Концесиите са спасението за БДЖ

До 15 февруари трябва да бъде изготвена стратегията за развитие на Българските държавни железници (БДЖ). Това заяви по време на кръгла маса, организирана от Индъстри уоч, изпълнителният директор на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров.
 
В събитието участие взеха още зам.-транспортният министър Антон Гинев, председателят на Съюза на директорите на Холдинг БДЖ Велик Занчев, други ръководни кадри от БДЖ, старши икономистът в „Отворено общество" Георги Ангелов, изпълнителният директор на Института за пазарна икономика Светла Костадинова, председателят на синдиката на българския железничар Петър Бунев, експерти и журналисти.
 
В момента „Пътнически превози" не са конкурентоспособни, каза още Владимиров. За да бъде дружеството конкурентоспособно има три основни фактори – бързи скорости, удобни превозни средства и цените да бъдат съобразени със съответните клиенти. В момента по първите два критерия сме изостанали. Средната скорост в България е 55 км в час, а в развитите държави се говори от 150 до 300 километра в час. Ползваме стари превозни средства, които не са комфортни и удобни. Цената е ниска и от нея се възползват студенти, учащи, пенсионери  и социално слаби.
 
В момента не успяваме да привлечем средната класа, която предпочита да пътува с автомобили и автобуси, обясни Владимиров.
 
По-късно пред журналисти шефът на „БДЖ Пътнически превози" Димитър Костадинов каза, че и през тази година най-вероятно цените на билетите няма да се увеличават.
Той потвърди, че от 1 февруари се възстановява старото разписание на влаковете с изключение на 5, които ще отпаднат, заради това, че не може да се осигури безопасен подвижен състав за тях. До момента тези влакове се изпълняваха със старите съветски мотриси 33 серия, по-познати като „електрички".
 
В момента БДЖ обмисля дали е по-изгодно да се купи нов подвижен състав, за който обаче трябва да се изчакат поне 3 години, или да се купят по-нови машини втора ръка.
 
Пред участниците на кръглата маса икономистът Георги Ангелов заяви, че от близо 200 млн. лв., които се дават за БДЖ, едва 10% са за инвестиции. Останалата част е субсидия, която се опитва да компенсира загубите от изпълняваната дейност. Той посочи, че това отношение рязко трябва да се промени, така че субсидията и капиталовите разходи да са в съотношение 50:50. Такова решение ще доведе до закриване на някои влакове, но то ще даде живот на железниците, защото ще ги капитализира и така те ще могат да разполагат с подвижен състав, който отговаря на съвременните изисквания.
 
Друг вариант БДЖ да спре да губи пари е да отдаде някои от своите влакове на концесия. За това говори зам.-министърът на транспорта, информационните съобщения и технологиите Антон Гинев. По думите му вече има интерес от швейцарска компания към линията „Септември – Добринище", където това може да се съчетае с развитието на местния туризъм.
 
Управляващият партньор в Индъстри Уоч Лъчезар Богданов, който бе модератор на дискусията, също заяви, че отдаването на линии на концесия може да е добро решение, защото така държавата няма да трябва да субсидира губещи направления. Той заяви, че в личните си разговори чуждестранни компании са проявили интерес и за влаковете по линията „София – Перник", която, въпреки че е една от най-натоварените, също е на загуба.
Източник: News.bg
Градски транспорт

БТПП се включва в проект за изграждане на градска железница в София

Българска търговско-промишлена палата (БТПП) се включва в проекти за изграждане на градска железница в София, подобряване услугата в крайградските райони на столицата и скоростни ЖП връзки. Проведе се среща между […]

Автомобилен транспорт

Въпреки COVID-19: Заплатите на шофьорите в столичния транспорт скачат с 10%

„Продължава изпълнението на споразумението, прието през 2019 г., за увеличението на заплатите на работещите в градския транспорт от 1 март 2021 г. с 10%“. Това бе потвърдено на среща между […]