Лили Павлова успокои: Електронна винетка от 2018 г.

Регионалният министър Лили Павлова ни успокои, че след две години няма да се мъчим да лепим скъпите винетки по стъклата на колите си. С въвеждането на толсистемата, което се предвижда да стане от 2018 г., влизат в сила електронните винетки. От този момент вече няма да се лепят стикери по леките коли. Това заяви пред “24 часа” министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.

Идеята е камерите на пътната агенция да заснемат номера на леката кола и автоматично ще го проверяват в системата. Тя пък ще отчита кой за колко е платил – със седмична, месечна или годишна винетка.

Рамки на централните пътни артерии, на входа и на изхода на държавата и мобилни екипи по важните пътища, които ще заснемат номера на камиона, ще проверяват дали е платено преминаването и на място ще глобяват.

Така пък ще изглежда толсистемата за тежкотоварните автомобили.

Няма да обрамчваме магистралите и пътищата с рамки, казва министър Павлова. В пет държави от ЕС са въвели точно тази система за таксуване по пътищата, така е в Германия, Словения и Унгария.

На входа и на изхода на държавата и по централните направления ще бъдат монтирани 100 или 200 рамки, колко да са ще каже фирмата, която ще изгражда толсистемата. Ще има също 80 или 100 мобилни екипа, в тях ще са служители на пътната агенция, на КАТ и на ДАИ, обяснява министърката. Те ще проверяват дали таксата е платена.

Междуведомствената работна група вече изготвя тръжната документация за избор на изпълнител на толсистемата, готви и техническо задание за нея. Третият важен елемент е изготвянето на анализ на пътната инфраструктура – кои са пътищата, по които върви тежкотоварният трафик, които трябва да влязат в толсистемата, дали и кои третокласни шосета да са платени. Министър Павлова казва, че анализът ще бъде приключен до края на март.

Готвят се и изисквания към софтуера на системата. Насочили са се към изработване на софтуер специално за нуждите на България. Няма да се купува готова система.

Тя се надява на 1 януари 2018 г. толсистемата да е готова. През настоящата година се обявява търгът, намерението е най-късно до края ѝ да е подписан договор. Обикновено разработването и внедряването на системата отнемало година.

Премиерът Бойко Борисов ни е възложил още по-амбициозна задача – за разширяването на проекта ни за толсистемата, казва Павлова.

Същността е навързването в едно на толсистемата с нейните софтуер, хардуер, камери, рамки, датчици, таблети и т.н. със системите на КАТ, митниците и НАП.

В един информационен център да се събират данните. Една част от тях ще служат на нас – да броим трафика и да го таксуваме. Друга част от информационния поток ще отива в пътната полиция за контрол на превозните средства и на скоростта, това ще е следващата стъпка, обяснява Павлова. Така че камерите на пътната агенция ще се ползват и от КАТ. Трета част от данните ще се ползват от митниците за контрол на превозното средство, тонажа, съдържанието, а четвърта част – в НАП.

Няма смисъл ние да градим система, МВР да слага рамки и камери и митниците да си правят трета информационна система.

Третата фаза е изграждане на оптичната мрежа на държават. Бъдещата агенция за електронно управление трябва да доизгради оптиката в цялата държава. В момента трябва да разчитаме на GPS, а където няма, на GPRS, връзката на мобилните оператори. Когато се изгради оптичната мрежа на държавата, ще ползваме нея, казва Павлова.

 Източник : www.big5.bg

Димитър Стоянов
ЖП транспорт

Стоянов: Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на 3 млрд. лева

септември 8, 2024

„Министър Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева, с които тр…