Пакетът за автомобилен транспорт, предложен от ЕК, буди съмнения за спекулации с темата за социалните права, за да се наложи преразпределение на пазарен дял. Това заяви евродепутатът от БСП Петър Курумбашев. Според него предвижданите мерки са чист национален протекционизъм за определени държави.
България най-много ще бъде засегната от инициативата на франция заплащането на шофьорите да е разпределено 50% заплата и 50% командировъчни, а не както често се прави у нас – от 2000 евро 500 са заплата, върху която се плащат осигуровки и данъци, а останалите са командировъчни, обясни Курумбашев. Докато при германците е обратно съотношението, затова те наричат това социален дъмпинг.
Българските превозвачи имат сериозни позиции в Европа, има фирми с по 350 – 500 камиона, казва Курумбашев. В момента в Западна Европа се движат общо над 360 хиляди камиона с регистрация от Централна и Източна Европа, от които 200 000 са полски. И големите държави се опитват административно да ни натиснат с по-малко дни за командироване, за по-голяма сума, върху която се плащат осигуровки, да се ограничат курсовете в рамките на една държава, допълни евродепутатът.
Удря ни и текстът, че шофьорите трябва да спят в хотел -няма такива с подходящи паркоместа, а и шофьорите се страхуват да ги оставят без надзор. Курумбашев посочва, че грабежите от камиони през тази година са нараснали с 217% в сравнение с миналата.
Германия, франция и Австрия въвели класически протекционистични мерки, които са срещу европейското законодателство – например изискването договорът да е на езика на държавата, в която пътуваш.
Пакетът с промени ще се обсъжда поне 6 месеца в комисии, след това ще влезе в парламента, което ще е най-рано в края на тази или началото на другата година, смята евродепутатът. И тук е един от шансовете на българското председателство – защото след приемане на становището на ЕП този законопроект отива на т.нар. триалог – представител на ЕП, на ЕК и на Съвета на Европа. Там се постига крайният компромис, допълни той.
Направили сме коалиция от Централна и Източна Европа, подкрепят ни и Испания и Португалия. Насреща са франция, Германия, Австрия , Италия и Бенелюкс. Скандинавските държави са относително неутрални.
Курумбашев обясни, че в комисията по транспорт и туризъм той е единствен член от България, и то като заместващ – има право да гласува, когато редовен отсъства.
Имало проведена вече среща с превозвачите и със зам.-министър Ангел Попов, за да са всички в течение на битката. Тук няма социалдемократи и ЕНП – има Германия, франция, България, Полша, обясни евродепутатът.
Източник: 24 часа