Китай обгражда Шанхай с нови 5 мегаполиса, за да отговори на транспортните нужди

д-р Людмил Иванов

През последните 10 години общият брой на товарните влакове в Китай Европа са надхвърлили 40 000 на обща стойност над 200 милиарда щатски долара. Влаковете са с 73 опериращи маршрута и достигнаха до повече от 160 града в 23 европейски държави.

През месец ноември 2023 година стартираха преговори с китайска компания за пускане на контейнерен влак между Шанхай и България/Балкански полуостров. Влака може да достигне крайната си дестинация за около 20 дни, което е поне с 10 дни по-бързо от колкото с контейнеровоз по море. Ще се следва южния път на коприната преминаващ през Иран и Турция. Orient Silk Road е компанията проявяваща интерес за стартиране на директен контейнерен влак до страната ни.

В Taicang Port е 8-ми по големина контейнерен терминал в Китай и годишно обработва над 8 мил TEU контейнера. В съседство са и други терминали, като най големия е Шанхайския с капацитет от 49 млн TEU контейнера годишно. До скоро Taicang Port оперира само през деня, но с намесата на роботизирани кранове с ИЕ са направени постъпки и той вече може да работи напълно автоматизирано и през нощта. По този начин се намалява риска от грешки, увеличава се капацитета на контейнерния терминал (от гледна точка на товаро разтоварни дейности) и рязко намалява нуждата от висококвалифициран персонал за извършване на тези операции.

През 2017г Китай обявява Изкуствения интелект (ИИ) за изключително важен и го внедрява в инспекцията на товари влизащи в страната. Това допринася до по – висок растеж, обработване на огромни масиви данни, висока ефективност и изисква ангажирането на малко експерти. За проверката на големи контейнери Китай използва скенера си H986. Със скенера се установяват аномалии в шасито на превозното средство, както и се откриват цигари, алкохол, наркотици, оръжия, ножове и др. ИЕ установява аномалии във всяко изображение в рамките на 1.66 до 5 секунди като за това време сравнява образа с няколко стотин хиляди други подобни снимки.

През 2017 година в Шанхай е взето решение за развитие на мегаполиса до 2035 година. То е насочено в посока екологично развитие, инфраструктура, пилотна зона и изграждане на нови сателитни градове. В момента се изгражда транспортна инфраструктура, която ще позволи в рамките на 15 минути жителите от периферията да достигнат центъра на града. Като пример може да се даде високо скоростния влак между центъра на града и летище Пудонг разстоянието е от 30 километра и влака Maglev на магнитна възглавница преминава разстоянието само за няколко минути, като се движи с максимална скорост от 430 км.ч.  Също така в момента се строят 5 сателитни града на Шанхай, като към края на 2023 г. първия вече е построен и продължава работата по останалите 4.