за А320 едва през идната година. 
 
Междувременно милиардерът и изпълнителен директор на Air Asia описа случващото се с полет QZ8501 като „най-лошия си кошмар“. Тони Фернандес говори за ужаса, който той изпитва във връзка с изчезването на самолета. „Нямаме никаква идея в момента какво се е объркало. Призовавам да не се правят спекулации“, каза Фернандес, основал компанията за евтини полети през 2001 година.
Източник: Blitz.bg
Автомобилен транспорт

Зелената сделка ще повиши цената на бензина

Предстоящата Зелена сделка и предложението за нови минимални нива на акциза, които Европейската комисия се кани да приеме, ще доведат до това до година и половина – две цените на […]

ЖП транспорт

30 млрд. евро за инфраструктурни проекти, свързващи регионите на ЕС

През изминалата седмица Европейският парламент прие актуализираната програма „Механизъм за свързване на Европа“ и отпусна още средства за транспортни, цифрови и енергийни проекти за периода 2021—2027 г. Актуализираната програма „Механизъм […]