КЗК разследва картел в бизнеса с горива

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство за установяване на злоупотреба с господстващо положение и антиконкурентни практики (картелни споразумения) на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво.

 

В резултат на проучването се открояват следните проблеми за конкуренцията:

Забелязва се идентичност в ценовата политика на пазара на търговия на дребно, прилагана от дружествата: „Шел България“ ЕАД, „Ромпетрол България“ ЕАД, „Еко България“ ООД, „ОМВ България“ ООД, „Петрол“ АД, „НИС Петрол“ ЕООД и „Лукойл България“ ЕООД, отличаваща се с продължително задържане на цената на дребно на високи нива и липсата на навременна и адекватна реакция спрямо понижението на цената на едро и производствената цена, което би могло да е в резултат на антиконкурентни практики-картелни споразумения.

По отношение на „Лукойл Нефтохим Бургас” АД секторното проучване показва, че през изследвания период цената на автомобилните горива предназначени за местния пазар е по-висока в сравнение с предлаганите от дружеството цени за износ при равни други условия. Следва да се посочи, че съгласно икономическата доктрина при нормално функционираща пазарна среда, цените следва да отчитат динамичните промени в търсенето и предлагането, като по този начин се формира равновесна пазарна цена. Пренебрегването на тази функция води до несъвършенства и изкривяване на пазарната среда. Това може да означава, че върху определянето на производствените цени на петролните продукти в България могат да влияят и непазарни фактори, чрез които „Лукойл Нефтохим Бургас” АД да извлече допълнителни икономически ползи по отношение на стопанската си дейност в страната, особено предвид специалното му положение на изявен лидер на пазара на производство и внос на горива в Република България.

КЗК установява наличието на административно-правни бариери пред доставчиците на горива на националния пазар, свързани с функционирането на данъчни складове в страната. Основен проблем в сектора е, че голяма част от доставчиците не притежават собствени  данъчни складове поради невъзможността да отговорят на законовите изисквания за изграждане и регистриране на такива, както и поради недостатъчен финансов ресурс. Условията за отварянето на такъв склад включват уставен капитал от 500 хиляди лева и гаранции до 30 милиона лева за дължим акциз. Преразглеждането и евентуалното облекчаване на някои административни изисквания би стимулирало както предприятията, свързани с производството и реализацията на горива, така и други стопански субекти да инвестират  в създаването и регистрирането на нови данъчни складове за горива в страната. По този начин увеличеният внос би оказал конкурентен натиск върху местните доставчици по отношение на цената и условията на доставка.

КЗК  препоръчва на държавните органи да предприемат необходимите действия за облекчаване достъпа на търговците до акцизни складове. Това може да стане чрез отварянето на държавни складове и чрез сключване на двустранни споразумения с други страни-членки на ЕС за взаимно съхранение на задължителните запаси от нефт и нефтопродукти на тяхна територия.

В резултат на извършения анализ КЗК образува:
– производство за установяване на евентуално извършени нарушения по чл.15 от ЗЗК и чл. 101 от ДФЕС от страна на „Шел България“ ЕАД, „Ромпетрол България“ ЕАД, „Еко България“ ООД, „ОМВ България“ ООД, „Петрол“ АД, „НИС Петрол“ ЕООД и „Лукойл България“ ЕООД
-производство за установяване на евентуално извършено нарушение по чл. 21 от ЗЗК и чл. 102 от ДФЕС от страна на  „Лукойл Нефтохим Бургас” АД.

Продължителността на разследването зависи от редица фактори, като сложност на случая, степен  на сътрудничество с Комисията от страна на предприятията, гарантиране правото им на защита, евентуални съгласувателни процедури с Европейската комисия, както и от сроковете по Регламент на Съвета (ЕС) № 1/2003.

Източник : www.kamioni.bg

ЖП транспорт

Много скъпо. Много бавно. Много опасно. Що е то? БДЖ трябва да умре…

Какво се случи след – продължение на историята от 2016 г. Компания Български държавни железници (БДЖ) e един от редовните сюжети на „Черната книга на правителственото разхищение“. Годишното издание им посвети […]

Автомобилен транспорт

Руска тройка на върха

Днешната, втора част от маратонския етап би могла да компенсира онези, които са били предпазливи вчера, през първата част. Освен удоволствието от преминаването на пясъчните, а след това и на […]

Автомобилен транспорт

DAKAR 2021 – второ действие

Равносметка на останалите в надпреварата след „ходенето по мъките“ от предишните 6 дни: в Етап 7, Хаил – Сакака, днес потеглиха 88 мотоциклетисти (96 стартираха в Етап 1), 14 (16) […]