Метрото тръгва и от Терминал 2 на летище София през април и ще стига до Бизнес парка в „Младост“

Метрото тръгва и от Терминал 2 на летище София през април и ще стига до Бизнес парка в "Младост". Това налага нова транспортна схема на Столичния градски транспорт. За предстоящите промени, билетите, обновяване на автопарка и електронна система за таксуване и контрол kmeta.bg разговаря със заместник-кмета по транспорта на Столична община Любомир Христов.
 
– Господин Христов, ползвате ли градския транспорт на София?
– Да, пътувам с трамвай №5 и метрото.
 
– А качвали ли сте се на автобус по линията 260?
– Знам за какво ще ме питате. Автобусите са в окаяно състояние, но там има една съдебна сага, която продължава вече 5 години. Фирмата, която обслужва линията е започнала работа при заварено положение и понеже се чака решението на съда те не инвестират в нов автопарк. Сега ще има нови конкурси за превозвачи.
 
– Можете ли да ми обясните, защо в най-студените дни автобусите по линия 84 не минават в посоченото на електронното табло време?
– Не мога да ви отговоря, но ще проверя и ми е интересно защо се получава така.
 
– Кога ще стартира отдаването на концесия на спирките в София?
– Има доклад на кмета на София до Столичния общински съвет за градския транспорт. Той се разглежда в комисиите. В него е застъпено отдаването на концесия на спирките. Столицата е разделена на 4 зони и не може една фирма да има концесия на повече от 2 зони. Надяваме се до края на февруари да се гласува този доклад и да има яснота по отдаването на софийските спирки на концесия. След одобрението на концесията ще се изготви правилник с условията, при които ще се отдават спирките.
 
– Каква е целта на концесията?
– Повечето спирки да имат навеси, тъй като в момента те са в окаяно състояние. В столицата има 2300 спирки и само 15 – 20% са с навеси и отговарят на стандартите. Истината е, че тези спирки са унищожени от вандали и хулигани. За отдаването на концесия ще се разработи и механизъм за оборудването със съвременни навеси, така че спирките да станат чисти и да дават добавена стойност на транспортната услуга в София.
 
– Цените на билетите ще се променят ли?
– Засега остават без промяна. Очакваме разглеждането на икономическата рамка за Градския транспорт за 2015 г. от Общинския съвет, но мисля, че няма да има промяна в цената.
 
– Кога ще има в София електронно таксуване и контрол, за да спрат скандалите между пътници и контрольори?
– Центърът за градска мобилност продължава преговорите с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) за откриване на процедура за избор на изпълнител за разработване на електронното таксуване.
 
– Как вървят преговорите?
– Трудно, но едва след финализирането им ще се започне да се работи по концепция за Градския транспорт.
 
– Какво предвижда тази концепция?
– Като първа стъпка е предвидено всяко превозно средство да има автомат за билети, включително и автобусите, тъй като в момента има само в трамваите и тролейбусите. Следващия месец приключва процедурата за избиране на изпълнител за валидатори за трамвайния транспорт.
 
– А на спирките?
– На открито по-трудно ще стане опазването на тези автомати, много от тях ще бъдат разбити.
 
– Защо само за трамвайния?
– Защото това е пилотен проект на Центъра за градска мобилност.
 
– И какво предвижда той?
– Ще поставим валидатори на трамвайното трасе по бул. България. Там, където е подстъпа за перона на трамвайната спирка ще има апарат. За да стигнете до там ще трябва да се чекирате на валидатора с картата или с билета.
 
– Съжалявам за примера, но в турския град Адана, който е над 2 млн. жители в автобусите се качват само от предната врата и се чекират пред шофьора?
– Това не може да стане при нас, защото синдикатите веднага казват, че водачите не може да контролират достъпа до автобуса. Ние плащаме на превозвачите на пробег, а не на пътникопоток.
 
– А това ще се промени ли?
– Разбира се. Като въведем електронната система ще имаме реална представа какъв е пътникопотокът на всяка линия. Така ще се знае и каква е ефективността на линията. Тогава ще плащаме на превозвачите на брои пътници, а не на пробег.
 
– До къде ще стигне метрото през тази година?
– През есента започва строежът на третия метродиаметър до Ботевградско шосе, до Овча купел Околовръстното (Горнобански път). Там се предвижда изграждането на подземна връзка с жп-линията на Горна баня, така че хората да имат връзка с метрото.
 
– А кога метрото ще стигне до Кръстова вада и Драгалевци?
– Това са две спирки след МОЛ-а на Сребърна, където засега е последната спирка. За другите две все още не е ясно кога ще бъдат изградени заради финансирането. Засега липсва и анализ на пътникопотока за тези две спирки от метрото в посока към Драгалевци.
 
– Какво се случва с паркинга на стадон "Васил Левски", с какъв статут ще бъде?
– Има предложение да влезе в Зелена зона. Там броят на автомобилите е голям и безредицата е голяма. Този паркинг е на границата на платените зони и се ползва като буфер. Трябва да се направи анализ дали да се разширява Зелената зона и едва тогава ще се решава за паркинга на "Васил Левски". Подобен проблем има и в района около Софийския градски съд – Римската стена. Там също е буферен и имаме много сигнали от живеещите софиянци. Пускат жалби и искат Зелена зона, защото това е проблем за тях. Те живеят там, а не могат да си паркират автомобилите, защото местата са заети.
 
– Кога ще има пълно обновяването на автопарка на градския транспорт?
– Имаме сключен договор за 126 нова автобуса МАН с дълга база. 46 от тях вече са пуснати.
 
– По кои линии?
– По линия 102, 120, 83 и 11. Доставени са още 20 и очакваме още 60. До края на май всички нови автобуси трябва да са в София. Пуснали сме обява за обществена поръчка за още 110 автобуса. На 16 февруари се отваря документацията, а до лятото трябва да бъде избран изпълнителят.
 
– С какви пари са купени автобусите?
– През 2015 и 2016 г. купуването е финансирано по ОП "Околна среда" и това са тези 126 автобуса. Другите 110 ще са с кредит от Европейската инвестиционна банка.
 
– Колко са частните линии и на кои трябва да се подменят автобусите?
– За най-належаща подмяна са линиите 604, 88, 83, 310, 11, 74, 76. До края на 2016 г. трябва всички автобуси да са подменени. В момента има автобуси над 30 години.
 
– Господин Христов, ще има ли нова транспортна схема от април?
– Да ще има, защото тръгва метрото от летището, по бул. "Александър Малинов" в Младост, до Околовръстното на Бизнес парка. Все още не можем да кажем каква ще е новата транспортна схема.
 
– А ще има ли закриване на автобусни линии?
– Категорично няма да се закриват автобусни линии, но ще има промяна в маршрутите. По-скоро ще се създават нови автобусни линии за по-отдалечените райони в жк. "Младост" и "Дружба". Ще има 1 или 2 нови линии с по 1-2 спирки, така че хората да стигат до метрото. Новата транспортна схема ще е ясна в средата на март. Ще има промяна на маршрутите на съществуващите линии, някои ще стават по-дълги, други по-къси, но няма да се закриват.
 
– А с какви проекти ще кандидатства общината за новия програмен период, касаещи Градския транспорт в София?
– Подготвяме проект по "Региони в растеж" за рехабилитация на трамвайното трасе и още нови трамваи.
 
– Колко нови трамвая са необходими?
– Нуждите са големи, поне за 120 – 150 трамвая. В момента имаме осигурено финансиране, кредит от ЕИБ за още 5 трамвая. Финализираме споразумението с Швейцарската държавна помощ за други 26 реновирани трамвая. Паркът е доста изостанал в технологично отношение. А автобусният като го подменим, в следващите 5-8 години няма да има нужда от инвестиции.
 
– Маршрутките са в окаяно състояние и услугата е лоша, ще има ли някаква положителна промяна за този вид транспорт?
– О, да. През ноември 2014 г. имаше конкурс, защото изтекоха договорите и новите превозвачи вече са избрани.
 
– Сключени ли са вече договорите?
– До 6 месеца трябва да се подпишат и мисля, че до средата на март ще са сключени. Само дружеството, което ползваше линия 9 се отказа, защото не може да изпълни изискванията. Според договорите бусовете по маршрутните линии ще се подменят.
 
– Правен ли е анализ на Градския транспорт, кой е най-ефективен и с най-бързо възвръщане на инвестициите?
– Вижте това няма значение, защото не можем да се лишим от никакъв вид транспорт. Метрото е погълнало значителна инвестиция, а и поддръжката на инфраструктурата на автобусите също е скъпа.
Източник: Kmeta.bg
Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]