Как се изпълняват поетите от българската страна ангажименти по строителството на железопътната връзка с РСМ?
Само за програмния период 2014-2020 г. обемът на европейското финансиране достигна 700 млн. евро. Модернизирани и реконструирани са множество железопътни участъци, внедряват се интелигентни системи за сигнализация и комуникация, увеличава се и скоростта по железопътната мрежа. В усилена подготовка сме за инвестициите за новия програмен период, заяви зам.-директорът на отдел „Стратегия и администрация“ на Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) инж. Мария Генова в ефира на „Денят ON AIR“.
По думите ѝ Паневропейският коридор №8 e от изключително значение. Неговата дължина е между 1200-1300 км, 747 от които са в България.
„По-голямата част от трасетата по него вече са в експлоатация. Единственият участък от 2,5 км, който все още не е готов, е от гара Гюешево до границата с РСМ“, поясни тя пред телевизия Bulgaria ON AIR.
Инж. Генова изтъкна, че по жп линия София-Перник-Радомир-Гюешево-граница с РСМ има няколко основни участъка. НКЖИ е възложила и е изработен проект за модернизация на пътната линия София-Перник-Радомир.
„От Владая до Драгичево се предвижда да бъде изградено ново трасе и да бъде увеличена скоростта. То ще бъде тунел, който заобикаля свлачище в района“, каза гостът, като допълни, че се очаква строителството на трасето Перник-Радомир да стартира скоро, тъй като обществената поръчка за избор на строител вече е готова.
Инж. Генова беше категорична, че с РСМ има диалог на експертно ниво и инфраструктурните проекти се движат в срок. Оказва се, че новите отсечки са заложени в новата оперативна програма с програмен период 2021 -2027 г., а надеждите са до 2029 г. заложеното да бъде изпълнено.
Най-сериозните спънки са отчуждителните процедури, както и екологичните изисквания.