Милиони от столичния транспорт получава фамилия Лукарски

Проблем ли е, когато бащата на един действащ министър и партиен лидер печели обществени поръчки за милиони левове? По принцип в това няма нищо незаконно. Напълно е възможно предлаганите от роднината услуги да са най-добрите и на най-изгодна цена. Или пък висшият управник да не знае за делата на татко си. Само че всички тези хипотези някак трудно се връзват с българската действителност, в която публичните търгове се изродиха от средство за борба с корупция в основeн механизъм за източване на държавни или общински пари. И съвсем не на шега се говори, че у нас поръчките не се печелят, а се дават… отгоре.

Какъв всъщност е конкретният казус? Бащата на икономическия министър и лидер на СДС Божидар Лукарски – Цецо Лукарски, печели апетитни договори от общинските фирми „Столичен автотранспорт“ и „Център за градска мобилност“. Бизнесът върви от години и дори няколко пъти е попадал в полезрението на медиите, но засега без никакъв резултат. Напоследък обаче премиерът Бойко Борисов се прави на безкомпромисен, когато бъде разкрита някоя връзка между властта и частния сектор. И най-пресният пример е скандалът в същия този Център за градска мобилност на София, който взе главите на ръководството на дружеството и на заместник-кмета по транспорта Любомир Христов. Така че ще е интересно да видим дали тази премиерска воля за прозрачност ще достигне и Министерския съвет. Или шумните акции са само за определени неудобни хора.

За инж. Цецо Лукарски се знае, че е бил главен асистент в катедра „Изчислителна техника“ във ВМЕИ „Ленин“, сега Технически университет София. В далечната вече 2000 г., на 24 април, той става управител и съсобственик на регистрираната тогава фирма „Мусат 2000“. Предметът й на действие е научно-развойна и внедрителска дейност в областта на транспортната електроника, включително и на GPS-системи и бордови компютри. Междувременно през 2002-ра Лукарски-син става главен секретар на столичния район „Младост“, а година по-късно е назначен и за заместник-кмет.

Случайно или не, точно по това време настъпва и звездният миг на  „Мусат 2000“. Тя е избрана от Столичната община, за да въведе в експлоатация съвременна, високотехнологична система за мониторинг и управление на софийския градски транспорт, базирана на GPS позициониране. В онези години публичните разходи не бяха никак публични и няма как да се установи колко точно пари са платени за въпросната услуга. Известно е само, че цената на едно бордово устройство е била около 1900 лева. И като имаме предвид, че в София се движат около 700 автобуса, тролея и трамвая, то сметката излиза над 1.4 милиона. Отделно са парите за контролни зали, сървъри и други компоненти. Но това е само началото на едно дълготрайно сътрудничество. Оттогава – та до днес, компанията извършва абонаментна денонощна поддръжка на софтуера и специализирания хардуер. Договорите с нея се сключват директно, без каквито и да е обществени поръчки, конкурси или търгове. Мотивът е, че „Мусат 2000“ притежава съответните патенти и само тя може да обслужва внедрените в градския транспорт технологии.

От 2007-а насам, когато за този вид харчове започва да се води публичен регистър, Цецо Лукарски е подписал общо 12 контракта със столични общински дружества – шест са с „Центъра за градска мобилност“, пет – със „Столичен автотранспорт“, както и един със „Столичен електротранспорт“. Платените по тези договори пари са близо 1.3 млн. лева. По-голямата част от тях са предназначени за сервизно техническо и програмно поддържане на „Автоматизираната GPS-система за управление и контрол на автобусния транспорт“. Но има и такива за доставката на нови бордови устройства, очевидно поради обновяването на автопарка. Извън тази сметка са редица други по-малки поръчки, като тази от миналото лято, с която дружеството е избрано за въвеждане на гласово известие за спирките в автобусите. От нея приходите са над 42 хил. лева.

Конкретно през последните месеци бащата на икономическия министър се е уредил с два по-големи договора. Единият е за поддръжка на софтуер и специализиран хардуер в структурните звена на Центъра за градска мобилност и изпълняването на функции на системен администратор. Любопитното при него е, че първоначално фирмата иска за услугите си от общината 161 280 лв., но след преговори с директора на дирекция „Обществен транспорт“ Антон Деспотов се е съгласила и на 115 хил. лева. Точно за това споразумение се разшумя в социалните мрежи през февруари, но от икономическото ведомство набързо заявиха, че през последната година бащата на Божидар Лукарски не работел активно в компанията. Протоколите обаче показват друго – преговорите са водени лично с Цецо Лукарски, чийто подпис фигурира на първо място във всички документи. Внимание заслужава и датата на подписване – 28 декември 2015-а.

Другият договор е по-нов – от 7 март. Той е със „Столичен автотранспорт“ и отново е за абонаментно сервизно техническо и програмно поддържане на Автоматизираната GPS система за управление и контрол на автобусния транспорт. Но любопитни подробности не липсват и в този случай. Общинското предприятие е било готово да плаща за услугите на „Мусат 2000“ по 3600 лв. на месец, или 43 200 за година, при положение че през 2015-а разходите по това перо са били  39 168 лева. Изненадващо фирмата иска значително повече – по 5400 лв. на месец, или 64 800 лв. годишно. Което е с почти 60% над получаваното дотогава. Според протоколите, Цецо Лукарски обяснява офертата си с факта, че месечната абонамента такса през последните две години била твърде ниска и не покривала дори минималните разходи при осъществяването на техническото и програмно поддържане на системата. Освен това, отбелязва Лукарски, на дружеството му било трудно да задържи ИТ специалистите си, тъй като секторът се развивал динамично и заплащането трябвало да е конкурентно. Не без значение било и нарастването на минималната работна заплата.

Независимо от тези аргументи председателят на комисията Владимир Коцев, който е заместник-директор по експлоатационните въпроси в „Столичен автотранспорт“, е поискал цената да бъде намалена. В резултат Цецо Лукарски сваля месечната такса с 360 лв. до 5040 лева. После пазарлъкът продължава, докато не се стига до 4680 лв., или 56 160 за цяла година. Макар и намалена, сумата пак е с 43% по-висока от това, което „Мусат 2000“ е получавала преди.

Вероятно отново е съвпадение, но откакто Божидар Лукарски стана министър на икономиката, баща му Цецо Лукарски започна да печели обществени поръчки и извън София. С друга негова фирма – „Микропроцесорни устройства и системи за транспорта (МУСАТ)“ АД, той участва в консорциума „Дунав мост – трафик 2“, заедно с „Глобал уан“ и „Лирекс“. Обединението спечели търга за доставка и въвеждане в експлоатация на обща информационна система за събиране и обработка на информация за трафика, регистриране на преминаващи автомобили и възникнали непредвидени събития по пътната инфраструктура по Паневропейски транспортен коридор 9, преминаващ през териториите на общините Русе и Гюргево. Платената цена е 1 029 643 лева.

През 2015-а и кметът на Ямбол Георги Славов (ГЕРБ) ангажира „Мусат“ да внедри система за контрол на автобусния транспорт в града срещу 23 000 лева.

Разбира се, бизнес делата на Цецо Лукарски можеше да се възприемат и в съвсем друга светлина, ако синът му Божидар ги бе оповестил още при сядането си в министерския стол. А потулването им няма как да не породи определени съмнения.

Източник : www.mignews.info



 

Автомобилен транспорт

Михаил Рангелов, главен редактор на Транспортал: За Украйна ще има план за възстановяване след войната, България задължително трябва да се включи в него

След приключването на войната в Украйна ще има нов план „Маршал“ за възстановяването на разрушенията. Средствата ще бъдат много големи и политиците в България задължително трябва да ни включат в […]

ЖП транспорт

ЕК одобри Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027

Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 беше одобрена днес от Европейската комисия. Това е първата голяма инфраструктурна програма за България, която е приета от Европейската комисия. Бюджетът на програмата е приблизително 1.61 […]

Воден транспорт

Турция вдига петкратно таксите за кораби през Босфора, транспортният министър с остра реакция след сигнал от бизнеса

България има само десет дни за реакция срещу решението на Турция да вдигне петкратно таксите за преминаване през Босфора, коментира пред Транспортал Стоян Новаков, бивш транспортен заместник-министър в правителството на […]