Той обаче обвини бившия финансов министър Симеон Дянков, който преди дни посочи този проблем, че досега е мълчал.
Дянков заяви, че през последните 8-9 години крупните обществени поръчки в строителството редовно се печелят от пет фирми, като една от тях е участвала в 400 търга и е спечелила над 390 от тях. По думите му Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) трудно може да докаже картел на пазара на горива, но би могла да го направи в строителния бранш, защото "не е трудно да се види, че има нечестна игра".
"Дали са 5, или са малко повече, факт е, че този бизнес е съсредоточен в определен брой фирми. Но това не е от вчера, засяга и период, когато той беше финансов министър. Сливи ли имаше в устата?”, коментира днес остро Лукарски пред bTV.
Той добави, че харесва Дянков, но не го смята за най-успешния финансов министър, защото „със същия състав неговият заместник Владислав Горанов постига много по-добри резултати”.
Икономическият министър обаче се съгласи, че разследването на картел в строителството, както и в търговията с горива, ще са сред големите предизвикателства пред новия състав на КЗК. Избирането му обаче се отложи, след като ДСБ обвини ГЕРБ в задкулисни договорки с ДПС. Кандидатът на ГЕРБ за председател на комисията – Росен Желязков, се оттегли.
„Случва се с процедурата… че не е ясно какво се случва – сега ще се разбере в началото на идната парламентарна седмица”, коментира Лукарски по този повод.
Горанов: Десетина бизнесмени са овладели този бизнес
Междувременно и Владислав Горанов призна, че в строителния бизнес печелят определени фирми. На въпрос в интервю за "Капитал" как се е оказало така, че зад концентрацията на обществени поръчки стоят имената на няколко души, един от които депутатът от ДПС Делян Пеевски, финансовият министър отговори:
"Не е само Делян Пеевски. С годините зависимостта на бизнеса от държавата се засили, особено с нарастване на инвестициите, които държавата прави – по линия на бюджета и на евросредствата. Според мен има десетина големи бизнесмени, които с годините и при различни правителства са работили целенасочено да овладеят големия строителен бизнес. Това не е добре за конкуренцията, но е естествен процес на окрупняване".
По думите му въпросът е дали това окрупняване води до изкривяване на пазара и до намаляване на качеството на изпълнение спрямо цената. Според него част от решението е всички големи обществени поръчки да се наблюдават внимателно не само от държавните органи, но и от обществото.
Вчера прокуратурата съобщи, че разследва "престъпна група за данъчни измами", укрила 14 млн. лева ДДС. От държавното обвинение уточниха, че са извършили обиски в офиси на две от големите строителни фирми, които участват в изграждането на магистралите "Струма" и "Марица" – "Агромах" и "Пътища Пловдив". От "Агромах" обаче обвиниха прокуратурата, че изпълнява мокра поръчка и показаха документи, че не дължат данъци.
Сред първите обществени поръчки, които премиерът Бойко Борисов спря, пък беше тази за магистрала "Хемус".
Източник : www.dir.bg