Комбинация от фактори най-вероятно е довела до влаковия взрив

 

Компанията – собственик на превозвача , е кредитирана основно от ПИБ
Взривът на цистерна при дерайлирането на товарна влакова композиция в шуменското село Хитрино най-вероятно е причинен от комбинация от фактори. Това становище изказаха независимо един от друг бившият следовател Георги Илиев и собственикът на русенската фирма "Булмаркет ДМ", чието дружество "Булмаркет Рейл Карго" превозваше пропан-бутана и полипропилена – Станко Станков.
Версиите за случилото се могат да бъдат много, под внимание трябва да се вземат множеството фактори, в това число състоянието на товарните цистерни, човешкия фактор, състоянието на самия път и прочие, коментира Георги Илиев пред телевизия "България Он Ер" в сряда. Според него обаче водещата причина за тежкия инцидент, взел седем жертви и ранил близо 30 души, е превишената скорост, в която влаковата композиция е влязла в отклонението.
При ограничение на скоростта от 40 км/ч в
този жп участък машинистите са влезли с по-висока скорост, но каква е била тя, все още не е обявено официално от разследващите. Неофициално се твърди, че е била около 70 км в час. Станков още преди дни каза, че машинистите са признали, че да карали по-бързо от разрешеното.
'ТДистерните бяха разхвърляни наистина като кибритени клечки. На мен това ми говори, че скоростта, с която композицията е навлязла в жп гарата, е била несъобразена с пътната обстановка", каза Илиев.
РАЗСЛЕДВАНЕТО ЩЕ ТРАЕ ДЪЛГО
Според него поне шест месеца ще трае разследването на инцидента. Преди ден главният прокурор Сотир Цацаров съобщи, че са назначени 24 експертизи и преди да излязат техните резултати, не може да се коментира каквото и да било. Изготвянето на резултатите със сигурност ще отнеме дълго време, според досегашната
практика.
Относно поканените от Станков чужди експерти по влакови катастрофи, които да извършат свое разследване на инцидента в Хитрино, Георги Илиева каза, че "Явно собственикът на фирмата превозвач не храни доверие към българската прокуратура и българските разследващи органи".
"Той има право да се консултира с разследващи органи от други страни, но резултатите няма да бъдат взети под внимание от българския съд", посочи обаче бившият следовател.
Пред Нова телевизия Станко Станков посочи, че двама от поканените от неговата фирма специалисти от Германия с опит в подобни катастрофи с газообразни вещества все пак са успели да направят кратък оглед на мястото на произшествието. Ден по-рано той се оплака, че българските власти не допускат международните експерти.
ПРОБЛЕМ И СЪС СКОРОСТТА, И C ИНФРАСТРУКТУРАТА
"Според тях инфраструктурата е в отчайващо състояние, има проблеми със стрелки, с прелеза. Имат един
куп въпроси по отношение на закрепващите елементи", каза Станков. "На всички ни е известно, че железопътният път в България не е в цветущо положение. Има един куп произшествия, които са станали поради тази причина", допълни той. Според него "има комбинация от причини за трагедията в Хитрино – висока скорост, лоша инфраструктура и лоша сигнализация". Собственикът на "Булмаркет" заяви, че подредбата на цистерните е била правилна.
Станков посочи, че още в неделя е предложил помощ на кмета на Хитрино, но все още не е получил отговор от него. Той допълни, че компанията му най-вероятно ще даде пари през Българския червен кръст за пострадалите в селото. "Имаме застраховка "Гражданска отговорност" и сме готови да покрием всички щети, след като бъдат оценени", заяви още бизнесменът.
Той обясни, че не се е срещал досега с близките на загиналите при инцидента и с хората, останали без домове, защото не е сметнал за уместно да прави това.
"БУЛМАРКЕТ' Е КРЕДИТИРАНА ОТ ПИБ
Станко Станков отново обяви, че "Булмаркет ДМ" е изцяло негово притежание, независимо че директно като негови излизат 40 на сто от акциите според Търговския регистър. Останалите 60 процента са на фирмата "Вектра Консулт" ЕООД, която е собственост на регистрираната в Кипър офшорка "Борунди Сървисис Лимитид", която пък е притежания на други две фирми – "ПИНГ Но-минииз Лимитед" и "ЛЕН Секретариал Лимитед". Последната е на Георгиус Георгиу, който е свързан с Първа инвестиционна банка. Безработният кипърец преди време чрез Легнано Ентърпраиз" притежаваше 8% от ПИБ, но ги продаде на другите собственици на банката Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев. Чия е "ПИЙ Но-минийз Лимитед", изданието не посочва.
ДИВЕРСИФИКАЦИЯ НА ПАРИТЕ КЪМ БАКБ По неофициална информация допреди няколко години през ПИБ са минавали почти целите парични потоци на дружествата от групата на "Булмаркет , но вече голяма част от тях са диверси-фицирани към Българо-американска кредитна оанка, в която близо 50 процента от капитала се държи от Цветелина Бориславова.
От Търговския регистър става ясно още, че "Булмаркет ДМ" е теглила три кредита от ПИБ през 2014 г. за общо 54,5 млн. евро, които са обезпечени със залог върху три от дъщерните дружества на "Булмаркет ДМ", чийто бизнес е цял конгломерат на територията на бившия Комбинат за тежко машиностроене край Русе. Заложени са "Булмаркет Автотранспорт ЕООД, което се занимава с ав-топревозите на компанията, пристанищният оператор "Порт Булмаркет" ЕООД и фирмата "Олео Протеин", която произвежда сурови растителни масла и шрот.
"Булмаркет ДМ" има още два кредита до общо 20 млн. евро -поравно от Европейската банка за възстановяване и развитие и Международната финансова корпорация, която е част от Световната банка. Тези средства са за покриване на текущи нужди и обезпечаване на проекти за изграждане на терминал за втечнен газ за зареждане на кораби по река Дунав и още няколко подобни съоръжения в страната. Парите са теглени заедно от Станков, "Вектра Консулт", "Булмаркет ДМ" и "Порт Булмаркет". По тези заеми обезпечението е цялата "Булмаркет ДМ".

Източник: http://www.crossdisplay.bg, 16.12.2016г.

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]