Колкото и пари да се налеят в държавната железница сега, все ще изтекат

Даваш ли, даваш министре, Горанов… грешни милиони за БДЖ

Утре се очаква финансовият министър Владислав Горанов да бъде разпнат от депутатски въпроси на тема спасяване на БДЖ на извънредно заседание на парламентарната транспортна комисия. На вероятно ще присъства и транспортният министър Ивайло Московски.Преди две седмици именно обяснението на Московски, че финансовото министерство отказва да финансира т. нар. "Стратегия за реформи в БДЖ", разгневи депутатите и те поискаха да чуят аргументите на Горанов от първо лице.Проблемът обаче е изработеният от мениджмънта на компанията план за реформи, които трябва да извършат куп държавни ведомства, но не и от самата държавна компания.

Стратегията за оздравяване на БДЖ в реалистичния сценарий предвижда да бъдат осигурени 210 милиона лева за закупуване на нови влакове и погасяване на кредити за период от 7 години. В оптимистичния вариант тази сума скача до 430 милиона лева.Според министър Горанов обаче осигуряването на допълнителни средства за БДЖ би нарушило тригодишната рамка на бюджета.

В момента БДЖ отчита небивал спад на пътниците и товарите при нарастващи обеми на транзитния жп трафик през България. Клиентите се обират от частните превозвачи, а държавната железница гледа мача отстрани.
Дори клиенти, които отиват на крака в БДЖ с искания да им бъдат превозени значителни количества се връщат с аргумента, че компанията няма достатъчно вагони, научи Клуб Z. Именно с такъв аргумент държавната компания е отказала превоз на 50 000 тона слънчоглед за югоизточната съседка. Веднага след това поръчката е поета от конкурентна частна жп фирма.

През последните месеци единствената товарна жп компания, която влошава финансовите си резултати през първото полугодие е БДЖ-Товарни превози. При това през този период държавната фирма обслужваше превозите на енергийния бос Христо Ковачки, който съвсем наскоро получи жп лиценз и сертификат за безопасност, което означава, че дружеството остава без най-големия си клиент.

"Горанов е напълно прав да не дава пари. Ясно е, че те ще потънат", категоричен е бившият шеф на БДЖ и бивш председател на транспортната комисия в два парламента проф. Йордан Мирчев.Според него големият проблем на железницата ни е липсата на качествен мениджмънт.Подобна е и позицията на голяма част от работещите в БДЖ.
"Наистина е безсмислено да се дават пари в момента. Компанията е нереформирана и стои адски непазарно, но това няма как да го кажем официално, защото заплатите се изплащат редовно и реално членовете ни са доволни от сегашната ситуация", коментира пред Клуб Z синдикален лидер в БДЖ.

Източник: Клуб Z

Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]

Въздушен транспорт

Летете пеша, бе!

Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично таксите за догодина. Ryanair ще преразгледа полетите си от София като маршрути и честотa Темата накратко Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично […]