Китай активно търси алтернативни маршрути за доставка на товари в Европа, които заобикалят Русия, като целта е съкращаване на пътя, съобщи gazeta.ru. Това означава евентуално намаляване на приходите от транзит за Москва. В средата на декември в Грузия пристигна първият влак от Китай. Следващият това грузинските товари се превозиха до Турция. Събитието привлече вниманието поради това, че транзитният трафик от Китай до Турция и след това в Европа по този маршрут заобикаля територията на Русия и Транссибирската железница. Това повдигна въпроса кои маршрути може да се считат за конкуренти на Транссибирската железница, както и дали да се чака за бъдещо значително изтичане на стоки за алтернативни транспортни и логистични коридори.
Транскаспийския маршрут
Заобикаляйки Русия, товарите следват железопътния маршрут от китайския град Урумчи през казахстанския Достик към пристанище Актау. След това се претоварват на фериботни кораби през Каспийско море до пристанище Алат в Азербайджан, а след това – по жп трасе през Азербайджан да грузинския Батуми, където по фериботи се доставят до Истанбул , Маршрутът е кръстен "Копринен вятър" и е разработен в края на 2012 като част от друг транспортно-логистичен проект ТРАСЕКА (Транспортен коридор Европа – Кавказ – Азия), който има за цел засилване на международното икономическо сътрудничество между ЕС и страните от Черноморския регион, Южен Кавказ и Централна Азия. Маршрутът Транс-Азия-Кавказ може да намали времето за пътуване с няколко пъти в сравнение с морския транспорт, който е все още лидер в методите за доставка на стоки от Китай до Европа. Ако стоката е по море до Европа, от нормалното време 40-45 дни, чрез "копринения вихър" то е намалено четирикратно. Премиерът на Грузия, Иракли Гарибашвили по време на среща с китайска делегация заяви: "Ние можем в безпрецедентно кратък период от време, в продължение на 8-10 дни, да получим товар в Грузия, след това през 3-5 дни да го доставим в различни страни Европа. "Годишният капацитет на Транскаспийския маршрут е 27,5 милиона тона. До 2020 г. участниците в проекта очакват товарооборота да се увеличи до 300 хиляди TEU (единица за измерване на контейнерните превози, което е равно на приблизително 21,6 тона), коментира президентът на "Казахстан Темир Жоли" (KTZ) Аскар Мамин. Първият товарен влак, който следва целия маршрут от Китай за азербайджанското пристанище Алат се транспортира през август и се състоя от 82-контейнери с сода каустик.
Едно от условията, необходими за развитието на маршрута "Северен вятър", е изграждането и модернизирането на 800 км от железопътната линия Баку – Тбилиси – Карс (Турция), които, както бее планирано, трябваше да се открият през 2014 година. Но строителството още не е свършило, а новият краен срок за влизане в експлоатация е края на 2016. Стартирането на тази железопътна линия ще позволи да се избегне втори ферибот от Батуми до Турция през Черно море. Основният проблем на новото трасе от Китай до Европа през Грузия и Турция е четирикратната промяна на модалност. Обработката в четирите пристанища неминуемо ще доведе до значително повишаване на разходите за транспорт. Освен това, то изисква наличието на подходящи инфраструктурни решения – закупуване на скъпи просторни
ТРАСЕКА – има ли някаква реална конкуренция?
Въпреки силния растеж на транзитния трафик на Транссибирската железница, има сериозен риск, че част от стоките все още може да потърсят други съществуващи пътища. Проекти за организация на алтернативни маршрути за доставка на стоки от Азия към Европа се развиват от десетилетия.Един от първите е международен транспортен коридор ТРАСЕКА, който преминава през територията на Азербайджан, Армения, България, Грузия, Иран, Казахстан, Киргизстан, Молдова, Румъния, Таджикистан, Туркменистан, Турция, Украйна и Узбекистан. Първата програма ТРАСЕКА бе обявено по време на конференция в Брюксел през 1993 г., като тя включва осем страни. Всяка година относно ЕС отпуска 10 милиона евро за финансирането на проекта.Въпреки дългата история на развитие, в пълната сила на проекта все още не е спечелил.Има няколко причини: необходимостта да се използват фериботи, пресичане на границите на няколко държави с различни ширини на железния път, всяка със своите собствени обичаи и транспортни правила.