Има ли формирани национални политики за интегрирана транспортна схема, насочена към осигуряване мобилност и запазване на природата? Поставени ли са цели са изработване на стратегии и програми с ясни срокове и задължителен мониторинг? Събитията в Европа през последните две години доказаха, че България може да се превърне в транспортен хъб с добра логистика и силни превозвачи. Към това трябва да у насочена политиката на МТИТС.
Новите препоръки към МТИТС са следните:
1. Създаване на транспортно-логистични схеми за интегрирани мултифункционални фериботни връзки (вагони, всички товарни автомобили, автобуси и пътници с лични автомобили), които са сериозен резерв за развитие на туризма. Подписване на Наредбата за комбинирани превози с Русия и Казахстан, чийто проект отлежава вече две години без никакво развитие.
2. МТИТС да не игнорира иновативните бизнес тенденции за използване на платформи за споделени пътувания във всички видове транспорт. Това е интелигентна информационна обслужваща система за услуги, нова революция в транспорта и логистиката. След решението на Англия да допусне такива платформи се очаква до края на година това да направи и ЕС. Кога МТИТС ще сформира работа експертна група за създаване на нормативна база и регулаторен механизъм, който да осигури регистрационен режим, сигурност, безопасност на превозите и пътуванията, а оттам и постъпления в хазната?
3. Вече е краят на април, а все още не е обявена нито процедура за приватизацията на "БДЖ Товарни превози", нито за оздравяване на дружеството. Каква ще е съдбата на компанията на фона на тенденцията от непрекъснато свиване на пазарния му дял при непрекъснат растеж на обема товарни превози?
Има ли НКЖИ капацитет за разработване на жп проекти и усвояване на средства? От 2007 г. насам общото неусвояване на средства по всички проекти достига 500 мил. лева. Кога ще бъде пуснат в експлоатация един цял модернизиран жп участък или един нов интермодален терминал?
Източник : www.standartnews.com