Летете пеша, бе!

Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично таксите за догодина. Ryanair ще преразгледа полетите си от София като маршрути и честотa

След обръщението към нацията на председателя на Народното събрание Цвета Караянчева в насърчаването на ходенето пешa активно се включиха и структури и дружествата към министерството на транспорта.

Ведомството подсигури таксиметровите шофьори с огромен ръст на първоначалната цена на превоза, което вместо повече приходи може да доведе до още отлив на пътуващи, а и обеща данъкоплатците да им платят и част от патентния данък. А сега все още държавното летище иска да вдигне драстично летищните такси за 2021 г.

Решението, подписано от изпълнителния директор Владимир Рапонджиев, е от 30 октомври. С него той съобщава на авиокомпаниите, кацащи на столичната аерогара, че такса пътник се увеличава с 60.3%, такса сигурност с 94.6%, такса шум с 59% и т.н. (виж карето).

Промяната нагоре се случва в момент на безпрецедентна криза за авиацията, в която авиокомпаниите призовават за облекчаване на бизнеса откъм различни такси с цел по-лесното съживяване на пазара и на редицата сектори по веригата. Както и половин година преди влизането на концесионера, за който уж се гарантираше, че няма да вдига таксите, преди да е направил първата си голяма инвестиция в нов терминал след 10 години.

Завишените такси от аерогарата ще бъдат платени от пътниците, като ще се калкулират в цената на билетите. Опасното заиграване на аерогарата с цените ще забави възстановяването на пазара, а може и да нанесе огромни щети като по-малко и по-скъпи полети, от което губещи са пътниците.

Негативните реакции на авиокомпании не закъсняха. От нискотарифната Ryanair коментираха пред „Капитал“, че ще бъдат принудени да преразгледат операциите си на летище София, което може да включва отмяна на маршрути и/или намаляването на честоти по други маршрути. А действието ражда основателни съмнения за мотивите на държавата на сбогуване с летището. И то в момент, в който разпръсква милиарди към строителство на магистрали без търг и към по-високи заплати за държавни чиновници.

Чао, София?

Успехите на столичната аерогара през последните няколко години преди пандемията от COVID-19 се дължат основно на две нискотарифни авиокомпании, които разгърнаха големи летателни програми и базираха самолети на летище София. Ирландският нискобюжетен превозвач Ryanair има три самолета, базирани тук, а унгарският конкурент Wizz Air – седем. На въпрос дали смятат, че с увеличаване на таксите се създава риск някоя авиокомпания да отлети, от държавното летище отговориха така: „Важно е да се знае, че нивата на летищните такси на летище София за следващата година остават сред най-ниските, сравнявайки ги с тези на летищата в региона.“ Не така мислят обаче някои от лоу-кост компаниите.

„Ryanair разпределя капацитета си на база разходите. За съжаление в резултат на това предложено увеличаване Ryanair ще бъде принуден да преразгледа операциите ни на летище София, което може да включва отмяна на маршрути и/или намалени честоти по други маршрути. Това ще намали избора за българските потребители, които ще бъдат принудени да плащат необосновано високите цени на традиционните авиокомпании“, коментираха от там.

„Предложеното увеличение с повече от 55% значително ще разруши всяка надежда за възстановяване на трафика или за растеж на летище София. Ще доведе до по-нататъшно намаляване на трафика и свиване на директните полети от летище София. Редица авиокомпании са информирали летище София, че предложеното увеличение на таксите ще доведе до това авиокомпаниите да преразгледат своите операции“, прогнозират от авиокомпанията.

Според Ryanair летището се опитва да си възстанови въображаеми изгубени приходи от 2020 г. през 2021 г., като игнорира въздействието на глобалната пандемия и прогнозите за намалено ниво на полетите през следващите години. Пренебрегнало е и собствените си вътрешни консултации с потребители на аерогарата.

От авиокомпанията смятат, че „единственият начин летищата и авиокомпаниите да излязат от тази криза е да намалят летищните такси и цената на билетите, за да стимулират търсенето от страна на пътниците и да се възстанови увереността у потребителите“. От там обясняват, че по-голямата част от европейските летища са намалили сегашното си ниво на таксите и въвеждат стимули за повишаване на търсенето, като дават примери с AENA, Swedavia и Avinor като оператори на летища в Испания, Швеция и Норвегия. „Други европейски летища също са в процес на публикуване на стимули и отстъпки за авиокомпании за ускоряване на възстановяването на въздушния трафик“, коментират от Ryanair.

В името на летището

В обяснението на летището защо се вдигат таксите няма конкретика. „Корекции на летищните такси за 2021 г. са направени в две посоки – за повишаване и намаляване, спрямо дефицит или остатък от предходната година. При изчисляването им се отчитат постоянните разходи на летищния оператор и прогнозите за трафик, предоставени от авиокомпаниите. Върху размера на таксите влияние оказва и броят пътници, и самолетодвиженията, които са намалели значително в сравнение с 2019 г.“, написаха от там.

Бизнесът на аерогарата безспорно се е свил, както на всички летища по света. Към 31 октомври 2019 г. през летище София са преминали малко над 6 млн. пътници, а за същия период на тази година са обслужени малко над 2.6 млн. За 2019 г. отчетените приходи от летищни такси са в размер на 109.7 млн. лв. А очакванията са те да са с около 55% по-малко за тази година.

Запознати с бизнеса на летище София коментираха, че аерогарата не е правила оптимизация на служители (над 2300) и възнаграждения въпреки свиването на бизнеса, като такива адаптации към реалността не са известни и на върха в транспортното министерство.

Летището не отговори на въпроса какви приходи очаква от летищни такси през 2021 г. с обяснението, че „няма да бъде коректно даването на прогноза, тъй като обстановката в международен план е твърде динамична“. От проектобюджета на министерството на транспорта за 2021 г. обаче се вижда, че догодина се очаква да постъпят 120 млн. лв. приходи от летищни такси от „Летище София“ (в което влизат и налични суми по сметки), които ще бъдат преведени в държавния бюджет за следващата година. Или системата по всяка вероятност има вътрешен ресурс да се справи с кризата, дали с оптимизации, дали през резерви, без да се товари крайният потребител напред във времето.

Неприятен вкус преди концесията

Подозренията защо това се прави сега са в две посоки. Първото е, че се търсят пари за заплати за служители на летището и най-лесно е през тези такси. А второто, че е услуга за концесионера SOF Connect (обединение между фонда Meridiam и строителя Strabag), които нямаше да увеличават таксите през първите 10 години. Това беше и основният аргумент за избиране на точно неговата оферта, която беше най-ниска като инвестиции и по средата като обещано плащане към държавата. Никъде обаче не се коментираше възможността това да се направи от държавния оператор драстично и в последния момент.

„Под въпрос е защо летището е предложило такова увеличение на таксите преди прехвърлянето му към частната концесионна група SOF Connect с оператор летище Мюнхен (едно от най-скъпите летища в Европа)“, коментираха и от Ryanair.

Каквато и да е причината, операцията е рискована. Търсенето на бързи приходи може да предизвика излитане на бизнес, което няма да е от полза на никой по веригата. Включително на оператора на летището – държавен или частен. А насърчаването на ходенето пеша не е от полза на летището, такситата или метрото на премиера Борисов, които просто ще си останат празни. Или максимум за еднократно ползване през Терминал 2.

Какво се променя

Решението за таксите за следващата година такса пътник по международна линия да се увеличи от 7.27 евро на 11.66 евро, което е над 60.3%. За дете тя става от 3.64 евро на 5.83 евро. При вътрешните линии също има увеличение, но по-малко. За възрастен таксата става от 5.54 евро – 6.24 евро, а за дете от 2.77 евро – 3.12 евро.

Такса сигурност, която също се изчислява на пътник и директно се начислява в билетите, скача с 94.6%. Или от 3.36 евро става 6.54 евро.

Корекции нагоре има и при такса „шум“, която се изчислява на тон спрямо категорията самолет и времето на кацане. Например кацането на самолет от категория 5 (над 100 тона) през нощта ще струва вече 3.37 евро на тон при 2.12 евро преди, или почти 59%.

Сериозен скок има и при таксите за ползване на ръкав. До момента те са 117 евро за 60 минути, а от догодина ще са 173 евро. Досега за всеки последващи 15 минути на ръкав авиокомпанията плаща по 44 евро. Това вече ще струва 66 евро, или ръст от над 47%.

При такса кацане има малко намаление, като при категория 5 например цената става от 6.90 евро на тон – 6.80 евро на тон. Или спадът е едва 1.4%. Основните по-големи намаления са при таксите за паркиране на самолет, като за оперативна местостоянка за през деня таксата пада от 0.318 евро на тон на 0.164 евро (47%), а за през нощта – от 0.104 евро на 0.057 евро. За дълговременен престой таксата се свива от 0.032 на 0.023 (28%) през деня, а нощната остава непроменена – 0.023 евро на тон. Това обаче трудно би могло да компенсира авиокомпаниите, които се надяват през следващата година да стоят по-малко на паркинг и да започнат да пълнят самолетите си с повече пътници

Източник: в.Капитал

.