„Капитал“: Голямата тол схема: държавата подари системата на Kapsch

Без генерална промяна ТОЛ система ще носи все по-слаби резултати

След няколко години увъртане държавата в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) окончателно вдигна ръце от системата за електронни винетки и тол такси и я „подари“ на частна фирма. Това става ясно от обявена процедура по договаряне без предварително обявление в страницата на АПИ. Според обявлението агенцията е възложила на обединението на австрийската Kapsch, която изгради тол системата, да я оперира.

Агенцията ще плати 117.8 млн. лв. без ДДС, или над 141 млн. лв. с ДДС (засега) за поддръжката в продължение на пет години.

Това не е първото действие на АПИ в услуга на австрийската компания. След поредица от ходове, които сочеха, че държавната институция работи в разрез със собствения си интерес или не знае какво прави, тя създаде условия, в които Kapsch да държи услугите по пътните такси под монопол. Така компанията успя да затвори тотално кръга – изгради системата, през свързан с нея национален доставчик на услуги продава винетки и тол такси, а вече ще оперира цялата система.

Новата процедура обаче идва като гръм от ясно небе на фона на това, че АПИ отричаше твърдо многократните твърдения на странични наблюдатели, журналисти, както и на вътрешни за системата хора, че не е способна да оперира сама тола. Беше създадено Националното тол управление с общо 900 служители. Те бяха обучавани поне година, за да поемат оперирането на системата, но явно това няма да се случи в следващите 5 години.

Черешката на схемата

Поръчката се казва „Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка на взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т. (Тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т. (електронна винетка)“.

Това на непрофесионален език значи, че Kapsch ще управлява системата и приходите от нея. Kapsch получава договора без състезание, тъй като според ЗОП поръчката може да бъде изпълнена само от определен изпълнител в случай на липса на конкуренция поради технически причини. Накратко – те са я изградили, няма кой друг да я оперира.

Новият договор се подписва под предлога, че специално създаденото за целта държавно тол управление трябва да бъде обучено.

Още през май 2019 г. „Капитал“ видя и публикува писмо, подписано от шефа на АПИ Георги Терзийски и изпратено до Kapsch. В него агенцията моли фирмата да я подкрепи „в оперирането на тол системата“. Тогава проф. Олег Асенов, в момента в управителния съвет на АПИ и отговарящ за системата, каза: „Това писмо има само и единствено целта да заявим нашето желание и от другата страна да получим потвърждение, че допълнителни обучения в рамките на гаранционния период, свързани с техническото опериране, ще се случат и страните са информирани за поетите ангажименти.“ По думите му заданието на поръчката не било достатъчно конкретно. На въпрос защо не е използвана думата „обучения“ в писмото Асенов отговори следното: „Може би е въпрос на дефиниция, може би е въпрос, че за определени дейности на нас ни се налага да привличаме директна експертиза, т.е. определен казус, консултации, трансфер на документи, което не е обучения.“

Един негласен монопол

Не по-малко скандално е следното описание в поръчката: „Дейности при реконфигуриране на системата с цел осигуряване на необходими апаратни и програмни ресурси за интегриране на Национални и/или Европейски доставчици на услуги за таксуване на база на изминато разстояние, в т.ч. всички дейности по изпитване на платформите за взаимна интеграция и достоверен и защитен обемен на данни за таксуване.“

В превод това значи, че Kapsch получава още един негласен монопол. В момента фирми могат да са посредници между АПИ и потребителите – т.нар. национални доставчици на услуги (НДУ). Те трябваше да се свързват със системата, за да продават винетки и тол, като дълго време имаше само един такъв доставчик, свързан с Kapsch. АПИ бавеше под различни предлози свързването на други конкурентни компании. Една от тези компании например беше на Лиляна Деянова-Лилана и Мартин Димитров – „Телетол“, която искаше да продава винетки. Още тогава Деянова и Димитров твърдяха, че АПИ не им предоставя ключ за свързаност. В момента двамата са в ареста.

Отсега нататък самата Kapsch ще отговаря за свързването на конкуренти към системата – нещо, което я поставя в негласен конфликт на интереси.

Система за любимци

Когато преди няколко години беше обявена процедурата, много международни участници не искаха да участват, тъй като обявените условия не бяха особено примамливи: трябваше да се свърши доста работа, преди да има плащане, а след това няма дългосрочен ангажимент.

Тези условия обаче се оказаха непостоянни и започнаха да се променят постепенно в полза на изпълнителя.

През септември 2018 г. АПИ сключи анекс с Kapsch, който промени срокове и освободи фирмата от дейности за около 20 млн. лв., без да се променя одобреният размер на плащането. Под документа стои подписът на вече бившия председател на управителния съвет на АПИ Светослав Глосов. Допълнителното споразумение е тотално в разрез със Закона за обществени поръчки, защото изменя първоначалния предмет на поръчката.

Първият и засега най-печеливш доставчик на услуги – „Интелигентни трафик системи“, сключи договор с АПИ ден преди да бъдат обявени условията за всички фирми, т.е. без конкуренция. (Повече по темата тук.) Те се свързаха безпроблемно и сами обясниха за „Капитал“ преди година и половина, че от дълго време си партнират с Kapsch. Фирмата предлага и техни устройства за камиони за отчитане на тол такси.

Непосредствено преди старта на тол системата на 1 март 2020 г. пък наяве излезе хаосът в АПИ. Транспортният бранш се оплака, че националните доставчици на услуги в последния момент им предлагат неизгодни договори, а конкуренция и избор няма. Тол системата заработи, но със спорен ефект, не на последно място заради пандемията. Приходите са по-малко, а в началото превозвачите имаха дори „гратисен“ период.

През август 2019 г. държавата прие системата от Kapsch с демонстрация и предаване на „ключ“ и уж трябваше да отговаря за нея. И тук възниква и следният въпрос: как са събирани пътните такси, по-конкретно тола, от март насам, когато уж системата заработи, след като държавата сама я оперираше. Една година по-късно става ясно, че всичко е било само театър.

„Капитал“ ще изпрати въпроси по темата до АПИ, които впоследствие ще отрази.

източник – в. „Капитал“