Колко можеш да минеш с влак в Европа за денонощие?

Ако тръгнете с влак от Виена днес, колко далеч можете да стигнете в рамките на денонощие? До Испания, Скандинавието, Балканите? А ако тръгнете от София?

Отговор на тези въпроси демонстрира Петър Кеперджиев, български учен, в момента работещ в Медицинския университет във Харвард, САЩ, но взел докторска степен от Виенския университет. Макар да е биохимик, Кеперджиев се занимава и с програмиране и има любов към картите и влаковете. Открил нужната информация в приложно-програмен интерфейс на швейцарския обществен транспорт, който съдържал данни за влаковите линии в почти цяла Европа. На базата на това разработил поредица изохронни карти. Те показва колко разстояние може да се измине с влак (ако се приеме, че между гарите човек ходи с бърза стъпка, или 5 км/ч) от дадена европейска столица в рамките на 22 часа.

Ето картата на горния пример – Виена. За под 22 ч е възможно с влак да се стигне до България, Испания, Шотландия, да се навлезе дълбоко в Скандинавието, а в ядрото на Европа се пътува далеч по-бързо.

Ето и изохронната карта на София. За под 12 часа едва достигаме до най-отдалечените точки в страната. За по-малко от 22 часа едва бихме могли да излезе от Балканския полуостров. Причината, разбира се, е в инфраструктурата и качеството на жп-линията ни. Подобна е ситуацията в цяла източна Европа.

"Отнема малко над 8 часа, за да се пътува от Париж до Берлин с влак, а почти същата дистанция между София и Сараево отнема 46 часа", обяснява Кеперджиев пред "Уошингътн Поуст".

Американският вестник е направил и опростени варианти на картите му:

Както се вижда, колкото повече се отива на Запад, толкова по-бавни стават влаковете. Триъгълникът Лондон-Париж-Брюксел имат най-бързите линии.

Източник : www.clubz.bg

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]