Магистрала „Хемус“ ще остане затворена между 7 и 10 дни след трагедията, при която от паднала ламарина в тунела „Ечемишка“ загина Елена Михайлова, на 64 г. Това предупреди Георги Златев, шеф в пътната агенция.Почти всички шофьори вече пътуват през прохода Витиня. По обходния маршрут за по-малко от денонощие станали 3 леки катастрофи.Елена има 4-ма внуци. Новината за смъртта й заварила сина й в САЩ. „Сломен съм от мъка“, каза мъжът й Пламен. Кметът на Бистрица Николай Гюров предложил общинско погребение. Прокуратурата заведе дело за причинена смърт по непредпазливост. ***„Хемус“ затворена за 10 дниВ комисията, която ще проверява два дни конструкциите в тунела, са извикани и външни експерти. Нелепата смърт на 64-годишната Елена Михайлова в тунела „Ечемишка“ затвори магистрала „Хемус“ за период между 7 и 10 дни. Това съобщи за „24 часа“ Георги Златев, който е шеф на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ.В неделя греда, върху която са монтирани лампите в тунала, падна върху автомобил и уби Елена Михайлова. Заради инцидента министърът на регионалното развитие Спас Попниколов разпореди тунелът да бъде затворен, докато не бъдат изследвани стоманените конструкции, върху които са осветителните тела. Това всъщност блокира магистрала „Хемус“,тъй като в съседната тръба на тунел „Ечемишка“ – от София към Варна, в момента се прави ремонт.Спряно е движението по аутобана от пътен възел „Правец“ до пътен възел „Витинска река“.Шефът на пътната агенция Дончо Атанасов назначи комисия, която да изследва металните конструкции. В нея са привлечени и външни експерти по метални конструкции, които ще осигурят и независим поглед върху експертизата.В понеделник към 9 ч те започнаха работа, очаква се проучванията им да продължат и във вторник.Експертите ще трябва да предложат мерки, за да бъде преминаването през тръбата безопасно. Според Георги Златев колкото и скоростни да бъдат ремонтите, които ще предпише комисията, ще отнемат между 7 и 10 дни. „Няма да си позволим лукса да допуснем застрашаването на човешки живот“, каза още шефът на поддържането в пътната агенция. От АПИ ще бързат, за да се пусне поне едната лента в тунела.Преди да започне ремонтът на „Ечемишка“, е оправен старият път, за да има алтернатива. От АПИ предвидили, че една катастрофа може да затвори този участък от „Хемус“ за часове. В Пътната агенция обаче не допускали, че единствената тръба може да бъде затворена за дни.Двете тръби на „Ечемишка“ не са виждали ремонт от 1985-1986 г.,когато последователно са пускани в експлоатация. Според експерти изпълнението им не е най-доброто, особено на хидроизолацията.Преди да започне ремонтът им, през септември 2016 г., е правена инспекция на двете тръби на тунела – не само на лампите, но и на хидроизолацията.Преценката на комисията е, че тръбата към Варна е в по-лошо състояние и затова ремонтът е започнал от нея, заяви шефът на пътното поддържането в АПИ Георги Златев.Експертите са установили, че в тръбата, оставена за двупосочното движение, има корозия, но са преценили, че тя няма да предизвика проблеми до пролетта, за когато е предвиден нейният ремонт.В. „24 часа“ поиска от Министерството на регионалното развитие данни за резултатите от тази последна инспекция на тунела, както и ясен отговор кой персонално е взел решението въпреки корозията цялото движение да бъде прехвърлено в тази тръба. До редакционното приключване на броя обаче отговор не бе получен.Според други експерти, с които „24 часа“ разговаря, ремонтните дейности е можело да започнат от тръбата към София, защото там често се случвало не гредите, а самите лампи да падат. Те били от ламарина, която корозира заради агресивната среда в тунела – влага и газове от автомобилите.Пътни специалисти изразяват съмнение, че корозията е по металните конструкции. Стоманата, от която са направени, била яка. Но пък допускат, че може да са скъсани болтове.Резултатите от инспекцията след нелепата смърт на Елена Михайлова ще бъдат ясни до дни.В последната година правителството на Борисов започна сериозни ремонти на виадукти, тунели и съоръжения. В момента тече ремонт на тръбата на „Ечемишка“ от София към Варна и движението е прехвърлено в тръбата на тунела от Варна към София.У нас обаче десетилетия наред не са влагани пари в ремонтите на виадукти, тунели и други големи съоръжения.Тунелите по „Хемус“ -двете тръби на „Топли дол“ и едната тръба на „Витиня“, са ремонтирани в периода 2004-2007 г. Втората тръба на „Витиня“ се ремонтира в момента. Правешкият тунел, който е строен през 90-те години, е в най-добро състояние.***Трафикът през дефилето – с по-големи рисковеПреминаването на тежки камиони през Искърското дефиле е опасно и крие много рискове, предупредиха експерти. Отделно от това хората от населените места, през които преминава трасето, също не са доволни от промяната на движението.Пътят през дефилето бе ремонтиран основно с пари от Европа, а рехабилитираният участък от около 82 км обхваща отсечката от Мездра през Ре-бърково, Елисейна, Своге и Нови Искър.Рехабилитацията приключи през 2015 г. След ремонта в района се активизираха срути-ща и свлачища. Специалистите предупредиха, че при снеготопенето ще се активизират и други свлачища.Местните хора, чиито къщи са близо до шосето, твърдят, че 25-30-тонните тирове бързо ще нагънат асфалта.
***Ето обходните маршрути, по които шофьорите да избягват магистралатаАПИ препоръчва тировете да използват магистрала „Тракия“ през Прохода на републиката и Ришкиокато не бъде отворен тунелът, достъпът до София и излизането извън столицата ще бъде кошмар, казват шофьори, които вече минаха по обиколните трасета.От пътната агенция съобщиха, че движението от София в посока Видин, Русе и Варна е по маршрута:От София по магистрала „Хемус“ до пътен възел „Витинска река“. Оттам заради затворения „Ечемишка“ се продължава по път 1-1 (стария път през Витиня и Ботевград) до пътен възел „Правец“ и отново се влиза в магистралата „Хемус“ до пътен възел „Коритна“. Оттам се разделят посоките към Русе и Варна. Същият е маршрутът, но в обратен ред към София.По този маршрут към и от София товарните автомобили се пропускат контролирано в часовете с по-малка интензивност на движението.Другият възможен маршрут от София към Северна България е през Искърското дефиле към Мездра и след това към Ботевград и по „Хемус“. Той се препоръчва и за товарните автомобили.Третата възможност е от Елин Пелин, Златица, Пирдоп, Карлово, Казанлък до Гурково (изхода на прохода Хаинбоаз).Друг вариант е изобщо да заобиколите „Хемус“, като изберете „Тракия“, и да търсите къде да пресечете планината вит картата на АПИ горе.).Пътната агенция препоръчва товарните автомобили да използват магистрала „Тракия“ и през Прохода на републиката и Ришки да се преминава в Северна България. по пътищата Бяла-Плевен – София и Велико Търново – Ловеч-София в посока София. Алтернативният маршрут за тировете над 12 т в посока София за областите Ловеч и Плевен е: Ловеч – Плевен – Кнежа- Борован – Враца -Ребърково – Своге -София. Минаването през Искърското дефиле обаче предизвиква реакция сред населението. Пътят е обновен с европари и хората не искат отново да бъде разбит. (Вит карето на 2-а стр.)При всички случаи се създава неудобство за хората, които са извън София, още повече че сега е и междусрочната ваканция на учениците и много родители са в отпуск.
***Бистрица предлага на семейството общинско погребение. В контакт сме със семейството на Елена, светла й памет, и ще им предложим помощ и парцел в гробището, Това каза за „24 часа“ кметът на Бистрица Николай Гюров.Той обясни, че Елена и близките й живеят от години във вилна зона „Камбаните“. „Трагедията е огромна и най-правилното е да замълчим. За в бъдеще трябва да се зададат много сериозно въпроси за дневния ред и всичко онова, което касае българската държава“, каза кметът.„Лесният път е да кажем, че сме недисциплинирани шофьори, злоупотребили сме със скорост или нещо друго, затова най-правилното решение е да замълчим“, добави той и посочи, че не иска важна тема да бъде използвана, за да текат взаимни обвинения и да изправяме човек срещу човек.„Проблемите са толкова тежки, че трябва по същество да се вникне във всяка една област и да се изследва, защото преди всеки празник сякаш сме орисани да сме потънали в траур“, добави кметът. (24 часа)***Трагедия! Ламарина от лампа се забила в главата на Елена Михайлова. Жената се прибирала с брат си от родния Видин. Прокуратурата разследва причиняване на смърт по непредпазливост. Семейството ще съди държаватаЛамарина от падналата лампа в тунела „Ечемишка“ се е забила в главата на Елена Михайлова, научи „24 часа“ от разследващи. 64-годиш-ната жена се е прибирала от посещение с брат си Николай Николов при роднини в родния Видин.На път за София обаче корозирала лапма в тунела „Ечемишка“ на магистрала „Хемус“ се стоварва върху аудито им. Елена умира на място от множество травми. Тя е с няколко прободни рани, има и охлузвания и премазвания от тежестта на метала. Николай се разминал без наранявания и дори отказал медицински преглед. Наложило се обаче полицаите да викат психолози, които да помогнат на мъжа, който бил в шок.От прокуратурата са започнали разследване за причиняване на смърт по непредпазливост. Засега то се води срещу неизвестен извършител. Назначени са и няколко експертизи – на аудито и на откъртилата се лампа.В Бистрица, където живее Елена, роднините й бяха в шок.Съпругът й Пламен каза пред „24 часа“, че е сломен от мъка и не може да говори. Той и Михайлова, вече пенсионерка, имат две деца -момче и момиче. Синът им от години живее и работи в САЩ. Дарил е родителите си с три внучета – две момчета и едно момиче. Сестра му пък има едно момче. Вероятно синът на Елена ще се прибере за погребението на майка си. Синът на оцелелия Николай – Илиян, заяви пред БНР, че семейството ще съди държавата заради инцидента.Съседи определиха семейството на нелепо загиналата жена като много добро. (Какво каза кметът на Бистрица Николай Гюров – вит долу).***Елена и съпругът й от години живеели в Бистрица.***Гредата, която уби 64-годишната жена. Лампата е пробила предното стъкло на аудито.***Корозия е причината за падането на ламарината, казаха от Агенция „Пътна инфраструктура“.
Източник: 24 Часа