Kои пътища и ЖП линии ще се строят по новата ОП „Транспорт“

"Транспорт" е втората оперативна програма, която Брюксел одобри за следващите седем години. Общият й бюджет е четири милиарда евро. Според изказване на Бойко Борисов, в програмата са заложени 800 млн.евро бюджет за пътища и жп инфраструктура и още 400 млн.евро – за софийското метро. 

Първият приоритет при пътищата е магистрала "Струма": предстои изграждането на отсечката между Благоевград и Сандански, която по прогноза ще струва 750 млн.лв. Планът включва дълъг тунел през Кресненското дефиле, който е най-скъпата част от проекта. Работи се обаче и по алтернативно трасе през дефилето, което би свалило разходите. Ако се реализира вторият вариант, ще останат средства за частичен строеж на останалите проекто по оперативната програма: магистрала "Хемус" до разклона за Ловеч и Плевен и тунела под Шипка, чиято прогнозна стойност е 100 млн. лв.

В новата ОП "Транспорт" се обръща повече внимание на железопътната инфраструктура: предстрои работа по втория етап от рехабилитацията на отсечката Пловдив-Бургас (с прогнозна стойност 320 млн. евро) и жп-линията Елин Пелин – Ихтиман – Септември (прогнозна стойност 740 млн. евро).

Третият диаметър на софийското метро ще бъде финанфиран по оста за интермодалност. Проектът е за участъка от бул."Янко Сакъзов" до Красно село. 

 

Европейската комисия е одобрила 4 млрд. лв. за пътища, жп проекти и развитие на столичното метро по новата оперативна програма "Транспорт" (2014-2020). Новината съобщи премиерът Бойко Борисов след среща с президента на комисията Жан-Клод Юнкер.

По думите на Борисов в програмата е заложено в пътища и жп инфраструктура да бъдат вложени по 800 млн. евро, а 400 млн. евро – в софийското метро. Цитираните от него суми вероятно включват и съфинансирането от бюджета по тези проекти, което през новия програмен период ще е 15% от стойността им.

4 млрд. за десет дни

Новината от Брюксел означава, че бюджетът на програма "Транспорт" през новия програмен период остава приблизително същия, както и в предишния (сега е около 2 млрд. евро с националното съфинансиране). Въпреки че по подготовката на оперативната програма се работи от много време – още от миналия кабинет на ГЕРБ – премиерът отчете одобряването й като постижение от последните дни.

"Само за десетина дни работа на кабинета можем да кажем, че близо четири милиарда лева само днес отиват в инфраструктурата на България. Много съм доволен от усилията, които положихме през тези седмици, мисля, че резултатите са повече от ясни", заяви Борисов. 

При пътищата първи приоритет остава завършването на магистрала "Струма". За доизграждане през новия програмен период е отсечката между Благоевград и Сандански, чието строителство по прогнозни данни ще струва 750 млн. евро. Най-скъпата част от отсечката е преминаването на Кресненското дефиле, което се предвижда да стане с дълъг тунел. Работи се обаче и по алтернативно трасе през дефилето, което би свалило разходите.

Ако това стане, ще останат средства и за частично изграждане на останалите проекти по оперативната програма – магистрала "Хемус" до разклона за Ловеч и Плевен и тунела под Шипка, чието прогнозна стойност е 100 млн. лв. Те също бяха посочени от Бойко Борисов като отсечки, които ще се строят.

По релси

Новостта този път е акцентът върху железопътната инфраструктура. Приоритетните проекти по програма "Транспорт" са вторият етап от рехабилитацията на отсечката Пловдив-Бургас с прогнозна стойност 320 млн. евро. Също и жп-линията Елин Пелин – Ихтиман – Септември, чиято прогнозна стойност е 740 млн. евро.

По оста за интермодалност от програмата са предвидени средства за изграждането на трети диаметър от софийското метро в участъка от бул. "Янко Сакъзов" до Красно село, както и за интермодални и гарови комплекси.

По инструмента за "Свързана Европа" ще се търси финансиране на 65-километровото трасе Драгоман-София-Елин Пелин с прогнозна стойност 200 млн. евро, както и на това между Видин и Медковец на стойност 375 млн. евро.

При подбора на трасетата, финансирани със средства по програма "Транспорт", е взето предвид по кои направление от пътната и железопътната мрежа се очаква най-голямо увеличение на трафика през 2020-2030 г.

От Министерство на транспорта уточниха, че при първоначалния вариант на оперативната програма, подаден към Европейската комисия през юни тази година, са били включени проекти на обща стойност от около 4 млрд. евро. Заради ограничения бюджет на програмата обаче, се е наложило да се отсеят приоритетните проекти, а за останалите да се търсят други варианти за финансиране.Източник: Капитал

 

ЖП транспорт

Товарните влакове между Турция и Китай вече се движат редовно по график

Първият Китай-граница влак от Турция тръгна на 4 декември миналата година, а вторият току-що пристигна в централно разположения китайски хъб. Услугата ще работи два пъти месечно. Това е положителен старт […]

ЖП транспорт

Flixmobility с жалба пред Европейската комисия против държавна помощ на ДойчеБан

FLIXMOBILITY, германското дружество с отворен достъп Flixtrain и автобусния оператор на дълги разстояния Flixbus, подаде официално оплакване пред Европейската комисия (ЕК) за милиарди евро държавни помощи, предоставени на германския железопътен […]

ЖП транспорт

Много скъпо. Много бавно. Много опасно. Що е то? БДЖ трябва да умре…

Какво се случи след – продължение на историята от 2016 г. Компания Български държавни железници (БДЖ) e един от редовните сюжети на „Черната книга на правителственото разхищение“. Годишното издание им посвети […]