Метрото тръгва и от Терминал 2 на летище София през април и ще стига до Бизнес парка в „Младост“

Метрото тръгва и от Терминал 2 на летище София през април и ще стига до Бизнес парка в "Младост". Това налага нова транспортна схема на Столичния градски транспорт. За предстоящите промени, билетите, обновяване на автопарка и електронна система за таксуване и контрол kmeta.bg разговаря със заместник-кмета по транспорта на Столична община Любомир Христов.
 
– Господин Христов, ползвате ли градския транспорт на София?
– Да, пътувам с трамвай №5 и метрото.
 
– А качвали ли сте се на автобус по линията 260?
– Знам за какво ще ме питате. Автобусите са в окаяно състояние, но там има една съдебна сага, която продължава вече 5 години. Фирмата, която обслужва линията е започнала работа при заварено положение и понеже се чака решението на съда те не инвестират в нов автопарк. Сега ще има нови конкурси за превозвачи.
 
– Можете ли да ми обясните, защо в най-студените дни автобусите по линия 84 не минават в посоченото на електронното табло време?
– Не мога да ви отговоря, но ще проверя и ми е интересно защо се получава така.
 
– Кога ще стартира отдаването на концесия на спирките в София?
– Има доклад на кмета на София до Столичния общински съвет за градския транспорт. Той се разглежда в комисиите. В него е застъпено отдаването на концесия на спирките. Столицата е разделена на 4 зони и не може една фирма да има концесия на повече от 2 зони. Надяваме се до края на февруари да се гласува този доклад и да има яснота по отдаването на софийските спирки на концесия. След одобрението на концесията ще се изготви правилник с условията, при които ще се отдават спирките.
 
– Каква е целта на концесията?
– Повечето спирки да имат навеси, тъй като в момента те са в окаяно състояние. В столицата има 2300 спирки и само 15 – 20% са с навеси и отговарят на стандартите. Истината е, че тези спирки са унищожени от вандали и хулигани. За отдаването на концесия ще се разработи и механизъм за оборудването със съвременни навеси, така че спирките да станат чисти и да дават добавена стойност на транспортната услуга в София.
 
– Цените на билетите ще се променят ли?
– Засега остават без промяна. Очакваме разглеждането на икономическата рамка за Градския транспорт за 2015 г. от Общинския съвет, но мисля, че няма да има промяна в цената.
 
– Кога ще има в София електронно таксуване и контрол, за да спрат скандалите между пътници и контрольори?
– Центърът за градска мобилност продължава преговорите с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) за откриване на процедура за избор на изпълнител за разработване на електронното таксуване.
 
– Как вървят преговорите?
– Трудно, но едва след финализирането им ще се започне да се работи по концепция за Градския транспорт.
 
– Какво предвижда тази концепция?
– Като първа стъпка е предвидено всяко превозно средство да има автомат за билети, включително и автобусите, тъй като в момента има само в трамваите и тролейбусите. Следващия месец приключва процедурата за избиране на изпълнител за валидатори за трамвайния транспорт.
 
– А на спирките?
– На открито по-трудно ще стане опазването на тези автомати, много от тях ще бъдат разбити.
 
– Защо само за трамвайния?
– Защото това е пилотен проект на Центъра за градска мобилност.
 
– И какво предвижда той?
– Ще поставим валидатори на трамвайното трасе по бул. България. Там, където е подстъпа за перона на трамвайната спирка ще има апарат. За да стигнете до там ще трябва да се чекирате на валидатора с картата или с билета.
 
– Съжалявам за примера, но в турския град Адана, който е над 2 млн. жители в автобусите се качват само от предната врата и се чекират пред шофьора?
– Това не може да стане при нас, защото синдикатите веднага казват, че водачите не може да контролират достъпа до автобуса. Ние плащаме на превозвачите на пробег, а не на пътникопоток.
 
– А това ще се промени ли?
– Разбира се. Като въведем електронната система ще имаме реална представа какъв е пътникопотокът на всяка линия. Така ще се знае и каква е ефективността на линията. Тогава ще плащаме на превозвачите на брои пътници, а не на пробег.
 
– До къде ще стигне метрото през тази година?
– През есента започва строежът на третия метродиаметър до Ботевградско шосе, до Овча купел Околовръстното (Горнобански път). Там се предвижда изграждането на подземна връзка с жп-линията на Горна баня, така че хората да имат връзка с метрото.
 
– А кога метрото ще стигне до Кръстова вада и Драгалевци?
– Това са две спирки след МОЛ-а на Сребърна, където засега е последната спирка. За другите две все още не е ясно кога ще бъдат изградени заради финансирането. Засега липсва и анализ на пътникопотока за тези две спирки от метрото в посока към Драгалевци.
 
– Какво се случва с паркинга на стадон "Васил Левски", с какъв статут ще бъде?
– Има предложение да влезе в Зелена зона. Там броят на автомобилите е голям и безредицата е голяма. Този паркинг е на границата на платените зони и се ползва като буфер. Трябва да се направи анализ дали да се разширява Зелената зона и едва тогава ще се решава за паркинга на "Васил Левски". Подобен проблем има и в района около Софийския градски съд – Римската стена. Там също е буферен и имаме много сигнали от живеещите софиянци. Пускат жалби и искат Зелена зона, защото това е проблем за тях. Те живеят там, а не могат да си паркират автомобилите, защото местата са заети.
 
– Кога ще има пълно обновяването на автопарка на градския транспорт?
– Имаме сключен договор за 126 нова автобуса МАН с дълга база. 46 от тях вече са пуснати.
 
– По кои линии?
– По линия 102, 120, 83 и 11. Доставени са още 20 и очакваме още 60. До края на май всички нови автобуси трябва да са в София. Пуснали сме обява за обществена поръчка за още 110 автобуса. На 16 февруари се отваря документацията, а до лятото трябва да бъде избран изпълнителят.
 
– С какви пари са купени автобусите?
– През 2015 и 2016 г. купуването е финансирано по ОП "Околна среда" и това са тези 126 автобуса. Другите 110 ще са с кредит от Европейската инвестиционна банка.
 
– Колко са частните линии и на кои трябва да се подменят автобусите?
– За най-належаща подмяна са линиите 604, 88, 83, 310, 11, 74, 76. До края на 2016 г. трябва всички автобуси да са подменени. В момента има автобуси над 30 години.
 
– Господин Христов, ще има ли нова транспортна схема от април?
– Да ще има, защото тръгва метрото от летището, по бул. "Александър Малинов" в Младост, до Околовръстното на Бизнес парка. Все още не можем да кажем каква ще е новата транспортна схема.
 
– А ще има ли закриване на автобусни линии?
– Категорично няма да се закриват автобусни линии, но ще има промяна в маршрутите. По-скоро ще се създават нови автобусни линии за по-отдалечените райони в жк. "Младост" и "Дружба". Ще има 1 или 2 нови линии с по 1-2 спирки, така че хората да стигат до метрото. Новата транспортна схема ще е ясна в средата на март. Ще има промяна на маршрутите на съществуващите линии, някои ще стават по-дълги, други по-къси, но няма да се закриват.
 
– А с какви проекти ще кандидатства общината за новия програмен период, касаещи Градския транспорт в София?
– Подготвяме проект по "Региони в растеж" за рехабилитация на трамвайното трасе и още нови трамваи.
 
– Колко нови трамвая са необходими?
– Нуждите са големи, поне за 120 – 150 трамвая. В момента имаме осигурено финансиране, кредит от ЕИБ за още 5 трамвая. Финализираме споразумението с Швейцарската държавна помощ за други 26 реновирани трамвая. Паркът е доста изостанал в технологично отношение. А автобусният като го подменим, в следващите 5-8 години няма да има нужда от инвестиции.
 
– Маршрутките са в окаяно състояние и услугата е лоша, ще има ли някаква положителна промяна за този вид транспорт?
– О, да. През ноември 2014 г. имаше конкурс, защото изтекоха договорите и новите превозвачи вече са избрани.
 
– Сключени ли са вече договорите?
– До 6 месеца трябва да се подпишат и мисля, че до средата на март ще са сключени. Само дружеството, което ползваше линия 9 се отказа, защото не може да изпълни изискванията. Според договорите бусовете по маршрутните линии ще се подменят.
 
– Правен ли е анализ на Градския транспорт, кой е най-ефективен и с най-бързо възвръщане на инвестициите?
– Вижте това няма значение, защото не можем да се лишим от никакъв вид транспорт. Метрото е погълнало значителна инвестиция, а и поддръжката на инфраструктурата на автобусите също е скъпа.
Източник: Kmeta.bg