Комисията за защита на конкуренцията спира обществената поръчка за доставка на 42 нови влака за „БДЖ-Пътнически превози“, съобщи OFFNews.
Търгът с бюджет от 675 милиона лева бе подготвян в продължение на две години, но въпреки това в крайна сметка в него бяха заложени меко казано странни условия.
В БДЖ днес е получено уведомление от антимонополния орган с изходящ номер ИС – 1155/КЗК-877/2108 г. за образувано производство по жалба срещу обществената поръчка и на основание на чл. 203 ал. 3 от Закона за обществените поръчки това спира процедурата, считано от момента, в който БДЖ е получила писмото от КЗК.
Жалби срещу тръжните правила в антимонополното ведомство внесоха водещите световни производители на влакове – германският гигант „Сименс“ (две жалби), чехите от „Шкода“ и китайската държавна компания CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation).
Именно „Сименс“ и „Шкода“ са основните доставчици на подвижен състав за БДЖ в исторически план, а китайската CRRC предложи по време на служебното правителство освен да достави влакове у нас и да сглобява част от тях в България.
Водещите световни компании обаче останаха неприятно изненадани от условията на многомилионната обществена поръчка на жп компанията, която е все още управлявана от център-нападателя аматьор Владимир Владимиров.
Въпреки изхарчените десетки хиляди левове за консултанти и кантори, в крайна сметка поръчката бе написана за бавни, енергоемки, остарели и неудобни влакове. Финансовата схема също е абсурдна. Планирано е сервизът на новите влакове, които биха дошли най-рано през 2024 г., да се плаща с парите от субсидията, която БДЖ получава по договора за предоставяне на обществена услуга. Тук обаче проблемът е, че този контракт изтича и изобщо не се знае дали ще бъде даден отново на БДЖ или на друг пътнически превозвач.