Кораби на “Булмаркет” товарят в Крим въпреки санкциите

 

Българската компания не смята, че нарушава забраните на ЕС

Европейското ембарго срещу Русия е сложна плетеница от правила и санкции, които често дори бюрократите в Брюксел не искат да коментират публично. Тази седмица в този юридическо-политически възел влезе българската компания "Булмаркет шипинг".

В началото на седмицата украинският сайт BSNews писа, че корабите на компанията "Поларис" и "Бриз" грубо са нарушили режима на санкциите срещу Крим. Българските газови танкери са акoстирали на пристанището в Керч (на полуостров Крим) на няколко пъти, последния на 4 август 2015 г., за да натоварят пропан-бутан, който е с произход от Русия. Обект на ембарго от Европейския съюз са всички стоки с произход в Крим, както и техните трансфер, внос, продажба. Отделно от това ЕС наложи санкции към отделни лица и компании, чиито активи в страните от евросъюза са замразени. В разширен списък на лица, образувания и органи, за които се прилагат ограничителни мерки от ЕС, през юли 2014 г. е добавено и Държавно предприятие "Керченско морско търговско пристанище". Това се случва, след като през март същата година кримските "власти" национализират някои дружества, собственост на украинските министерства на инфраструктурата и на селското стопанство.

"Булмаркет": Италианците и гърците също го правят

Станко Станков, управител на "Булмаркет", каза пред "Капитал Daily", че не се притеснява от евентуални санкции. На основата на обяснения, които е получил, той твърди, че за корабите, които влизат в Керч, има проблем само ако после влязат в украинско пристанище. "Не само нашите кораби са били в Керч, за този период имаше поне петнадесет италиански и гръцки танкера", казва Станков. "Какво трябваше да направим, да нарежем корабите на скраб и да уволним работниците ли?", казва той.

Кои са "Булмаркет шипинг"
Активите на "Булмаркет шипинг" включват шест собствени терминала за газ и нефтопродукти в България и Румъния, 150 жп цистерни и автоцистерни (собствени и под наем) за газ, както и кораб-газовоз "Поларис" за LPG с вместимост 3300 м3 и неограничен район на плаване. 

Управителят на "Булмаркет" допълва, че неговата фирма няма отношения с Държавно предприятие "Керченско морско търговско пристанище", което е санкционирано, а с два частни терминала – ЮВАС и АЕГАЗ, откъдето товарят пропан-бутан с руски, а не с кримски произход.

Случаят е доста интересен, тъй като показва колко сложно е всъщност интерпретирането на наложените от ЕС санкции на Русия.

Държавата мълчи

От дипломатическата служба на ЕС отказаха да обяснят какви мерки трябва да бъдат предприети, тъй като това е в отговорностите на националните власти (до редакционното приключване на броя не успяхме да получим отговор от Агенция "Митници"). От друг източник в Брюксел обаче неофициално коментираха за "Капитал Daily", че замразяването на активите "ясно означава, че там бизнес не може да се прави". Точно по същия начин България в началото на миналата година поиска строителят на газопровода "Южен поток" "Стройтрансгаз" (в забранителния списък) да бъде заменен от "Газпром" от друга фирма.

Станков обяснява, че от Морска администрация са получили само две писма, които препращат становища от независимите профсъюзи на Украйна и на украинското консулство у нас. В тях обаче е нямало указания. На 29 юли миналата година от Министерството на икономиката и енергетика са пуснали "Информационна бележка към европейските бизнес оператори, действащи или инвестиращи в Крим/Севастопол". В бележката обаче изрично е посочено, че тя не е правен съвет и не може да се тълкува като насоки, препоръки или становището на Европейската комисия.

Ако се окаже, че има нарушение на санкциите, то спрямо съответната компания може да се приложи Наказателният кодекс в частта му за митническите престъпления, уточниха от Министерството на външните работи.

"Ама каква контрабанда – товарим, идваме в България, обмитяваме и внасяме", казва Станков.

Източник:http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika, 06.08.2015г.