Китай започна жп превоз на товари към Европа покрай Русия

Първият товарен влак от Китай премина в началото на седмицата през Централна Азия до Грузия по т.нар. железопътен Път на коприната. Маршрутът през Казахстан и Азербайджан трябва значително да съкрати времето и да намали разходите за транспорт на изток.

Композицията бе посрещната в Тбилиси от премиера Ираклий Гарибашвили, според когото вместо морски превоз от 40 дни сега вече китайските товари ще могат да стигат до Черно море за 8-10 дни. След това от пристанище Поти те ще продължават с кораби за Истанбул и Европа, където ще се доставят след още 3-5 дни.

Гарибашвили бе на визита в Пекин през септември и разчита страната му да се превърне във важен разпределителен център по пътя между Азия и Европа и това да привлече инвеститори. През февруари в Тбилиси трябва да започнат преговори за свободна търговия между двете страни.

Ако се реализират плановете през 2016 г. да има и жп връзка на Грузия с турската мрежа през град Карс, вагоните с контейнери ще могат да стигат до Истанбул без претоварване.

Така остава само едно място за прехвърляне с кораб – 12-часово плаване през Каспийско море от казахстанския Актау до азербайджанския Алят. Фериботната връзка между тях работи от миналата година.

"Пътят на коприната" е грандиозен инфраструктурен проект, иницииран от Китай, създал специален фонд от 40 млрд. долара за инвестиции в евро-азиатския и азиатско-тихоокеанския райони.

Засега връзката с Грузия е по-скоро за тест, защото втора композиция трябва да се появи до края на годината. Първият влак тръгна на 29 ноември с контейнери с потребителска електроника от китайското пристанище Лянюнган, което се намира срещу Корейския полуостров, и пристигна в Тбилиси на 13 декември. Грузинските железници твърдят, че очакват догодина няколко хиляди контейнера по новото трасе.

Армения, най-откровеният руски съюзник в района, се чувства изолирана от проекта, който я заобикаля, каза във вторник икономистът Вилен Хачатрян. Страната е в обтегнати отношения с Азербайджан и залага на връзка с алтернативно трасе от "Пътя на коприната" – Казахстан – Туркменистан – Иран. През август 2014 г. в Ереван бе приета предварителна програма за строителство на жп връзка с Иран и според Хачатрян така арменците ще могат по тази линия да доставят част от азиатските стоки от Иран в гранични райони на Грузия. През март министерството на икономиката на Армения и министерството на търговията на Китай подписаха меморандум за създаване на икономическа зона, свързана с Пътя на коприната. Структурата на арменската икономика засега не ѝ дава много възможности за износ в контейнери, тъй като експортът е предимно на метали, руда и земеделски продукти.

Източник : www.dnevnik.bg

Uncategorized

13 провалени и само 5 успешни процедури за пътнически подвижен състав са проведени от БДЖ в последните 6 години

септември 18, 2024

Михаил Рангелов Националният железопътен превозвач на България, БДЖ, през последните шест години е изправен пред сериозни предизвикателс…

борислав Гуцанов от трибуната на народното събрание
Избрани

БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

септември 18, 2024

Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България“ изслушване в…