Кредиторите по втория облигационен заем, предоставен на БДЖ „Холдинг“, са запорирали сметките на БДЖ „Пътнически превози“. Дъщерната компания е солидарен длъжник с холдинга. Главницата по този заем е 60 милиона лева. Към нея се прибавят още над 30 милиона лихви за просрочие.
Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите потвърди пред БНТ тази информация. Той обясни, че е разговарял с отговорни хора, от които е научил за запора. Мениджмънтът е успял да изплати поне заплатите на служителите по-рано. Напрежение сред служителите все пак има. Хората са притеснени за това какво ще се случи през следващите месеци. Ще се наложи преразпределение на парите и орязване на разходи. Бунев е на мнение, че в момента кредиторите извиват ръце. През последите години от над 700 милиона дълговете на БДЖ намаляха до 60 милиона и това е тяхното последно задължение.
Зам.-министърът на транспорта Велик Занчев също потвърди запора на дъщерното дружество за 40 милиона лева. Запорът е направен миналата седмица. 103 милиона е целият дълг по втора облигационна емисия. Мениджмънтът на БДЖ и Министерството на транспорта водят разговори по въпроса с Министерство на финансите. В момента се търси решение, за да не се стигне до спиране на оперативната дейност в дружествата на холдинга на БДЖ.
Случайно или не запорът от страна на кредиторите идва след поредица от скандали за нагласени обществени поръчки, чрез които се опитва да се извърши източване на дружеството. Последният от тях бе преди няколко дни, когато русенската фирма „Експрес сервиз“ обвини шефовете на БДЖ, че се готвят да платят 58 млн. лв. за ремонт на 30 електрически локомотива, като условията на поръчката елиминират българските участници. За сметка на това заложените цени за ремонт и поддръжка са почти 5 пъти по-високи от нормалните, обвиниха от русенската компания. Преди месец пък депутатите от БСП Георги Свиленски и Димитър Данчев извадиха факти, че БДЖ – Пътнически превози заплаща без договор доставка на ток на цени доста над средните за пазара.